Bakhjulsväxling?

Klamster

Bra eller Anus?
Gick med
19 May 2004
Ort
Sthlm, Tullinge
Hoj
Cbr 954
jag har tänkt på en sak ett tag .. har just provat att köra lite bakhjul med min duke och så tänkte jag att det vore fräscht att växla i luften som man sett folk göra, men det var ju lättare sagt än gjort som jag har lärt mig så ska man ju koppla innan man växlar vilket verkar helt j*vla omöjligt när man hänger där i luften i typ 70 km/h hur gör alla? skiter de i att koppla? och hur skonsamt är det för växellådan i längden?
/R
 
man hinner koppla, det är lungt... kopplar jämt när jag kör på bakhjulet....alla växlar.
bara upp med den tillräckligt högt och va lite snabb, så går det fina fisken!

bara ut och öva, så sitter det som en smäck till helgen ; )

Mvh/
Jocke.
 
Det kommer med tiden. När jag började köra på bakhjulet så körde jag bara på ettan hela tiden var skitskraj för att växla. Sen gick det bara av farten när man tränade lite mer. Försök hitta nån sorts balanspunkt där du känner att här kan jag nog pröva lägga i nästa växel. Sen när du kan det så tänker du inte nåt mer på det utan växlar utan att tänka på det. Vet inte hur många andra som kör utan koppling men jag använder den. En sak är säker dock! lådan tycker inte om när man kanske rycker upp hojen när man kanske ligger i 110km/h på bakhjulet t,ex. Träning! Träning! Träning! Och för guds skull glöm inte foten på bakbromsen om det nu skulle gå för långt. :tummenupp
 
Last edited:
motardnisse skrev:
...Vet inte hur många andra som kör utan koppling men jag använder den. En sak är säker dock! lådan tycker inte om när man kanske rycker upp hojen när man kanske ligger i 110km/h på bakhjulet....


Jag kopplar inte när jag kör på bakhjulet. Har hört att det inte är skadligt, i vart fall inte på nyare räser pga att de har "cuttad låda" som en vis man jag känner uttryckte sig, vilket skulle innebära att lådan var anpassad för att växla upp utan koppling. :banana

Om jag har fel nu; RÄTTA MIG!

Jag vill såklart veta om jag förstör min hoj nu..
Sen med motarder o liknande så har väl de typ crosskoppling? Också nåt man snappat upp på vägen.. Så de bör heller inte drabbas av att man inte använder kopplingshandtaget? Det enda jag hört ska vara skadligt för hojen är bakhjulskörning för länge pga att smörjningen inte fungerar som den skall i för hög lutning.

Igen; RÄTTA MIG OM JAG HAR FEL!

EDIT: Missade att detta var i motardforumet. Men men, ingen är perfekt :)

//B
 
Last edited:
opium skrev:
jag har tänkt på en sak ett tag .. har just provat att köra lite bakhjul med min duke och så tänkte jag att det vore fräscht att växla i luften som man sett folk göra, men det var ju lättare sagt än gjort som jag har lärt mig så ska man ju koppla innan man växlar vilket verkar helt j*vla omöjligt när man hänger där i luften i typ 70 km/h hur gör alla? skiter de i att koppla? och hur skonsamt är det för växellådan i längden?
/R

Skit i växlingar tills du kan åka riktigt långt på t.ex 2:an.
När du lärt dig hålla balansen på tvåan kan du börja bry dig om växlingar.
Om man försöker lära sig växla innan man ens kan hålla balansen på tvåan riskerar du bara att dra omkull för du håller på och koncentrerar dig på att växla och inte hålla balansen.
 
Jag fattar inte hur man växlar på bakhjulet utan att använda kopplingen. De gånger jag har försökt med vilje (och än värre när det skett av misstag) har svängmassan i motorn gett en sån knuff att jag nästan kalvat med en hård nedsättning som följd.

De gånger jag har möljighet att wheela så länge att jag har känt att jag vågat växla (ie med offroadare) har jag använt kopplingen. Med Fazern har jag precis börjat hitta balanspunkten på 1:an så jag har inte provat att växla med den. Där är så mycket krut i den att jag är rädd att jag när jag är exalterad råkar dra för mycket gas och klota över för snabbt för att hinna rädda det med bromsen.

Skall öva flitigt, dock, fast med koppling mellan växlarna!

pilsner
 
Innan ni börjar babbla om koppling eller inte, så kan ni väl fundera på hur en mc fungerar.... om ni känner ett motstånd i växellådan när ni växlar utan koppling så ska ni använda den.... men det känner ni inte!!! risken är större att ni missar en växel och sliter på lådan om ni använder kopplingen för momentet blir så mycket större.. vid nedväxling så ska kopplingen alltid användas. kan tänka mig att de som tävlar skulle ha en vänsterarm som Karl Alfreds höger om de använde kopplingen ...Lådan är byggd för att inte behöva använda kopplingen vid uppväxling.:fakta... detta gäller vid acceleration ej vid slöåkning.. Är jag helt fel ute så döda min ödla
 
Pilsner skrev:
...Jag fattar inte hur man växlar på bakhjulet utan att använda kopplingen. De gånger jag har försökt med vilje (och än värre när det skett av misstag) har svängmassan i motorn gett en sån knuff att jag nästan kalvat med en hård nedsättning som följd...


När du ska växla på bakhjulet, utan koppling, så släpp gasen snabbt (kort) peta i nästa, och ge gas igen.. :tummenupp Hur mycket får man känna sig fram på men viktigt e att släppa gasen så att växlarna flyter i mjukt. Bättre ge för lite i början än för mycket och klota :)
 
opium skrev:
jag har tänkt på en sak ett tag .. har just provat att köra lite bakhjul med min duke och så tänkte jag att det vore fräscht att växla i luften som man sett folk göra, men det var ju lättare sagt än gjort som jag har lärt mig så ska man ju koppla innan man växlar vilket verkar helt j*vla omöjligt när man hänger där i luften i typ 70 km/h hur gör alla? skiter de i att koppla? och hur skonsamt är det för växellådan i längden?
/R


fast det går att köra ett par km utan att växla också :yoparty
 

Bifogat

  • ktmduke.jpg
    ktmduke.jpg
    3.3 KB · Visningar: 91
har hört att det finns dom som kan växla ner på bakhjulet, stämmer det?
 
någon som kan här i forumet? finns d något filmklipp när någon gör d?
 
Utan koppling

Använder aldrig koppling vid växling på bakhjulet och tror att det är ok så länge du inte "tvingar" i växeln, växlarna bör glida i mjukt och fint.
Däremot kopplar jag "oftast" när jag lyfter framhjulet från marken.......
 
upp och ner

Öhh, jag växlar inte ned på bakhjulet men det är fullt möjligt för jag vet de som gör det. :Bugar

Själv kan jag ej använda bakbroms så jag är ganska försiktig med mina bakhjulslekar.
 
Ok! jag får rätta mig lite. Jag syftar på de som har börjat lära sig att köra på bakhjulet och inte har fått till det med växlingar med samspel med växel och gasen t,ex. Många blir säkert lite ivriga i början och glömmer kanske släppa av lite på gasen innan nästa växel gå i.

Så jag får :fatta! mig själv för att jag var otydlig.
 
opium skrev:
jag har tänkt på en sak ett tag .. har just provat att köra lite bakhjul med min duke och så tänkte jag att det vore fräscht att växla i luften som man sett folk göra, men det var ju lättare sagt än gjort som jag har lärt mig så ska man ju koppla innan man växlar vilket verkar helt j*vla omöjligt när man hänger där i luften i typ 70 km/h hur gör alla? skiter de i att koppla? och hur skonsamt är det för växellådan i längden?
/R


Jag har kört 3000 mil med min KTM,kopplar aldrig när jag kör i skogen.
VXL-Lådan såg nästan osliten ut nu när jag öppnade motorn :tummenupp
 
Jag tillhör dem som håller på o lära sig köra på bakhjulet. Brukar dra upp den runt 30-35km/h på 2:an och kan åka 2:an ut typ varannan gång. Provade förut att koppla men då hamnade jag nästan i diket. Känns som man ska ramla ner för för att komma åt kopplingen måste jag ju släppa mitt krampaktiga grepp om handtaget och det känns inte naturligt.

Jag accelererar hela tiden, är väl för att jag inte tar upp den tillräckligt högt? Känns det alltid i början som om man ska slå över?
 
Last edited:
Basse skrev:
Jag tillhör dem som håller på o lära sig köra på bakhjulet. Brukar dra upp den runt 30-35km/h på 2:an och kan åka 2:an ut typ varannan gång. Provade förut att koppla men då hamnade jag nästan i diket. Känns som man ska ramla ner för för att komma åt kopplingen måste jag ju släppa mitt krampaktiga grepp om handtaget och det känns inte naturligt.

Jag accelererar hela tiden, är väl för att jag inte tar upp den tillräckligt högt? Känns det alltid i början som om man ska slå över?

Exakt så känns det för mig med..känns som om att man inte kan släppa handtaget utan att ramla av..
 
Bara att slå av på gasen en halv sekund när man växlar så slipper man koppla. :) Växla på slangen är inte lätt. Mitt tips är att växla tidigt innan du har fått upp så mycket varv.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top