Bakstötdämpare R6 06

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Vilken vikt är orginalfjädern i stötdämparen avsedd för?

Någon som vet eller vet vart man kan hitta denna information. Tror att jag med mina 80 kg (utan ställ) är lite för tung. Tipps mottages tacksamt.

MVH Oskar

Det finns en sida på nätet som har massa instälningar som dom rekomenderar, har glömt vad den heter men någon annan kanske vet.....

Kolla in www.sportrider.com

Last edited:
Toppar inte fjädern ut som ska utan förare med korrekt inställt häng med förare är det ett tecken på för mjuk fjäder.

Tvärtom om fjädern är för hård.

Det som är absolut a och o är att få rätt häng på fjädern och det finns en uppsjö med info om hur du gör detta och vad du skall ha för värden beroende på hur du kör, och var du kör. Däremot vad det gäler dämpningen så skall du inte gå på en massa inställningar som rekommenderas av diverse tidningar eller rejsåkare, du måste hitta din egen inställning som får hojen stabil. Det är bra om du lär dej hur fjädring fungerar i allmänhet innan du börjar skruva.

Lämplig länk:
http://www.gostar-racing.com/club/motorcycle_suspension_set-up.htm

Det som är absolut a och o är att få rätt häng på fjädern och det finns en uppsjö med info om hur du gör detta och vad du skall ha för värden beroende på hur du kör, och var du kör. Däremot vad det gäler dämpningen så skall du inte gå på en massa inställningar som rekommenderas av diverse tidningar eller rejsåkare, du måste hitta din egen inställning som får hojen stabil. Det är bra om du lär dej hur fjädring fungerar i allmänhet innan du börjar skruva.

Lämplig länk:
http://www.gostar-racing.com/club/motorcycle_suspension_set-up.htm

Utskrift pågår!

Ska hem och lusläsa hittade även lite info på ohlins.se

Men om jag har fattat det rätt så måste man ha rätt fjäder för att kunna ställa in dämpningen rätt. Troligtvis är orginalfjädern inte avsedd för någon som väger 85-90 kg med utrustning.

Får läsa föst och mecka sedan =) Får se hur det blir med inköp av ny fjäder ska ju inte kosta sådär jättemycket.

MVH Oskar

Utskrift pågår!

Men om jag har fattat det rätt så måste man ha rätt fjäder för att kunna ställa in dämpningen rätt. Troligtvis är orginalfjädern inte avsedd för någon som väger 85-90 kg med utrustning.

Får läsa föst och mecka sedan =) Får se hur det blir med inköp av ny fjäder ska ju inte kosta sådär jättemycket.

MVH Oskar

Rätt fjäder krävs för rätt häng, vilket som sagt är det viktigaste. På japshojar förutsätts det att föraren är en japan som väger ca 72 kg med utrustning, dvs inga resliga nordbor på 100 pannor med kläder:)

Utskrift pågår!

MVH Oskar

Öhlinsfjädrar till bakdämpare ligger på 500-600 kr.

Rätt fjäder krävs för rätt häng, vilket som sagt är det viktigaste. På japshojar förutsätts det att föraren är en japan som väger ca 72 kg med utrustning, dvs inga resliga nordbor på 100 pannor med kläder:)

Känns som ett måste att byta fjädern då jag väger 80 så jag borde väll ha en fjäder för en 85 - 90 kg

Någon som har tipps på vart man ska köpa eller är det bara att gå till närmsta handlare?

Sedan ska häng och grejer ställas in =)

MVH Oskar

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!