Bakre stötdämpare - pajade?

När jag mekat med stötdämpare så har jag lyft upp hojen med depåstöd, satt ett par pallbockar vid fotpinnarnas infästning och sen tagit bort depåstödet. Då avlastas stötdämparen och man kan höja och sänka bakhjulet och se hur stötdämpare, länkage och sving fungerar.

OBS! Var noga med hur du ställer pallbockarna eller dra nåt rep till taket som säkerhet för jag har råkat ut för att hojen glidit av bockarna när man mekat. Inte kul om man ligger under.

När jag mekat med stötdämpare så har jag lyft upp hojen med depåstöd, satt ett par pallbockar vid fotpinnarnas infästning och sen tagit bort depåstödet. Då avlastas stötdämparen och man kan höja och sänka bakhjulet och se hur stötdämpare, länkage och sving fungerar.

OBS! Var noga med hur du ställer pallbockarna eller dra nåt rep till taket som säkerhet för jag har råkat ut för att hojen glidit av bockarna när man mekat. Inte kul om man ligger under.

Smart, ska se hur det ser ut på min o vart jag måste avlasta på min hoj

Hör av dig om du behöver hjälp med felsökningen nästa gång du är i Sverige, då du inte verkar bo så långt bort härifrån.

Om lagren känns bra (känner inget glapp iaf när jag gör en kontroll) o hojen kändes bra när jag körde den nu idag, är det verkligen så att jag måste byta alla lager? eller är det mer tänkt som en förebyggande åtgärd för att man ska lita på grejorna framöver?

Sedan vet ja inte om jag vill serva den, låter dyrt? är det kanske bättre o köpa en öhlinare o slänga dit eller är det bortkastade pengar? den har ju ändå varit med i 3500mil (originalet). Inget bakhjulsåkande direkt men snuskigt dåliga vägar på sina ställen här i Polen med väldigt överaskande plötsliga höjdskillnader så att säga.

Såg idag spårvagnsspåret jag körde på i tisdags, jag förstår varför det kändes så brutalt. det var som en 5-7cm upphöjning ifrån vägen, i en båge, kanske 20cm lång, spåret är väl kanske 2-3cm brett och den körde jag rakt på i tisdags undertiden jag bromsade (mer vikt på framhjulet, lättare bakända) kan förklara varför det kändes som att bakänden lyfte o sedan åkte ner i backen igen efteråt, lite som en stoppie.

Tyvärr så är väl lager o stötdämpare något som arbetar/ påfrestas mycket på dom här gatorna :huvet

Absolut inte. Men upptäcker man en havererad kul- / nål- eller rullagerhållare så kan det var läge byta lager.
Lager ska gå lätt när man snurrar på dem med fingrarna. Gör dom det så finns inga skador.
Men känns lagren tröga i vissa lägen finns skador.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park