bakhjulskörning?

sunkann

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Grums
Hoj
r1 -01
hej.
vill börja köra på bakhjulet med min cbr 600.
har ni några bra tips eller råd på hur man ska och inte ska göra?
 
sunkann skrev:
2366489 hej.
vill börja köra på bakhjulet med min cbr 600.
har ni några bra tips eller råd på hur man ska och inte ska göra?

Innan någon moraltant slaktar dig eller de äldre börjar tjöta... det finns massvis med trådar om detta, sök i forumen och lycka till! Easy does it! :)

//Anders
 
Kör sakta runt 30km/h på ettan. Sen varvar du upp till rött och tok rycker i styret och släpper kopplingen. Allt med lite känsla. När du börjar se bakåt så vet du att du har höjden rätt och lägger i nästa växel.
OBS!
Släpp ej gasen för tidigt för då är risken att du misslyckas.
 
Ett jädrans bra tips är att
1.Tryck in kopplingen!
2.Lägg i ettans växel!
3.Varva upp hojjen till max!
4.Släpp snabbt upp kopplingen!

Det är jädra bra knep:D
 
Lånar din tråd :pannkyss

Nån som har lärt sig köra på bakhjulet utan att dra över nån gång? nått tips? ska man börja med att pröva använda bakbroms så man är beredd med den ifall man håller på o dra över?
 
Linkan_Dt125r skrev:
2454128 Lånar din tråd :pannkyss

Nån som har lärt sig köra på bakhjulet utan att dra över nån gång? nått tips? ska man börja med att pröva använda bakbroms så man är beredd med den ifall man håller på o dra över?

Bara håll foten på bromsen och tänk "går den för högt bromsar jag" innan varje gång du drar upp den så är det inga probs
 
sunkann skrev:
2366489 hej.
vill börja köra på bakhjulet med min cbr 600.
har ni några bra tips eller råd på hur man ska och inte ska göra?

Ska man vara Old Skool ska man stå på bakfotpinnarna med båda fötterna. Tvåans växel. 90 knyck och tryck ner fjädringen en gång samtidigt som du ger järnet.Rör inte kopplingen. Din PC 25 flyger iväg som en Ängel.

Klarade av detta med samma orginal cykel i treans växel en gång i tiderna UTAN koppling.:tummenupp


Bakbroms är lite överdrivet.:tungan
 
Ljunghusen skrev:
2454241 Bara håll foten på bromsen och tänk "går den för högt bromsar jag" innan varje gång du drar upp den så är det inga probs

Joo de är det jag försöker tänka på hela tiden.. ska pröva koppla upp den i ettan och sen bromsa fast jag inte är så jättenära på att dra över.. bara så man vet hur det känns :tummenupp för det är ju inge roligt att dra över
 
Hello hello!

Har precis börjat prova mig på det här med "slangning" som det så fint kallas.
Jag får upp den på 1an med ett ryck på gasen i låg fart, sen när jag ska peta i 2an så har den nästan landat när 2an sitter?!?
Kan det ha med den så kallade "balanspunkten" som ja inte riktigt kommer upp till, så att den dalar ner fort utan mkt gas, eller har jag för lite kräm i hojen :confused:
Hur mkt gas behövs det när man nått "balanspunkten"? Nästan ingenting, eller måste man ligga på med gasen hela tiden för att hålla den uppe?
Gör det nåt om man börjar i backar? eller ska man helst börja på plan mark?

Inte allt för sällan man får i neutralen när man ska slaska upp den till 2an heller :mad:

Sen det här med att ha foten på bakbromsen om man skulle komma för högt känns lite overkill för en nybörjare. Kommer man för högt tror jag det blir svårt att häva det.

Kanoners om nån kunnig har nåt vettigt att säga.


Mvh /Dennis
 
Last edited:
mrdaez skrev:
2532020 Hello hello!

Har precis börjat prova mig på det här med "slangning" som det så fint kallas.
Jag får upp den på 1an med ett ryck på gasen i låg fart, sen när jag ska peta i 2an så har den nästan landat när 2an sitter?!?
Kan det ha med den så kallade "balanspunkten" som ja inte riktigt kommer upp till, så att den dalar ner fort utan mkt gas, eller har jag för lite kräm i hojen :confused:
Hur mkt gas behövs det när man nått "balanspunkten"? Nästan ingenting, eller måste man ligga på med gasen hela tiden för att hålla den uppe?
Gör det nåt om man börjar i backar? eller ska man helst börja på plan mark?

Inte allt för sällan man får i neutralen när man ska slaska upp den till 2an heller :mad:

Sen det här med att ha foten på bakbromsen om man skulle komma för högt känns lite overkill för en nybörjare. Kommer man för högt tror jag det blir svårt att häva det.

Kanoners om nån kunnig har nåt vettigt att säga.


Mvh /Dennis
Accar du fortfarande så har du för låg vinkel, när du kan köra utan att gasa (mkt) börjar du närma dig balanspunkten.


.../Yoshi
 
mrdaez skrev:
2532020 Hello hello!

Har precis börjat prova mig på det här med "slangning" som det så fint kallas.
Jag får upp den på 1an med ett ryck på gasen i låg fart, sen när jag ska peta i 2an så har den nästan landat när 2an sitter?!?

Punkt 1: Skit i första växeln överhuvudtaget, du har tillräckligt med krut på 2:an och 3:an. Du kör ju motard göt damm it!

Sen prova istället kör på 2:ans växel sakta och gör ett snabbt gaspådrag, hojen borde resa sig utan problem. Skynda långsamt! andra växeln är rätt hysterisk och ett överslag är inga problem att göra om man inte har koll på vad man gör.

Därför, hitta en bra lång raka helst utan trafik som du kan öva på. Kör på 3:an och när du känner att du ligger på bra varvtal (när det börjar dra på ordentligt) så flytta bak röven lite, gör ett ryck i styret samtidigt som du ger fullgas. Funkar det inte första ggn så är det bara träna, träna och träna för att hitta tekniken. 3:an räcker gott och väl för bakhjulsåka :fakta
 
Nyheter
Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Back
Top