Bakljus med integrerade blinkers

Har två frågor jag hoppas att nån kan svara på..
Fråga 2

Nu när ledbakljuset(integrerade blinkers är ej inkopplade) är monterat på hojen och jag blinkar med blinkersen så flimrar bakljuset till i samma takt också.
Jag är 100% säker att det är rätt kopplat så det kan man utesluta i felsökningen.
Kan det vara så att eftersom det nu är ledlampor istället för halogen så drar det för lite ström? och på så vis inte funkar som det ska? Eller är det bara en dålig lampa helt enkelt?
Inte ska man väl behöva ha motstånd på bakljuset också?
Lampan är köpt på Ebay från Kina: http://www.ebay.com/itm/Intergrated-LED-Tail-light-Turn-Signals-98-99-Yamaha-YZF-1000-R1-1998-1999-Smoke-/271327904152?pt=UK_Motorcycle_Parts_13&hash=item3f2c674198

Hoppas nån kan komma med nått bra råd, annars är det bara att mixtra på och testa antar jag. :va

Ta och mät spänningen direkt på batteriet när du blinkar. Är batteriet kass så kommer du se hur spänningen ändras.
Multimeter.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Matverktyg/Matinstrument/Digital-multimeter-15133/
liknande finns också hos många andra
För att hålla fast multimetersladdar på tex batteriet brukar jag använda sladdar med två krokodilklämmor.
Fastlödda vid sladden. Och riktiga sladdar tex 0,75mm2 eller mera.
Exempel: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=40-910-05&toc=0
http://www.clasohlson.com/se/Krokodilklämma/Pr361027000
http://www.jula.se/krokodilklammor-608093
Hade urspungligen en sats med sladdar och färdiga krokodilklämmor men när jag upptäckte de var så dåligt gjorda att motståndet var 3 Ohm mellan krokodilklämmorna så lödde jag dit riktiga sladdar mellan klämmorna.

Men jag tro inte det är batteriet.
Som är kass.
Utan någon gemensam sladd / jord som inte är bra, har dålig kontakt nånstans.
 
Last edited:
Ta och mät spänningen direkt på batteriet när du blinkar. Är batteriet kass så kommer du se hur spänningen ändras.
Multimeter.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Mat...timeter-15133/
liknande finns också hos många andra
För att hålla fast multimetersladdar på tex batteriet brukar jag använda sladdar med två krokodilklämmor.
Fastlödda vid sladden. Och riktiga sladdar tex 0,75mm2 eller mera.
Exempel: https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa...0-910-05&toc=0
http://www.clasohlson.com/se/Krokodi...ma/Pr361027000
http://www.jula.se/krokodilklammor-608093
Hade urspungligen en sats med sladdar och färdiga krokodilklämmor men när jag upptäckte de var så dåligt gjorda att motståndet var 3 Ohm mellan krokodilklämmorna så lödde jag dit riktiga sladdar mellan klämmorna.

Men jag tro inte det är batteriet.
Som är kass.
Utan någon gemensam sladd / jord som inte är bra, har dålig kontakt nånstans.

Kör också motorn på minst 2500varv innan du provar.


Ska ut till garaget på tisdag och testa lite mer.
Blir till att mäta batteriet vid belastning samt varva upp lite, förhoppningsvis löser det problemet.

Om det är nån sladd eller kontakt som är dålig så borde jag haft problemet även innan jag bytte bakljus, vilket jag inte hade.
Men det är ju inte omöjligt att jag kommit åt nån kontakt iofs, kollar igenom och rengör dem också samtidigt.

Tack för tipsen!
 
Ska ut till garaget på tisdag och testa lite mer.
Blir till att mäta batteriet vid belastning samt varva upp lite, förhoppningsvis löser det problemet.

Om det är nån sladd eller kontakt som är dålig så borde jag haft problemet även innan jag bytte bakljus, vilket jag inte hade.
Men det är ju inte omöjligt att jag kommit åt nån kontakt iofs, kollar igenom och rengör dem också samtidigt.

Tack för tipsen!

Vanliga blinkerslampor 10W drar ca 0,7A vid 14Volt, en ganska normal spänning för en hoj med motorn igång.
Det blir för två st, ena sidan. 1,4A. Och strömmen minskar så inte snabbt som man kan tro när spänningen sjunker ner mot 12Volt. För när glödtråden blir svalare sjunker motståndet.
LED blinker fram och bak på Suzuki drog sammanlagt 0,3A (eller var det 0,15A? sammanlagt) Dvs 1/4 eller mindre jämfört med vanliga blinkers. Är inte batteriet kass så ska du inte se hur bakljuset påverkas. När du blinkar.
Men är batteriet "urladdat" kan det ju var ide hänga på en MC-laddare över natten. Det behöver inte vara nått bättre än t.ex.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/El/Batteriverktyg-och-tillbehor/Batteriladdare-612-V-4-A-37744/
http://www.clasohlson.com/se/Batteriladdare-Cotech/36-4818
 
Last edited:
jag har kört i 2 år med integrerade bakblinkers och varken polisen eller besiktningen har sagt något...
däremot så står det i lagen att det är 15 cm som blinkers ska vara ifrån varandra... men vem bryr sig, kööööör bara :D:yoparty
 
jag har kört i 2 år med integrerade bakblinkers och varken polisen eller besiktningen har sagt något...
däremot så står det i lagen att det är 15 cm som blinkers ska vara ifrån varandra... men vem bryr sig, kööööör bara


Det låter otroligt måste jag säga.
På min förra Retta (RIP) körde jag med integrerade samt lite mindre skylt, polisen var som en hök så fort dem fick syn på en :tungan
Besiktade med originalgrejer för att vara på säkra sidan, hade inte original slipon på vilket gjorde att den lät rätt bra. Det sade besiktningsgubben inget om dock haha


För att återgå till mitt problem så var jag och meckade lite idag, är tämligen säker på att det är batteriet som börjar sjunga på sin sista vers. Har laddat och det blev bättre! Ska dock byta ut det till sommaren ändå för att slippa några överraskningar.

Det roliga är att det är det första och enda batteri som suttit på hojen sedan den rulla ut ur fabriken.
Tyckte att det såg lite omodernt ut, sen såg jag i Haynes mekbok att batteriet på bilden i den var exakt likadant.
Snacka även med ägaren innan mig som ägde den mellan 2001-2013 och han hade bara underhållsladdat :D

I varje fall för att få en avslutning på mitt halvlånga inlägg så är nu problemet löst!

Tack för alla svar!! :fyllisar
 
Det finns ju bra integrerade blinkers och så finns det ebay Kinaskit.. Så länge de blinkar med kraftigt sken och med rätt färg och takt så brukar varken bilprovning eller polis bry sig.. Kör själv med integrerad blinker jag köpte från britalianracing på S3:an. Syns klart och tydligt vilket håll de blinkar åt..
 
Back
Top