Bakhjulskörning LC4

Supemote skrev:
Vad jag hörde så var det inte MC-huset som slutade sälja KTM utan KTM som inte ville ha dom som ÅF längre så nu e Jonte Engdahl det istället.

CLAESSONS MOTOR I BROMÖLLA har alldrig heller haft några problem med KTM och det rullar nog ett 30-tal KTM:er där.

Mvh Supemote

Nog mer troligt. Är ju inte utan anledning som KTM är störst på marknaden.
Och är man glad att man valt en XR650 istället så har man nog inte så höga krav på sin hoj.
Har kört min 625:a i ca. 1400 mil utan några problem. Och då har den gått ganska hårt på bana dom sista 700.
Har beställt en ny hoj nu men det beror inte på kvaliteten på KTMen utan på vikten. Blir en Husaberg 650. Kommer nog bli ett fint 2004 :yoparty
Flyttar till Kristianstad till sommaren så vi kommer ses Ted. (Vet vem du är eftersom jag känner Seth)

/Stefan

Last edited:
Ktm

Kul att vi blir fler, då kanske vi kan få en tränings tid på gokart banan i Stan.
KTM kommer troligen med en 650 EXC nästa år men jag är inte säker. Jag tror att det är Chambon som tävlar med den hojen i år.

Ha D

Supemote skrev:
Kul att vi blir fler, då kanske vi kan få en tränings tid på gokart banan i Stan.
KTM kommer troligen med en 650 EXC nästa år men jag är inte säker. Jag tror att det är Chambon som tävlar med den hojen i år.

Ha D

Tror du menar den här... så det är Kunzel som kör den.
Men en KTM med det chassit o en så stor motor kan ju bara bli bra :tummenupp
Ang. banan så har jag hört att vi inte är välkomna dit med motorcyklar.
Hoppas verkligen att det inte stämmer för den banan ser riktigt kul ut.
Men bildar vi en förening så kanske det blir lättare. Har tänkt ta över Bivaröd oxo :tummenupp

Bifogat

• 1727_7c1aa589894a79a951d914635ad1cc84_m.jpg
    1727_7c1aa589894a79a951d914635ad1cc84_m.jpg
    64.9 KB · Visningar: 114
Last edited:
Ohh, shit den där verkar stygg :)

420 skrev:
Ang. banan så har jag hört att vi inte är välkomna dit med motorcyklar.
Hoppas verkligen att det inte stämmer för den banan ser riktigt kul ut.
Men bildar vi en förening så kanske det blir lättare. Har tänkt ta över Bivaröd oxo :tummenupp

420 skrev:

Eller Boris Chambon :tummenupp
Han är liten och klen, men jävligt snabb!
Han når inte upp till kicken, så han fick en hoj med startmotor

Last edited:
Tom Byron skrev:
Psssst, t.o.m husa har stänksmörjning av toppen, du vet, det var lite snack (dig å mig emellan om detta)

De har ritat så fint å berättat att husan endast får smörjning i toppen av kamkejdan, de hade t.o.m illustrerat med oljedroppar som stänker "uppåt" vid kamkedjan, sött va :kär
På Husa -01 och nyare är det en oljekanal till toppen+att det är smörjning av vevlagret som på LC4 från oljepumpen :fakta På gamla motorn är det däremot bara kamkedjan som drar upp olja.På nyare Husor drivs kamkedjan av samma axel som vattenpumpen som ligger minst 5cm ovanför oljenivån=dålig stänksmörjning :3freak

Jaa, det var lite skumt. För Krattan surrade om att det var oljekanal, sedan spanade jag i boken till hojen då stod det att det var kedjan som drog upp oljan...... :va :va

:Bugar :Bugar :Bugar Krattan vinner :Bugar :Bugar :Bugar

Busaberg skrev:
På Husa -01 och nyare är det en oljekanal till toppen+att det är smörjning av vevlagret som på LC4 från oljepumpen :fakta På gamla motorn är det däremot bara kamkedjan som drar upp olja.På nyare Husor drivs kamkedjan av samma axel som vattenpumpen som ligger minst 5cm ovanför oljenivån=dålig stänksmörjning :3freak

Läste i en KTM blaska jag får hem där ktm rekomenderade att man endast körde ett fåtal kilometer på bakhjulet med deras fyrtaktsmodeller.
Däremot skrev de att på en tvåtaktare är den begränsande faktorn "the ability of the rider"

Så köp en 2-takt 125 och lär er köra långt på bakan med den :yoparty

Husa owners manual -04:

OIL CIRCUIT
The oil pump (3) draws the engine oil from the oil sump through
the oil screen (4) and pumps it past the pressure relief valve (5) to
the oil filter (6). It continues to the crankshaft (7), partly branching
off through a hole to lubricate and cool the piston (8) and the
piston pin bearing. Once through the crankshaft, the engine oil is
pumped to the conrod bearing (9) and branches off again to the
bearings in the balance weight (10).
The camshaft (11) is lubricated by the engine oil which is transported
to the cylinder head by the timing chain (12).
On the downward movement of the piston, engine oil is pressed
from the crankcase through the diaphragm valve (not depicted) to
the transmission and shift mechanism

Jag tror inte på dig Krattan förrän du skruvat isär motorn och visat mig kanalen, OCH att det kommer olja där verkligen! Och vem påstod att kamkedjan inte gick i olja!?!? Kolla in owners manual och parts manual på Husas hemsida om ni inte tror mig... Varför skulle Husa INTE skriva ut det i manualen om det nu fanns en separat smörjkanal till toppen?

Ebbe skrev:
Jag tror inte på dig Krattan förrän du skruvat isär motorn och visat mig kanalen, OCH att det kommer olja där verkligen! Och vem påstod att kamkedjan inte gick i olja!?!? ...
Hallå! Det är MIN hoj ni pratar om!!! :fatta! Men skruva isär den ni, om ni passar på att byta ut lite slitdelar samtidigt... :tungan

Ebbe skrev:
Husa owners manual -04:

OIL CIRCUIT
The oil pump (3) draws the engine oil from the oil sump through
the oil screen (4) and pumps it past the pressure relief valve (5) to
the oil filter (6). It continues to the crankshaft (7), partly branching
off through a hole to lubricate and cool the piston (8) and the
piston pin bearing. Once through the crankshaft, the engine oil is
pumped to the conrod bearing (9) and branches off again to the
bearings in the balance weight (10).
The camshaft (11) is lubricated by the engine oil which is transported
to the cylinder head by the timing chain (12).
On the downward movement of the piston, engine oil is pressed
from the crankcase through the diaphragm valve (not depicted) to
the transmission and shift mechanism

Jag tror inte på dig Krattan förrän du skruvat isär motorn och visat mig kanalen, OCH att det kommer olja där verkligen! Och vem påstod att kamkedjan inte gick i olja!?!? Kolla in owners manual och parts manual på Husas hemsida om ni inte tror mig... Varför skulle Husa INTE skriva ut det i manualen om det nu fanns en separat smörjkanal till toppen?
Oljekanal......

Last edited:
Så här ser det ut innaför transkåpan.På -01 till -03 ser det ut så här iallafall.Kanske toppsmörjningen är borttaget till -04 :va

Last edited:
En förståsigpåfråga från en som aldrig sett en husamotorn isär (än :hihi )

På den nedersa bilde du visar med "oljekanalspilen" borde den inte börja längre ned så den suger upp olja...... eller vart kommmer oljan ifrån innan den åker i kanalen upp till toppen. :confused:

Tom Byron skrev:
En förståsigpåfråga från en som aldrig sett en husamotorn isär (än :hihi )

På den nedersa bilde du visar med "oljekanalspilen" borde den inte börja längre ned så den suger upp olja...... eller vart kommmer oljan ifrån innan den åker i kanalen upp till toppen. :confused:
Det där hålet är "trycksidan".Kanalen fortsätter i transkåpan och sen in i vevaxeländen.Oljepumpen sitter innanför kopplingen.Det syns ett svart plastdrev genom hålen i kopplingskorgen.Sugsilen är den som sitter vid oljepluggen.Det är en förgrening på oljekanalen,den upp till toppen går på baksidan av cylindern.Tom -03 åtminstone.....

Last edited:
Jag tror inte de har pluggat igen den till i år :)

Tack för infon till en oskuld på att riva husamotorn........ :gnissla

Busaberg skrev:
Det där hålet är "trycksidan".Kanalen fortsätter i transkåpan och sen in i vevaxeländen.Oljepumpen sitter innanför kopplingen.Det syns ett svart plastdrev genom hålen i kopplingskorgen.Det är en förgrening på oljekanalen,den upp till toppen går på baksidan av cylindern.Tom -03 åtminstone.....

Ok, seriösa försök att övertala mig... :Bugar
Men, vart tar oljan vägen när den komer upp då? Är det en forsättning på kanalen i ventilkåpan som leder oljan fram till vippor/kam? Varför visar inte Husaberg det i smörjschemat?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman