Baklyset fungerar inte!

Fritz_

Ny medlem
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Husqvarna 610 Supermotard -06 & Honda CBR 954RR -03
Hojen gäller en Husqvarna 610 supermotard -06
Jag har försökt, försökt och försökt men jag hittar inte felet på mitt baklyse. Bromslyset fungerar men annars lyser bakljuset inte alls.
Jag har summrat och mätt det mesta som går att mäta baktill och har kommit fram till att sockeln, glödlampan och de tre kablarna från kontaktstycket till sockeln är hela. I bakljushållaren finns det ett kontaktstycke för kablarna som går till sockeln för bakljuset. De tre kablarna har jag mätt. Jorden är hel, kabeln för bromsljuset är hel men kabeln för bakljuset (det konstanta skenet) får jag inget utslag på alls.
Vad jag vet så sitter det inga säkringar på supermotarden? Utan alla kablar går till cdi-boxen. Rätta mig om jag har fel. Jag behöver tips på hur jag går vidare med felsökningen!

Tack på förhand!

Borde väl inte vara alltför många kablar på en motard. Släng bort sadel och tank och följ och mät där du kommer åt (mät resistansen). Hitta ett kopplingsschema så ser du var du ska leta efter kablens andra ände.

Följ kablarna en gång till! Ljuset styrs definitivt INTE av CDI'n...

Borde väl inte vara alltför många kablar på en motard. Släng bort sadel och tank och följ och mät där du kommer åt (mät resistansen). Hitta ett kopplingsschema så ser du var du ska leta efter kablens andra ände.

Jag befarar att kabeln går till cdi-boxen

Vet någon vart jag kan få tag i ett elschema?

Last edited:
Du vet att en cdibox styr tändningen och inget annat? Capacitive Discharge Ignition

Gör tvärt om då!

Positionsljusen (där bakljuset ingår!) sitter ihopkopplade på samma relä/knapp som halvljuset!
Så riv isär fram, mät och kolla, och följ kablarna bakåt!

Last edited:
Är väl inte helt otänkbart att kabeln ätits av nånstans? Jag hade ett helvete med blinkers som fungerade lite till och från för att slutligen lägga av helt. Det visade sig vara pluskabeln som skavts av efter att ha legat och skavt mot ramen på ett ställe i bakramen.

En stånka viftar ju en del på svansen.... Prova att koppla förbi från framljuset eller en av blinkersarna bak till bakljuset, lyser det då så lär det ju vara kabeln :)

Dra i den är en annan mer handfast felsökningsmetod... Får du ut en stump (som jag) så är den av och behöver bytas :D

Dra en ny strömkabel som får 12v från tändningen.

Gör tvärt om då!

Positionsljusen (där bakljuset ingår!) sitter ihopkopplade på samma relä/knapp som halvljuset!
Så riv isär fram, mät och kolla, och följ kablarna bakåt!

Precis!:tummenupp

Hade samma problem, visade sig vara kabeln som hade gått av i knapp-dosan. :tummenupp

Last edited:
Har funderat på att dra en ny strömkabel från framlyset som ständigt har 12v när tändningen vrids på. Har pratat med halvarsson idag så nu har jag en bättre översikt på hur alla kablar går. Så detta löser sig nog när jag får tid och ork att riva isär all plast på hojen.

Assoh, Har du ens kollat om ena tråden på glödlampan är hel?

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard