Bakstötdämpare med mindre dämpning till CB250N

Förmodligen händer ingenting. Sista 3/4varvet ligger ju bara still. Kört ett antal race där en ventilfjäder var av nära ändan på fjädern. Vad du troligen gjort är att du minskat brottgränsen och utmattningshållfastheten i den uppvärmda delen. Att fjädern blev styvare ( = större fjäderkonstant ) av att kortas är väl självklart.
Fjäderstål behöver anlöpas efter glödgning för att återfå något av sina tidigare egenskaper, annars funkar det (typ nästan) att göra så.
 
Förmodligen händer ingenting. Sista 3/4varvet ligger ju bara still. Kört ett antal race där en ventilfjäder var av nära ändan på fjädern. Vad du troligen gjort är att du minskat brottgränsen och utmattningshållfastheten i den uppvärmda delen. Att fjädern blev styvare ( = större fjäderkonstant ) av att kortas är väl självklart.

Tack. Ja, att fjädern blir styvare när den är kortare är jag med på, det var en positiv bieffekt i sammanhanget då jag enl. mina beräkningar landade rätt nära den fjäderkonstant jag helst ville ha.
 
Förklara gärna hur en fjäder blir styvare om man kapar den? Är den inte lika styv men kortare?
 
Förklara gärna hur en fjäder blir styvare om man kapar den? Är den inte lika styv men kortare?

Styvheten mäts i form av hur mycket fjädern pressas ihop vid en belastning vilket mäts i N/mm.

Säg att du har en fjäder som pressas ihop 2 mm vid kraften 1 N. Kapar du fjädern på mitten så har du fått två fjädrar med halva längden som pressas ihop 1 mm vid kraften 1 N.

Ställer du dessa på varandra och belastar med 1N, så kommer dom fortfarande pressas ihop 1+1 mm = 2 mm.

Så istället för en fjäder med styvheten 1N / 2mm = 0.5 N/mm har du fått två fjädrar med styvheten 1N / 1 mm = 1 N/mm.
 
Eftersom jag behöver special kopplingsfjädrar till en gammal Norton började jag leta på nätet.
Visste inte att Lesjöfors hade webbutik. Verkar som du borde kunna hitta fjädrar där. Borde vara enklare än att modda dom fjädrar du har.
 
Var väl lite som jag tänkte med att fjädern blir styvare om man kapar den. Dock ger väl en kapad fjäder som används tillsammans med en dämpare i ett "fjäderben" mindre förspänning vilket ger mjukare fjädring.

Fick en idé med att man kanske skulle kunna tillverka nya "fjäderskålar" till dämparna med "offset" mellan fjäder och dämpare och på så sätt kunna minska förspänningen till ett minimum om det skulle hjälpa nåt.

Får väl kolla in Lesjöfors och se vad dom har, känner inte till dom men får kolla lite om jag kan hitta nåt
 
Kollade in Lesjöfors och dom verkar ju ha en hel del att välja på, nån som har ett hum om vad kostnaden för fjädrar till dämpare kan vara på ett ungefär?
 
Var en snabbis i garaget nu på morgon och hittade de gamla originaldämparna var av en är isärplockad av mig. På den nya dämaren är fjädrarna (sitter två en kort längst ner och en längre uppe) ca 200 mm tillsammans med dämparen obelastad med min förspänning men bara 190 mm på originalet som har en fjäder. Om man skulle plocka på originalfjädrarna skulle man ju i alla fall då mindre förspänning och det borde väl ge mjukare fjädring?

Kan nån förklara vad man ändrar med förspänningen utöver hänget? Nog måste fjädringen bli styvare om man spänner fjädern?
 
Ja fjädringen blir styvare genom att den i förspänt läge kräver ett högre tryck för att tryckas ihop. Om den t.ex. spänns ihop med motsvarande 100 kg tryck krävs det minst 100 kg för att den ska börja tryckas ihop mer.
 
Kollade in Lesjöfors och dom verkar ju ha en hel del att välja på, nån som har ett hum om vad kostnaden för fjädrar till dämpare kan vara på ett ungefär?

När man valt fjäder och klickar på artikelnumret visas priset.
Har du tur har originaldämparna mattats till lagom dämpning.
 
Last edited:
Ok, då ska jag testa att ta fjädrarna från de gamla dämparna och sätta på de nya om de nu passar. Kommer att ge ca 1 cm mindre förspänning än på original dämparen så det borde bli mjukare fjädring.

En till fundering finns det nån risk med att sandblästra fjädrarna? Original fjädrarna det ut förjävliga så ska dom användas måste dom bli fria från rost och målas.
 
Ja fjädringen blir styvare genom att den i förspänt läge kräver ett högre tryck för att tryckas ihop. Om den t.ex. spänns ihop med motsvarande 100 kg tryck krävs det minst 100 kg för att den ska börja tryckas ihop mer.

Förspänningen justeras väl ändå framförallt för att hojens geometri ska bli rätt i förhållande till förarens vikt, dvs att hojen sjunker ihop lika mycket fram och bak? Fjädringen blir inte styvare av högre förspänning.
 
Jag frågar om förspänningen efter som att jag tror att det är som Sydney säger.

Mindre förspänning gör väl att hojen sjunker ihop mer och bottar lättare vilket ju måste ge mjukare fjädring som kan utnyttja slaglängden fullt ut lättare.

En större förspänning borde ju kräva mer kraft för att börja komprimera ihop fjädringen och då måste man väl ha motsvarande extra kraft för att bottna dämparen och kunna utnyttja dess slaglängd fullt ut även om fjädern i övrigt är linjär på hur den komprimeras?
 
Last edited:
Fjädringen blir inte styvare av högre förspänning.
Jo den blir styvare genom att fjädern när den är förspänd och blir kortare genererar en motkraft som måste övervinnas. Fjäderkonstanten är däremot oförändrad.

Det är ju inte som att ställa sig på en våg och väga 100 kg och att den inte skulle öka visningen om 50 kilo läggs till. Det är en helt annan sak.
 
Det får bli en test med fjäder byte men jag måste försöka snickra ihop ett fjäderverktyg för att pressa ihop fjädrarna på de nya dämparna, de gamla originaldämparna tryckte jag ihop för hand och säkrade med kraftig ståltråd innan jag skruvade isär allt men de nya känns kraftigare och jag vill ju inte riskera att skjuta iväg nåt genom garaget och skada sig själv eller nåt annat sen finns ju risken att skada gängorna på stötdämparens kolvstång.

Fick faktiskt svar får Hagon i fredags men det var lite go dag yxskaft, enda svaret jag fick var att dom bara gjorde dämpare i standard längd då jag även frågade om dom kunde göra längre dämpare. Inte ett svar om de frågor som rörde anpassning av vikt mm.
 
Jag tror inte att det är för hög dämpning bak utan att fjädrarna är för hårda. Många äldre hojar är dimensionerade för att kunna skjutsa på och en sådan avfjädring är för hård för solo-ride.

När det gäller dämpningsfunktionen vill man knappt ha någon kompressionsdämpning alls. Speciellt inte på en gathoj som körs på dåliga vägar eftersom det blir för stumt. En lagom returdämpning är dock ett måste för att hojen ska suga fast i underlaget efter att fjädringen har tryckts ihop.

Prisvärda dämpare är YSS RE-302. De kostar bara ca 2000 kr med frakt från Tyskland via eBay.

https://www.ebay.de/sch/i.html?_from=R40&_trksid=m570.l1313&_nkw=yss+re-302&_sacat=0

Lånar tråden :)

Hur upplever du de där dämparna?
Var inne på Hagon och nu kanske det blir dessa. Hagon verkar upplevas lite hårda.
Såg YSS ganska nyligen på många hojar i Bangkok och blev sugen då jag läste att det är seriösa tillverkare. Verkar dock inte finnas någon klockren modell till CB250/400.
 
Last edited:
Jag är jättenöjd med dem och har använt sådana till 80 cc, 125 cc, 400 cc, 500 cc 1340 cc fordon.

Låter bra. Finns med clevis/gaffelfäste men de var anpassade för tunga hojar verkar det som. Den nedre delen kanske man kunna byta ut om man tillverkar ett gaffelfäste själv. Kan vara så att det finns att köpa rätt dämpare men jag skickade en fråga till YSS Europa för flera veckor sedan och har inte fått svar :-/
 
Men se på f-n vad jag hittade med lite googling http://www.yss-webstore.com/UH-RE302T-A-B-101 Verkar ju till och med som att man kan få dom i vilken längd man vill. Detta var ju minst sagt intressant om inte mitt eget experimenterande med fjäderbyte skulle bli nog bra.

Vore som intressant att veta hur dessa kan tänka funka på dåliga vägar om dom är nog mjuka.
 
Last edited:
Men se på f-n vad jag hittade med lite googling http://www.yss-webstore.com/UH-RE302T-A-B-101 Verkar ju till och med som att man kan få dom i vilken längd man vill. Detta var ju minst sagt intressant om inte mitt eget experimenterande med fjäderbyte skulle bli nog bra.

Vore som intressant att veta hur dessa kan tänka funka på dåliga vägar om dom är nog mjuka.

Bra gjort Bosse :tummenupp

Sydney kanske kan dela med sig om hur hårda/mjuka dem är?
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top