Bakhjulsstyrd MC?

Har du kört truck så behöver du ju nästan inte ställa fler frågor? Du vet ju hur mycket instabilare en truck är gentemot en bil som styr med framhjulen? Lägg till på det att tvåhjulingar dessutom är instabila i höjdled.

De truckar jag kört har ju knappast haft varesig bred eller lång hjulbas, och är byggda för att svänga tajt vilket bara de sakerna gör de lite ostadiga, hade jag haft en likvärdig truck att testa med styrningen i framänden hade det ju varit något att jämföra med, men det har jag tyvärr inte. Att jämföra truck med bil är ju ungefär som att jämföra bil med mc, helt olika mackapärer... Och en bakstyrd hooj lär ju vara totalt olik en truck med...

Har kört lastbilar, midjestyrda lastare, dumpers, traktorer och allsköns skit förutom truckar, hojar och bilar med för den delen.
 
De truckar jag kört har ju knappast haft varesig bred eller lång hjulbas, och är byggda för att svänga tajt vilket bara de sakerna gör de lite ostadiga, hade jag haft en likvärdig truck att testa med styrningen i framänden hade det ju varit något att jämföra med, men det har jag tyvärr inte. Att jämföra truck med bil är ju ungefär som att jämföra bil med mc, helt olika mackapärer... Och en bakstyrd hooj lär ju vara totalt olik en truck med...

Har kört lastbilar, midjestyrda lastare, dumpers, traktorer och allsköns skit förutom truckar, hojar och bilar med för den delen.

När jag kör truck så brukar jag om möjligt backa på "transportsträckorna" av den enkla anledningen att det blir så mycket stabilare körning då med de styrande hjulen fram. Testa det nästa gång du truckar så får du nåt att jämföra med vare sig trucken är kort eller lång.
 
Det är naturligtvis så man skall konstruera den. Bakhjulsstyrd, men ämnad att framföras baklänges. :banana
 
Titta på ett barn som lär sig att cykla. ;) De kraschar utan att få någon större rull på tingesten.
Men, visst bör det vara ett rätt åbäkigt monster att komma överens med, hur jämför den sig med en enhjuling då?

Okej, har inte kollat på så många barn lära sig cykla kan jag erkänna så det är möjligt. Det skulle vara kul att se om man kunde jämföra personer utan tidigare cykelerfarenhet när de ska lära sig traditionell cykel mot bakstyrd men jag kan nog gissa resultatet.

Problemet med den bakstyrda cykeln är ju att lära sig åka rakt, svårigheten med en enhjuling är ju istället att hålla sig upprätt så jag skulle säga att det är ganska olika problem. När det gäller att åka rakt så är ju enhjuling lättare om man bortser från problemet att balansera relativt markplanet.
 
När jag kör truck så brukar jag om möjligt backa på "transportsträckorna" av den enkla anledningen att det blir så mycket stabilare körning då med de styrande hjulen fram. Testa det nästa gång du truckar så får du nåt att jämföra med vare sig trucken är kort eller lång.

Där sa du ju iofs något...
:tummenupp

Nu saknas bara den där ölen jag nämnde i första inlägget, har ju blivit en lite lagom sådär gemytlig tråd med både lite humor och lite insiktsfulla inlägg. :banana
 
Framhjulsdrift tar om inte annat stuntaporna till nya höjder, stoppies hela vägen till månen.
 
Last edited:
Om man ska driva med framhjulet tänker jag mig att det behövs rätt rejäl "gaffelsving" för att tåla krafterna?
Och ett styrsystem för bakjulet lär ju vara rätt mycket grejer också för man kommer ju behöva något slags servosystem för att få styrets rörelse till bakhjulet.
Baksvingen lär ju fortfarande behöva vara ganska rejält och dess stötdämpare likaså.

Kommer inte hojen riskera att bli väldigt tung då?

Och jag ställer mig också på Nej-sidan angående bättre fäste. Vilken vinkel man än är i lär väl knappast framhjulet tryckas ner vid acceleration? Man tar bort risken att wheela såklart men det lär bli mycket däckbrännande istället.
 
Om man ska driva med framhjulet tänker jag mig att det behövs rätt rejäl "gaffelsving" för att tåla krafterna?
Och ett styrsystem för bakjulet lär ju vara rätt mycket grejer också för man kommer ju behöva något slags servosystem för att få styrets rörelse till bakhjulet.
Baksvingen lär ju fortfarande behöva vara ganska rejält och dess stötdämpare likaså.

Kommer inte hojen riskera att bli väldigt tung då?

Och jag ställer mig också på Nej-sidan angående bättre fäste. Vilken vinkel man än är i lär väl knappast framhjulet tryckas ner vid acceleration? Man tar bort risken att wheela såklart men det lär bli mycket däckbrännande istället.

Är ju i princip bara att ta en navstyrd sving bak och en fast sving fram. Man behöver ingen gaffel alls.
 
Last edited:
Glöm inte att det fanns flera japanska bilar i slutet av åttiotalet som hade avancerad bakhjulsstyrning. Hur fedt som helst:yoparty
 
Om man ska driva med framhjulet tänker jag mig att det behövs rätt rejäl "gaffelsving" för att tåla krafterna?

På min hoj har jag broms på framhjulet och 100-0 går fortare än 0-100, alltså borde gaffeln klara om framhjulet var drivande.
 
Ren bakhjulsstyrning kommer uppenbarligen inte bli bra men det vore helt klart intressant att prova tvåhjulsstyrning.
Det borde funka och göra hojen mer snabbstyrd om man har ett nog avancerat styrsystem som klarar både motstyrningen när man styr in (båda hjulen styr åt samma håll) och att hålla en jämn kurvradie (hjulen styr åt olika håll).

Självklart inte värt komplexiteten och den extra vikten men kul som experiment!
 
Back
Top