Efter ett kedjehaveri fick jag ny kedja monterad igår.När jag körde hem tyckte jag det lät lite mysko,det lät ungefär som när man kör med dubbdäck på bilen.Trodde det berodde på att den nya kedjan skulle nötas in.
Likadant imorse,körde ett par mil med det malande ljudet.Sen började det...
Det knastrade,knäppte och tickade samtidigt som det kändes som om bakhjulet satt helt löst! Stannade till och kände på bakhjulet,näähä..inget glapp där inte!Kände på kedjan också för säkerhets skull...
som en fiolsträng!(Utan förare och last på)
Fattade ingenting.Den borde ju tvärtom varit slakare än vad den var igår?Tog fram bocknyckeln och började lossa hjulaxelmuttern för att kunna flytta fram däcket en bit.Då såg jag att hela axeln vreds med när jag drog runt muttern.Hade inget att hålla emot med så jag bestämde puttra vidare mot Borås (efter att ha sökt verktyg på div. mackar längs vägen) där jag visste att det fanns en mc-firma som förhoppningsvis kunde hjälpa mig.Jodå,fick låna både depåstöd och verktyg!(
och tack till BikePoint!)Fick ta hjälp av en kille som ställde sig på blocknyckeln samtidigt som jag höll emot på andra sidan.Med en smäll lossnade muttern,som hade svetsat fast sig själv i kedjemarkören som sitter som en bricka bakom muttern.
Justerade in kedjan och kände på hjulet.Märkte ett litet glapp framåt innan hjulet började röra på sig.Noterade att det knäppande ljudet hade försvunnit och drog åt muttern.Sen körde jag hem i max 50 km/h.Då var där bara ett tystare malande ljud,inget knäppande eller sprakande.
Nu till frågorna:
Vad kan, eller har, gått sönder och bör bytas?
Behöver jag byta alla lager i navet eller räcker det att byta ett specifikt?Isåfall vilket?
Jag har hittat en sprängskiss på navet som jag tänkte ta med till mc-affären för att peka på.Då kommer jag att peka på alla lösa delar och beställa dem=mucho $$$!!
Så jag skulle ju uppskatta om det finns nån här som kan hjälpa mig att reducera slutnotan något!

Likadant imorse,körde ett par mil med det malande ljudet.Sen började det...
Det knastrade,knäppte och tickade samtidigt som det kändes som om bakhjulet satt helt löst! Stannade till och kände på bakhjulet,näähä..inget glapp där inte!Kände på kedjan också för säkerhets skull...



Justerade in kedjan och kände på hjulet.Märkte ett litet glapp framåt innan hjulet började röra på sig.Noterade att det knäppande ljudet hade försvunnit och drog åt muttern.Sen körde jag hem i max 50 km/h.Då var där bara ett tystare malande ljud,inget knäppande eller sprakande.
Nu till frågorna:
Vad kan, eller har, gått sönder och bör bytas?
Behöver jag byta alla lager i navet eller räcker det att byta ett specifikt?Isåfall vilket?
Jag har hittat en sprängskiss på navet som jag tänkte ta med till mc-affären för att peka på.Då kommer jag att peka på alla lösa delar och beställa dem=mucho $$$!!
Så jag skulle ju uppskatta om det finns nån här som kan hjälpa mig att reducera slutnotan något!
