Bakhjulslager Mazda 626 -92

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Mitt bakhjulslager till min Mazda är trasigt och ett nytt kostar 1700 kr hos verkstaden utan arbete.

Vart kan man hitta billigare lager?

//Emmi

Du kan ju köpa hela upphängningen på skroten och bulta dit, med lite flax håller den lika länge som resten av bilen.

Vart tar man reda på vad det är för nummer på lagret?

Emmi skrev:
2265967 Vart tar man reda på vad det är för nummer på lagret?
Borde stå på det gamla. Alternativt ta måtten på det gamla. Annars är det sturmgooglebereitgemacht som gäller. Borde gå att hitta någonstans tycker man ju...

Ett alternativ kan väl även vara att göra som Rigge säger...

Ädit: DENNA tråd kanske kan leda till (med hjälp av lite merarbete) vad det är för lagertyp.

Last edited:
Emmi skrev:
2265967 Vart tar man reda på vad det är för nummer på lagret?

Banka ut lagret. Eller ring och kör en fuling, fråga verkstaden.

Kollade mekonomen, samma pris. (kolla själv så jag int egjort fel med år/modell)

Det är groteskt dyrt för att vara ett lager! Usch, sånt har man inte råd med på sommaren...:(

Vill inte ta loss lagret förrän jag har så jag kan byta, kan inte vara utan bil.

Last edited:
Emmi skrev:
2266023 Det är groteskt dyrt för att vara ett lager! Usch, sånt har man inte råd med på sommaren...:(
Aldrig kul med trasiga delar. Men, som sagt, får du bara tag på lagertypen så kanske jag kan lösa ett lager till ~40% rabtt hos Momentum.

Stort tack för hjälpen! Jag ska kolla upp vad de e för lager, hör av mej! :)

Om du har för avsikt att byta lagret själv - var beredd på att det sitter fast som jävla fyfan!

NU har jag iofs en R19 från 1990, men för att få loss hela lagret (som såklart gick i en miljon bitar) behövdes en press, fick pressa på med ca 20 ton innan det släppte.

Kanske är det lättare för dig, men det kan ju vara värt att kolla upp.

Har även hört av andra bil/mekkunniga att dom inte tycker det är värt besväret att byta själv utan verkstan är att föredra.

Min peng

Emmi skrev:
2265921 Mitt bakhjulslager till min Mazda är trasigt och ett nytt kostar 1700 kr hos verkstaden utan arbete.

Vart kan man hitta billigare lager?

//Emmi

är de helt paj eller viner de bara?

Rigge skrev:
2265962 Du kan ju köpa hela upphängningen på skroten och bulta dit, med lite flax håller den lika länge som resten av bilen.

Eller så köper du själva "fästet" för hjullagret med lagret (om det ser ut så på din hoj).

ozeo skrev:
2266117 är de helt paj eller viner de bara?

Nej, jag har inte för avsikt att byta lagret själv, det kommer sitta fast utav bara helvete.

Nej, det är inte helt paj, men det hörs att det är på väg att ge sig, går förhoppningsvis sommaren ut. Förr eller senare måste det bytas, och förr hellre än senare.

Emmi skrev:
2266290

Nej, det är inte helt paj, men det hörs att det är på väg att ge sig, går förhoppningsvis sommaren ut. Förr eller senare måste det bytas, och förr hellre än senare.

Säker på att det är hjullagret? Har du kännt på det? Hum mycket glappar det i ovankant hjul? Är det så enkelt att det går att dra åt lite?

jag har aldrig bytt ett hjullager på en bil o har haft ett par med paj..
kan gå hur långt som helst ibland..
hade en bmw som hade gått med paj hjullager i ca 5000++ mil.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg