Bakhjulskörning LC4

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Dom flesta här har väl läst mina ramlager historier...och hört mitt gnällande :rolleyes:

Sist nu så var det ännu ett ramlager som pajjat, och resterna gick in i oljepumparna så dom skar!
Butiken skyller på att jag kört för långt på bakhjulet så att pumparna inte orkat pumpa upp olja, och motron därmed gått torr under längre tid!

Men har man inte 2 pumpar för att förhindra sånt? Eller har jag missuppfattat allt, varför har man annars 2 pumpar?

Själv tror jag pumparna fick stryk redan när första lagret gick, och att det var därför lager nr2 pajjade..

Så hur är det... Kan det vara så att, om man åker på slangen för länge så får motorn ingen smörjning? LC4 då alltså!

Hörde att någon nämde att man kan ha i tjockare olja.. Vad blir för/nackdelar med detta?
 
KTM's 2 pumpar verkar få många att tro att motorn är odödlig bara därför. Så är det inte!

660 SMC:
Den ena pumpen suger upp oljan från botten på motorn och skickar den till det första filtret. Sen delar ledningarna på sig, där 2 (en på 640/Duke) går till undersidan på kolven och cylinderloppet och den andra går vidare till det andra (finare) filtret för vidare rening. Sedan går den oljan in till vevlagren och vevstakslagret (från vänstersida av motorn).
Den andra pumpen suger ut oljan från vevhuset och pumpar in den till växellådan över 3'an eller 5'ans drev, kommer inte ihåg vilket.

SÅ.... bara för att det är 2 pumpar är motorerna inte odödliga! Notera att toppen inte har nån typ av trycksmörjning alls, utan är helt beroende av kamkedjan som drar med oljan upp i toppen till vippor och kam. Studera era instruktionsböcker, där finns ett fint schema över hur oljan distribueras i motorn.
 
Last edited:
Ebbe skrev:
KTM's 2 pumpar verkar få många att tro att motorn är odödlig bara därför. Så är det inte!

660 SMC:
Den en pumpen suger upp oljan från botten på motorn och skickar den till det första filtret. Sen delar ledningarna på sig, där 2 (en på 640/Duke) går till undersidan på kolven och cylinderloppet och den andra går vidare till det andra (finare) filtret för vidare rening. Sedan går den oljan in till vevlagren och vevstakslagret (från vänstersida av motorn).
Den andra pumpen suger ut oljan från vevhuset och pumpar in den till växellådan över 3'an eller 5'ans drev, kommer inte ihåg vilket.

SÅ.... bara för att det är 2 pumpar är motorerna inte odödliga! Notera att toppen inte har nån typ av trycksmörjning alls, utan är helt beroende av kamkedjan som drar med oljan upp i toppen till vippor och kam. Studera era instruktionsböcker, där finns ett fint schema över hur oljan distribueras i motorn.
Tyvärr så fick man ingen instrbok med, har varit på butiken ex antal gånger och nu efter ca 7mån så har man fortfarande inte fått nån :mad:

Tack för den fina beskrivningen :tummenupp

Hade en DR 650se innan, och den gick det aldrig några vevlager på och den hade gått ca4-5000 mil... undrar vad det betyder :)
 
Psssst, t.o.m husa har stänksmörjning av toppen, du vet, det var lite snack (dig å mig emellan om detta)

De har ritat så fint å berättat att husan endast får smörjning i toppen av kamkejdan, de hade t.o.m illustrerat med oljedroppar som stänker "uppåt" vid kamkedjan, sött va :kär

Ebbe skrev:
KTM's 2 pumpar verkar få många att tro att motorn är odödlig bara därför. Så är det inte!

660 SMC:
Den en pumpen suger upp oljan från botten på motorn och skickar den till det första filtret. Sen delar ledningarna på sig, där 2 (en på 640/Duke) går till undersidan på kolven och cylinderloppet och den andra går vidare till det andra (finare) filtret för vidare rening. Sedan går den oljan in till vevlagren och vevstakslagret (från vänstersida av motorn).
Den andra pumpen suger ut oljan från vevhuset och pumpar in den till växellådan över 3'an eller 5'ans drev, kommer inte ihåg vilket.

SÅ.... bara för att det är 2 pumpar är motorerna inte odödliga! Notera att toppen inte har nån typ av trycksmörjning alls, utan är helt beroende av kamkedjan som drar med oljan upp i toppen till vippor och kam. Studera era instruktionsböcker, där finns ett fint schema över hur oljan distribueras i motorn.
 
Tom Byron skrev:
Psssst, t.o.m husa har stänksmörjning av toppen, du vet, det var lite snack (dig å mig emellan om detta)

De har ritat så fint å berättat att husan endast får smörjning i toppen av kamkejdan, de hade t.o.m illustrerat med oljedroppar som stänker "uppåt" vid kamkedjan, sött va :kär

Jag visste att Krattan hade käkat konstiga svampar i den där frågan... :fakta
 
Rammstein skrev:
Hade en DR 650se innan, och den gick det aldrig några vevlager på och den hade gått ca4-5000 mil... undrar vad det betyder :)




MC Huset i Malmö sa att de slutade sälja KTM för att de var trötta på att laga dem??
Men va fan, var det säljar snack eller är de verkligen så ömtåliga?
 
PutteLiten skrev:
MC Huset i Malmö sa att de slutade sälja KTM för att de var trötta på att laga dem??
Men va fan, var det säljar snack eller är de verkligen så ömtåliga?

MB racing i västerås slutade sälja/serva ktm av samma anledning fick jag veta när jag pratade med en av mekarna.
 
PutteLiten skrev:
MC Huset i Malmö sa att de slutade sälja KTM för att de var trötta på att laga dem??
Men va fan, var det säljar snack eller är de verkligen så ömtåliga?

Tjänar inte verkstäderna pengar på reperationerna eller är det bara garantiärenden som de får in?
 
Vastrix skrev:
Tjänar inte verkstäderna pengar på reperationerna eller är det bara garantiärenden som de får in?


Jag glömde fråga, men jag antog att det var garantiärenden han syftade på.

Han sa att det förstörde ryckte för MC Huset, men han garvade när han sa det, för han vet ju lika bra som vi att de inte precis har världens bästa ryckte... :lol
Kul att säljare oxå han ha humor... :hihi
 
OBS, han visste inte att jag körde XR då vi pratades vid. :)
 
PutteLiten skrev:
MC Huset i Malmö sa att de slutade sälja KTM för att de var trötta på att laga dem??
Men va fan, var det säljar snack eller är de verkligen så ömtåliga?

Nädå, dom tål mycket :rolleyes:
Köpte min ny i maj. Sen dess så har den stått på verkstad 3 gånger. 1a gången ett ramlager, 2a gången elfel...hojen tvärdör, dom hittar inget fel men hojen börjar gå igen, 3e gången nästa ramlager + båda oljepumparna. sammanlagt har den stått på verkstad 2 1/2 månad sen i maj :va
Så nu får man :Bugar innan man ger sig ut och kör :)
Glömde föresten att fästet för tutan gick av..så polarn nästan fick ett signalhorn genom rutan på sin CBR :gnissla
 
:eek:

Känner mig plötsligt VÄLDIGT nöjd att jag valde XR framför 660 som var den andra hojen jag funderat på...
 
Well, min duke gick 1300 klanderfria mil innan den blev såld...... det finns de som håller oxå :tummenupp
 
Nisse Järnet skrev:
Kul att ha en hoj man inte kan köra på bakan med :confused:

WR 450 har en nivåbrytare ingjuten inuti tanken som slår ifrån oljeförsörjningen om man kör på bakhjulet längre än 25 meter. :3freak
 
:mad: :mad: :mad: :huvet
Nä nu Djävlar blir jag förbannad!!!!
Vad kör ni på för olja??
Min UR KTM 640 gelendewagen "enduro" har inte levt ett roligt liv många mil
På bakhjulet 6 km som längst faktiskt och jag växlar alltid utan koppling
när jag kör på bakan.
Den har nu gått 2000 mil minst...o minst
ja vad ska man dra till med? hmm kanske uppemot 100 mil på ett hjul
och inga problem!!!!Aldrig haft upp motorn,Kollat ventilerna 3ggr justerat 1
byter olja på 250 mil ungefär ibland kortare om det går.Kör MOTUL 300 v
15/40 sommar o 5/40 vinter.Men en sak måste man komma ihåg!!
Varmkör hojen.....Moderna oljor smörjer inte riktigt 100% förrän
dom kommit upp itemp och det tar längre än man tror.
Köp en liten oljetemp mätare "Oljestickan" och kolla själv.
Kör som faan!!!
ED :yoparty
 
Last edited:
Jag körde 1.500 mil med min Duke utan några som helst motorproblem och den var dessutom rejält avstrypt och fick gå riktigt hårt för det mesta. Täta oljebyten och alltid varmkörd innan jag gasade ordentligt.

LC4-motorn är byggd för ökenrallyn o.d., så den ska hålla för det mesta, bara smörjningen är som den ska.
 
Jag tycker att KTM's LC4'or håller ganska bra jag med tanke på den effekt man plockar ur den gatstånka det ändå är i grund och botten. Måndagsex finns dock av alla märken!

Vet att många åkt/åker väldigt långt på bakhjulet på sina LC4'or, likaså jag. Men sen jag insåg att det bara är kamkedjan som drar upp olja till kammen/vipporna så har jag blivit lite feg på långslangningarna. Kamkedjan sitter längst fram i motorn och oljan hamnar längst bak när man hållt hojen på ett hjul ett längre tag..... känslan i kroppen är olustig när man är medveten om det efter ett par km på slangen. Eller så börjar jag bara bli gammal och tråkig.... :gråta :gråta
 
Ebbe skrev:
Jag tycker att KTM's LC4'or håller ganska bra jag med tanke på den effekt man plockar ur den gatstånka det ändå är i grund och botten. Måndagsex finns dock av alla märken!

Vet att många åkt/åker väldigt långt på bakhjulet på sina LC4'or, likaså jag. Men sen jag insåg att det bara är kamkedjan som drar upp olja till kammen/vipporna så har jag blivit lite feg på långslangningarna. Kamkedjan sitter längst fram i motorn och oljan hamnar längst bak när man hållt hojen på ett hjul ett längre tag..... känslan i kroppen är olustig när man är medveten om det efter ett par km på slangen. Eller så börjar jag bara bli gammal och tråkig.... :gråta :gråta

Kallas att bli klok o erfaren :mattias
 
PutteLiten skrev:
:eek:

Känner mig plötsligt VÄLDIGT nöjd att jag valde XR framför 660 som var den andra hojen jag funderat på...
Jag valde mellan Xr och Duken.....gissa hur jag känner mig....... :( :död
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top