Alikzus
Twin Power Ranger
Har slängt på miniblinkers på hojen nu under vintern. Problemet är bara att lamporna som sitter i är på 2W mer än orginal blinkarna (23W vs 21W). Dessa totala 4W extra som det blir orkar inte mitt elsystem med. Med halvljus på orkar det inte blinka helt enkelt. Uppe i varv funkar det hyffsat, men vem fasen ligger +6K RPM inför en korsning? inte jag i alla fall!
Sen är det ju det att den socklen BA9s (tror jag det är) bara finns att hitta lampor som är 2W resp. 4W. Blir ju lite dåligt ljus då
ELFA har en diodlampa med den socklen men jag tror att den lyser alldeles för lite (375mca vitt ljus, 300mca gult ljus).
Så hur fasen ska jag lösa detta problemet, ska besikta på fredag och jag tror inte detta går igenom, dessutom är det ju farligt att köra utan 100%-iga blinkers.
Några vettiga förslag? Jag har funderat på om man kanske kan göra någon form av kondensatorbank likt man har i förstärkare som kan lagra den strömmen som behövs + lite extra och är snabbuppladdad, alternativt att man köper 6V 7,5W och gör en spänningsdelare, får ta ett snack med min lärare på tisdag!
Tillägg: Blinkersen är köpa från Addemoto, men finns även hos både Lelles och Touringbutiken.
Sen är det ju det att den socklen BA9s (tror jag det är) bara finns att hitta lampor som är 2W resp. 4W. Blir ju lite dåligt ljus då
ELFA har en diodlampa med den socklen men jag tror att den lyser alldeles för lite (375mca vitt ljus, 300mca gult ljus).
Så hur fasen ska jag lösa detta problemet, ska besikta på fredag och jag tror inte detta går igenom, dessutom är det ju farligt att köra utan 100%-iga blinkers.
Några vettiga förslag? Jag har funderat på om man kanske kan göra någon form av kondensatorbank likt man har i förstärkare som kan lagra den strömmen som behövs + lite extra och är snabbuppladdad, alternativt att man köper 6V 7,5W och gör en spänningsdelare, får ta ett snack med min lärare på tisdag!
Tillägg: Blinkersen är köpa från Addemoto, men finns även hos både Lelles och Touringbutiken.
Last edited: