Bakhjulslager kass?

Halvdan

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R750
Efter ett kedjehaveri fick jag ny kedja monterad igår.När jag körde hem tyckte jag det lät lite mysko,det lät ungefär som när man kör med dubbdäck på bilen.Trodde det berodde på att den nya kedjan skulle nötas in.

Likadant imorse,körde ett par mil med det malande ljudet.Sen började det...
Det knastrade,knäppte och tickade samtidigt som det kändes som om bakhjulet satt helt löst! Stannade till och kände på bakhjulet,näähä..inget glapp där inte!Kände på kedjan också för säkerhets skull... :eek: som en fiolsträng!(Utan förare och last på) :confused: Fattade ingenting.Den borde ju tvärtom varit slakare än vad den var igår?Tog fram bocknyckeln och började lossa hjulaxelmuttern för att kunna flytta fram däcket en bit.Då såg jag att hela axeln vreds med när jag drog runt muttern.Hade inget att hålla emot med så jag bestämde puttra vidare mot Borås (efter att ha sökt verktyg på div. mackar längs vägen) där jag visste att det fanns en mc-firma som förhoppningsvis kunde hjälpa mig.Jodå,fick låna både depåstöd och verktyg!( :tummenupp och tack till BikePoint!)Fick ta hjälp av en kille som ställde sig på blocknyckeln samtidigt som jag höll emot på andra sidan.Med en smäll lossnade muttern,som hade svetsat fast sig själv i kedjemarkören som sitter som en bricka bakom muttern.
Justerade in kedjan och kände på hjulet.Märkte ett litet glapp framåt innan hjulet började röra på sig.Noterade att det knäppande ljudet hade försvunnit och drog åt muttern.Sen körde jag hem i max 50 km/h.Då var där bara ett tystare malande ljud,inget knäppande eller sprakande.

Nu till frågorna:
Vad kan, eller har, gått sönder och bör bytas?
Behöver jag byta alla lager i navet eller räcker det att byta ett specifikt?Isåfall vilket?
Jag har hittat en sprängskiss på navet som jag tänkte ta med till mc-affären för att peka på.Då kommer jag att peka på alla lösa delar och beställa dem=mucho $$$!!
Så jag skulle ju uppskatta om det finns nån här som kan hjälpa mig att reducera slutnotan något!
:hej

Märkligt inlägg du skickade in, vem bytte kedjan, du själv? Annars får du ta upp problemet med den som bytte kedjan, tydligen felaktigt utfört, och i övrigt anlita mc-verkstad för kontroll av lagren, det kan vara drev-problem, normalt byts bägge dreven i samband med kedje-byte!! :confused: Lycka till! :hej

Får väl förtydliga ett par saker då.
*Det var inte jag som bytte kedjan men jag såg på när killen gjorde det och det såg bra ut?!Spelet var ca 30mm precis som det ska vara.

*Dreven såg bra ut men skall ändå bytas om en vecka.

*På vilket sätt skulle kedjemonteringen vara felaktigt utförd?

Litet tillskott till debatten:

Kedjor av olika märken lever sitt eget liv. Efter första insmörjningen brukar kedjor traditionellt slacka av sig...

När ni/han/du monterade bakdäcket efter montage av kedjan, kollade ni slacken då, eller kollade ni bara slacken innan ni drog fast bakdäcket?

Drog ni fast bakdäcket enligt specifikation, alltså med momentnyckel?

Han rullade på den nya kedjan ihop med den gamla.Behövde alltså aldrig ta av hjulet.

Slacken kollade vi innan han drog fast bakdäcket.

Ingen momentnyckel.

Slacken måste kollas efter hjulet dragits fast. Kjedjan har näligen en tendens att "spännas" när man drar åt hjul muttern. Det är nog pga detta som kjedjan var sträckt dagen efter.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti