Bakljuset pulserar i takt med blinkers

Problemet är väl om man har som jag där det är en vit glugg neråt för att lysa på nummerskylten.
 
Problemet är väl om man har som jag där det är en vit glugg neråt för att lysa på nummerskylten.

Ja, då får man såklart ta en vit diodlampa. Vissa kombinationer av rött glas/vit diod funkar ok, andra inte.
 
Problemet är väl om man har som jag där det är en vit glugg neråt för att lysa på nummerskylten.

Den snabba enkla lösningen som jag valt på Sprint RS är två vanliga 5W / 21W glödlampor till bakljus, bromsljus och skyltbelysning. Sprint original.

På SV650S var det en "egen" liten plast glugg till skyltbelysning.
Tidigare ägare hade limmat fast en liten glödlampa så den lyste ner genom gluggen.
Jag ersatte glödlampan med två seriekopplade vita LED med 470 Ohm motstånd.
(eller var det 4st serie och parallellkopplade vita LED med två 470 Ohm motstånd ? )
På GSX1300R har jag 4st serie och parallellkopplade vita LED med två 470 Ohm motstånd till skyltbelysning.
 
Last edited:
Nu väcker jag en lite äldre tråd då jag inte får rätsida på mitt discoljus på den stackars Tengai:en.

Hur stort är ett acceptabelt spänningsfall mellan säg batteriernas poler och till lampkontakten fram? Om jag har 12.08 över batteri men får 11.94 på lampkontakten, är det rimligt?
Om jag i samma stund har 11.78 över baklampan, är det rimligt?
Vet ni när en lägre strömstyrka blir synlig?

Jag vill ju gärna få rätsida på det den korrekta vägen, men om det innebär att jag måste dra om all el så kommer det ta tid jag egentligen inte har och den blir inputtad i ett hörn tills nästa vinter, vilket jag gärna undviker. Därmed, alla små tips och tricks underlättar så att jag får ut den.
 
Om du mäter på kontaktstycket utan lampan inkopplad, tycker jag att det är lite för högt spänningsfall.
Jag kan ha fel men iom att du inte har någon förbrukare igång så borde spänningsfallet vara närmare 0 vid 12V och 3 meter 0,25m2 kabel.
Är absolut inget proffs.
Vad är symptomen på Tengaien? När blinkar den och med vad?
 
Förutom det "försumbara" spänningsfallet på 0,3V så är problemet?


Blinkersrelä för glödlampor blinkar med en annan frekvens om en lampa går sönder, dvs blinkrelät vill ha totalt 2x21W för att funka normalt.
 
Nu väcker jag en lite äldre tråd då jag inte får rätsida på mitt discoljus på den stackars Tengai:en.

Hur stort är ett acceptabelt spänningsfall mellan säg batteriernas poler och till lampkontakten fram? Om jag har 12.08 över batteri men får 11.94 på lampkontakten, är det rimligt?
Om jag i samma stund har 11.78 över baklampan, är det rimligt?
Vet ni när en lägre strömstyrka blir synlig?

Jag vill ju gärna få rätsida på det den korrekta vägen, men om det innebär att jag måste dra om all el så kommer det ta tid jag egentligen inte har och den blir inputtad i ett hörn tills nästa vinter, vilket jag gärna undviker. Därmed, alla små tips och tricks underlättar så att jag får ut den.
Det är fullt rimligt med spänningsfall på 12,08 - 11, 94 = 0,14 Volt VÄLDIGT LITE ! Fram
Det är fullt rimligt med spänningsfall på 12,08 - 11, 78 = 0,30 Volt VÄLDIGT LITE ! Bak
OM det är med TÄNDA anslutna lampor. Om det är utan lampor, kolla vad det är med ikopplade lampor.
Exempel på spänningsfall med inkopplade lampor Sprint Rs
Original:
Tomgång batteriet 14,32 Volt
Tomgång med LED-parkeringsljus tänt batteriet 14,36 Volt
Tomgång med en halvljuslampa tänd batteriet 13,87 Volt
Tomgång spänning över halvljuslampan 11,4 Volt (mätt direkt på lampstiften och med original lampsockel som biter hårt i lampstiften)
Generatorn ger ca 14,3 V spänningsfall till tänd halvljuslampa i original 14,3 - 11,4 = 2,9 V

SÅ har du 11,94 Volt fram med tänd lampa och 11,78 Volt bak med tänd lampa, ja då har mer spänning på lamporna än det var på Sprint RS i original med Lucas Moonlight electric !
UT OCH KÖR !
 
Jag skulle gissa att blinkersen blivit jordad i plussidan av baklyset. Då blir resultatet att varje gång blinkersen tänds så är den seriekopplad med baklyset och det bli således ca halva spänningen 6 volt på vardera glödlampa.
 
Kolla jordpunkterna för bak och blinklampa
Jag skulle till och med rekommendera dra jordkablar för bak-lampa och blinklampor till batteriets minus.
Att jorda i ramen är att be om problem.1,5mm2 räcker för acceptabel funktion.
 
Last edited:
Jag löste ett sådant problem på 125an min genom att dra fler jordkablar till diverse ställen på ramen men som Comeback säger, att dra direkt från lampornas jord till minus-polen på batteriet är nog det bästa
 
IMG_20250330_141023.jpg

Nu är bilden åt fel håll, men ändock.
När jag tar jord från blinkers och plus på lampan så svajar det mellan 11.02-11.85 ungefär mellan pulserna.
När jag tar en separat jord från batteri till lampan så går den mellan 11.26-11.89.
Vanlig krokodilkabel från batteri till multimetern.

Det är ju ett spann om 0.8 volt respektive 0.6 volt, kan det orsaka sådana kraftiga pulser?

Och nej, den är inte körbar innan jag får fepplat till det här då det blev tvåa på besiktningen som jag måste få rätsida på innan jag börjar använda den lite försiktigt.
 
Jag skulle to rekommendera dra jordkablar för bak-lampa och blinklampa till batteriets minus.
Att jorda i ramen är att be om problem.1,5mm2 räcker för acceptabel funktion.

Har inget att invända på att dra nya jordkablar till lamporna vilket jag också skulle göra i detta läget om jag inte gav mig i kast med att mäta mig fram var felet finns. Att använda biltemas kabel till detta har jag kngwt emot men jag har ett kraftfullt agg mot biltemas kabelskor.

Är dom lika dåliga som dom varit? Dom är (var) ju så dåliga att jag skulle klassa dom som direkt farliga i fordon då dom är så mjuka att dom inte klämmer fast kabeln utan den lossnar väldigt lätt, lossnar fel kabel och kortaluter så kan det ju bli en hyfsad brasa. Dom går dock fint att löda fast om man tar bort plasten från dom.

Jag har en sats men det enda som duger från den är plastlåda.
 
Tillägg förresten, jag har en LEDsats från en annan hoj liggande här som jag kopplade som framlampa. Även den pulserande när jag använde blinkers.
Det blir samma sak när jag kör bromshandtaget nämligen, att det pulserar fram, så jag tror inte bara det hänger på blinkersen.

Jag har ingen förlust i första kabeln som går in i själva ledningssystemet, så den delen har jag uteslutit, både på plus och minus.
 
Har inget att invända på att dra nya jordkablar till lamporna vilket jag också skulle göra i detta läget om jag inte gav mig i kast med att mäta mig fram var felet finns. Att använda biltemas kabel till detta har jag kngwt emot men jag har ett kraftfullt agg mot biltemas kabelskor.

Är dom lika dåliga som dom varit? Dom är (var) ju så dåliga att jag skulle klassa dom som direkt farliga i fordon då dom är så mjuka att dom inte klämmer fast kabeln utan den lossnar väldigt lätt, lossnar fel kabel och kortaluter så kan det ju bli en hyfsad brasa. Dom går dock fint att löda fast om man tar bort plasten från dom.

Jag har en sats men det enda som duger från den är plastlåda.
Tyvärr måste jag hålla med dig. Biltemas kabelskor är skräp. Det är betydligt bättre kläm/hårdhet i Classes, exempel
Men tången från biltema i paketet har fungerat bra för mig i många år.
 
1743337917487.png
1743337942867.png

Så ser elschemat ut.
Det jag har uteslutit är blinkersrelät, för det ger jämt och stadigt voltantal vid användning.
Jag har uteslutit den vita som går från batteriet och som sköter startmotor osv, men är försiktigt skeptisk till den bruna fortfarande.

Allt funkar egentligen på hojen, förutom pulserande ljus när mer än halv- och bakljus är igång. Exempelvis blinkers eller bromsljus.
 
Tyvärr måste jag hålla med dig. Biltemas kabelskor är skräp. Det är betydligt bättre kläm/hårdhet i Classes, exempel
Men tången från biltema i paketet har fungerat bra för mig i många år.

Tången funkar nog, jag har även biltemas dyrare tänger med "spärr" både för vanliga kabelskor och crimp och dessa har funkat bra.

Så Classes kabelskor funkar alltså, jag har köpt på OK men det börjar bli dåligt nu då sortimentet inte längre fylls på. Lite OT men vila kabelskor anses som bra och prisvärda?
 
Allt funkar egentligen på hojen, förutom pulserande ljus när mer än halv- och bakljus är igång. Exempelvis blinkers eller bromsljus.
Om du har lyset släckt och blinkar, vad händer då?
1. Testa med vanliga glödisar runt om i hojen.
2. Är ledlamporna felvända så att det jordas genom en lampa (ledlampor i gamla fordon kan ställa till saker).
3. Är batteriet fulladdat?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top