Bakhjulskörning, saknar växlingen

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date
Tycker oxå att ettan e mkt smidigt.... kopplar man upp den på tvåan (bara lyckats en gång) så flyger ju hojen upp..förjävla äckligt.. :brinnerup

ska försöka växla nästa gång ja e ute o övar.. ska kika på din film nu swede...

:banana

-PLM- skrev:
Är det svårare att wheela på natten? :va
Om du refererar mig så sa jag inte att det är svårare, bara lurigare på det sätt att det blir mörkt o man ser inte så mycket man borde göra för att göra bakhjulsåket "säkert".

Marsipulami skrev:
Tycker ettan går hur smidigt som helst faktiskt.
Jag är på "samma" ställe som du....1an, upp, perfekt känsla och vill lära mej växla. Tipset jag tror på är det som redan varit uppe dvs. växla på uppgång,

Varje gång jag tycker jag hittat balansläget på 1an och skickar i 2an faller den som en fura....Det kan bara betyda att jag inte alls är så högt som jag tror, och att då gå högre för att kunna växla känns inte så säkert.

Ska prova lite efter jobbet idag :yoparty :yoparty :yoparty

E de bara o slänga i tvåan på vägen upp? bara släppa gasen fort så inihelvete.. koppla hinner man väl aldrig me? el ska man inte ens släppa gasen? :confused:

Johan R6 skrev:
E de bara o slänga i tvåan på vägen upp? bara släppa gasen fort så inihelvete.. koppla hinner man väl aldrig me? el ska man inte ens släppa gasen? :confused:
Du släpper inte gasen direkt, du "blippar".

Swedie skrev:
Du släpper inte gasen direkt, du "blippar".

Har vart ute o gasat lite nu.. antar att du me blippa menar att man släpper gasen lite så man kan få i tvåan? håller ja "fast" gasen så går inte växelpedalen o rubba..

Har en gsxr 600 och kommer upp pa ettan om jag slapper - drar pa... Tvan har jag inte kommit upp pa an... Sag att nagon sa att det gar lattare att vaxla till tvan nar man ar pa vag upp och inte i balanslaget. Jag tror min ar for seg for det hur gor man da?

Johan R6 skrev:

gubbar koppla upp den på tvåan istället så får ni en mycket säkrare wheelie körning,hojen e för hetsig på etten o då blir det lättare o klota!
men etten e bra att börja på iaf så att man känner när den lyfter sig,det e bara ligga hela tiden på 1:an öva o känna efter!!
sen efter det så e det bara o prova sig fram o koppla upp den på 2:an då går den lugnt o fint upp o det e mkt lättare att hitta balansläget då! :tummenupp

granted79 skrev:
gubbar koppla upp den på tvåan istället så får ni en mycket säkrare wheelie körning,hojen e för hetsig på etten o då blir det lättare o klota!
men etten e bra att börja på iaf så att man känner när den lyfter sig,det e bara ligga hela tiden på 1:an öva o känna efter!!
sen efter det så e det bara o prova sig fram o koppla upp den på 2:an då går den lugnt o fint upp o det e mkt lättare att hitta balansläget då! :tummenupp
Verkar vara ett vettigt tips :tummenupp
När jag kör ettan ut känns det iallafall som hojjen blir stabilare och stabilare ju högre fart man får.

Däremot har jag inte vågat koppla upp den på 2an än för jag vet inte hur fort den kommer eller vid vilket varv jag ska ligga.

Kan någon, med R1 -00 är väl bäst att tillägga, tipsa om varvtal eller hastighet där det går lättast????

Jag tycker att det är skitbra att lära sig köra på ettan först. Hantera den växeln bra, och försöka köra så långt som möjligt på den, innan man börjar tänka på ett kasta i tvåan.
Då går restan av växlarna hur enkelt som helst sen.

Swedie skrev:
Om du refererar mig så sa jag inte att det är svårare, bara lurigare på det sätt att det blir mörkt o man ser inte så mycket man borde göra för att göra bakhjulsåket "säkert".

Nja inte dig direkt, bara det att jag aldrig tänkt på om det är annorlunda när det är mörkt ute. Mörkt visir på dagen, ljust visir på natten :lol :lol

Kay skrev:
Gör en cliffhanger :fakta
Man flyger ovan för hojen och har fötterna under styret...
Det är ett trick i Fmx, freestyle motocross

cliffhanger.jpg

Testa dej fram så du märker vilken teknik som passar dig och din hoj tillsammans bäst!

Du kommer inte slå över i början... du behöver inte oroa dej.

Jag på min hoj ligger i hastighet mellan 30-100 gasar fullt och bara snärtar till lite på kopplingen med pekfingret, sen är man på väg upp(rak i ryggen, luta inte framåt!). När man kommer upp är det bara att smeta i trean och åka så långt man vågar och vill.

Finish.

//jaG

R1 wannabe skrev:
Verkar vara ett vettigt tips :tummenupp
När jag kör ettan ut känns det iallafall som hojjen blir stabilare och stabilare ju högre fart man får.

Däremot har jag inte vågat koppla upp den på 2an än för jag vet inte hur fort den kommer eller vid vilket varv jag ska ligga.

Kan någon, med R1 -00 är väl bäst att tillägga, tipsa om varvtal eller hastighet där det går lättast????

Zeb_Macahan skrev:
Testa dej fram så du märker vilken teknik som passar dig och din hoj tillsammans bäst!

Du kommer inte slå över i början... du behöver inte oroa dej.

Jag på min hoj ligger i hastighet mellan 30-100 gasar fullt och bara snärtar till lite på kopplingen med pekfingret, sen är man på väg upp(rak i ryggen, luta inte framåt!). När man kommer upp är det bara att smeta i trean och åka så långt man vågar och vill.

Finish.

//jaG
Du har inte svikit mej förut med dina råd Zeb :tummenupp
Så imorgon blir det till att prova, Rak rygg...snärt på kopplingen...
Låter läskigt men men....ingen kommer ihåg en fegis :yoparty

Jag åkte med Super-Henkan en dag och det du beskriver var vad han gjorde...dock blev jag förvånad att han inte hade speciellt högt varvtal (4-5000 tror jag) när han "snärtade" upp den på 3an.

Håll tummarna nu så slipper jag starta en egen tråd för att få tag i reservdelar :)

Lycka till!

Kommer gå bra. Kom ihåg att kopplingslameller är billigare än växellådor, så det gör inget om man nöter lite på dom. Det är därför jag inte växlar 1-2 (lätt att hitta neutral å konstiga lägen)

//jaG

R1 wannabe skrev:

Jag åkte med Super-Henkan en dag och det du beskriver var vad han gjorde...dock blev jag förvånad att han inte hade speciellt högt varvtal (4-5000 tror jag) när han "snärtade" upp den på 3an.

Håll tummarna nu så slipper jag starta en egen tråd för att få tag i reservdelar :)

R1 wannabe skrev:

Jag är jävligt nyfiken på hur det känns att göra så. Berätta hur det gick så kanske man vågar prova. Har hittills bara gasat upp min på ettan och det blir ju bara korta fjantwheelies med knappt nån höjd alls :tummenner . Lite för feg än .... :skrämd

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman