Bakhjulsväxling?

Använd kopplingen är mitt tips. Gasa till lite så att hojjen är på väg upp precis innan du kopplar ur och växlar så går det fin fint.
 
persson_80 skrev:
Jag håller oxå på och övar...både på bak- samt framhjulet..
men som jag har fattat så e det bara att peta i växeln, utan koppling..men viktigt e väl att ha rätt höjd på hojjen när man väl växlar...så länge det inte låter illa, så tror jag inte att det kan vara så jättefarligt.. men jag kan inte lova att det e så...e ganska newbie på detta..har bara kört cross tidigare, och då växla jag hela tiden utan koppling och det gick fint


:skrämd :4skrika
En sån hoj skulle jag aldrig köpa, måste ju ta kraftigt på växellådan när man växlar utan koppling.......
//D
 
Slappa skrev:
:skrämd :4skrika
...måste ju ta kraftigt på växellådan när man växlar utan koppling.......
//D
Nej då...inte alls.
Bara man lär sig tekniken: att snabbt varva ned till rätt varvtal och sedan peta i en högre växel. Med rätt teknik tycker jag att det ibland t.o.m kan vara mer skonsamt att växla utan koppling än med.
MVH. \\Micke
 
Med rätt teknik tycker jag att det ibland t.o.m kan vara mer skonsamt att växla utan koppling än med.
MVH. \\Micke[/QUOTE]


Ta de där en gång till, kan ju knappast vara bättre o växla utan koppling än med :7peta
 
Jag fattar inte hur ni törs sparka i växlar på bakhjulet utan koppling, jag hade slagit runt direkt tror jag.
 
Rigge skrev:
Jag fattar inte hur ni törs sparka i växlar på bakhjulet utan koppling, jag hade slagit runt direkt tror jag.
Humm, fan jag tycker tvärt om, jag skulle då inte våga dutta med koppling, inte än i alla fall.. Det blir så fint så med avslag på gasen endå.. Kanske kollar in kopplingen när jag är ännu duktigare på slangen..
 
r-e-m skrev:
Att det går att växla utan koppling utan att det låter illa eller tar någon skada beror varken på att det är rakskuren drevsats eller att den är sekventiell.

Rakskuren kugg är billigare att göra & därför så tillverkar man oftast sådana när det ska göras en mindre serie drevsatser.
Ett rakskuren drev är inte hållbarare än en snedskuren kugg utan vekare.
Sedan när man gör drevsatser till spec. bilar eller motorcyklar så kan man använda andra matrial istället så att den istället blir hållbarare.....

/ Richard.


Ville bara tacka för ett riktigt nice inlägg av Richard, tykte det var kanonbra förklarat. All kredit! :Bugar
 
Ringrostig skrev:
Med rätt teknik tycker jag att det ibland t.o.m kan vara mer skonsamt att växla utan koppling än med.
MVH. \\Micke
Slappa skrev:
Ta de där en gång till, kan ju knappast vara bättre o växla utan koppling än med :7peta
Nej då...inte alls.
Bara man lär sig tekniken: att snabbt varva ned till rätt varvtal och sedan peta i en högre växel. Med rätt teknik tycker jag att det ibland t.o.m kan vara mer skonsamt att växla utan koppling än med.
MVH. \\Micke
Va de så Du mena :D :D :D
 
Jag tycker då inte det spelar nån roll om man använder koppling eller ej, det blir snabbare å snyggare utan koppling i min åsikt. Dock äre större chans att man fräser lite drev utan, om man stressar i nästa växel.

För mig blev det som naturligt, jag brukade aldrig våga växla på bakhjulet, men så en dag så kom jag på mig själv att ha gjort det. Gjorde exakt som när jag accelerarade. Bör tilläggas att jag inte låg på balanspunkten när jag gjorde det utan var en bit nedanför. Men vem behöver växla om man har den? :) Första gången var utan koppling å andra med!

Pröva "lågt" (vilket innebär där det inte är någon risk att slå över), och utan koppling, till att börja med. Snart har du kläm på det! Tänk på att inte slå på för mycket när du växlat ju högre upp du kommer!
 
opium skrev:
jag har tänkt på en sak ett tag :3freak .. har just provat att köra lite bakhjul med min duke och så tänkte jag att det vore fräscht :banana att växla i luften som man sett folk göra, men det var ju lättare sagt än gjort :huvet som jag har lärt mig så ska man ju koppla innan man växlar vilket verkar helt j*vla omöjligt när man hänger där i luften i typ 70 km/h :gnissla hur gör alla? skiter de i att koppla? och hur skonsamt är det för växellådan i längden?
/R

Kanske ska vara lite försiktig att uttala mig när jag brassar runt på en gammal yamaha tt 600 -91 men jag (ganska lätt dessutom) gasar upp den på ettan och växlar sen med koppling ända tills 5:an utan problem på bakhjulet.
Skulle inte ens komma på tanken att växla utan koppling, tycker det blir mycket mjukare med koppling.
Men som sagt så har jag inte en aning hur det går till på en plastraket med över 100 pållar under locket.
 
Japp, men det är ett kärt ämne :D

Till de som undrar så tyckte jag också att det verkade svårt att växla på bakhjulet med kopplingen. Men så sa jag till mig själv i början på förra året att jag skulle lära mig det snyggt om det så skulle vara det sista jag gör (åja, nästan :tungan ). Så jag började öva och vipps, tog bara ca tre veckor. Sedan kunde jag växla både lungt och smidigt med kopplingen. Så det är bara att öva. Jäkligt go känsla när det väl funkar.

Ps; kan även tillägga att det inte behöver vara på balanspunkten för att fungera :tummenupp
 
Jag kopplar när jag växlar på slangen de går alldeles utmärkt, lite svårt i början iom att de är ännu ett moment att hålla koll på men de ger sig. De e bara träna!!! :tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top