Bakhjulsåkning som gick mindre bra

ajajaj.... se till att läka ihop nu sen upp på sadeln igen!

Kan säga att det redan kännas bättre i knäna än vad det gjorde i går. Handen vätskar ordentligt, men om 1 vecka är jag säkert ute och åker igen. Man är stel som en gammal 80 åring som knappt kan ta sig upp från sittande till stående, men det är ju inte konstigt. Alla krämpor kommer ju ett tag efteråt.
 
Hade du inga knäskydd under crossbrallorna?
Jag kör själv med kevlar-jeans och knäskydd under vilket jag hoppas räcker, men kanske ska investera i ett skinnställ till nästa säsong ändå...
 
Att slå över med hojen är aldrig roligt, har varit nära vid ett par tillfällen men kan ändå tacka mig själv för att jag håller hårt på min hålla-foten-på-bakbromsen-disciplin.
Kör aldrig utan foten på bakbromsen. Lär dig att träna in den i ryggmärgen så att såfort du kommer över balanspunkten duttar foten "automatiskt" till på bakbromsen.

Jag åker i nio fall av tio iväg på bakhjulet i treans växel, men det har hänt ett par gånger att man trott man haft trean i, men istället var det tvåan. Detta har resulterat i att hojen kommit upp betydligt mycket snabbare på bakhjulet och varit nära att orsaka en krash.

PS. Se till att få dina skador ordentligt dokumenterade hos din läkare. Om du sedan får kvarstående problem som exempelvis ärr finns chansen att man kan få ut en bra ersättning i framtiden.
 
Hade du inga knäskydd under crossbrallorna?
Jag kör själv med kevlar-jeans och knäskydd under vilket jag hoppas räcker, men kanske ska investera i ett skinnställ till nästa säsong ändå...

Inga knäskydd under. Skinnställ kan vara värt pengarna om man inte har något. Jag kommer definitivt sätta på mig mitt framöver.

Att slå över med hojen är aldrig roligt, har varit nära vid ett par tillfällen men kan ändå tacka mig själv för att jag håller hårt på min hålla-foten-på-bakbromsen-disciplin.
Kör aldrig utan foten på bakbromsen. Lär dig att träna in den i ryggmärgen så att såfort du kommer över balanspunkten duttar foten "automatiskt" till på bakbromsen.

Jag åker i nio fall av tio iväg på bakhjulet i treans växel, men det har hänt ett par gånger att man trott man haft trean i, men istället var det tvåan. Detta har resulterat i att hojen kommit upp betydligt mycket snabbare på bakhjulet och varit nära att orsaka en krash.

PS. Se till att få dina skador ordentligt dokumenterade hos din läkare. Om du sedan får kvarstående problem som exempelvis ärr finns chansen att man kan få ut en bra ersättning i framtiden.

Ska kolla upp det där med läkaren.
 
Last edited:
varför kollat inte kontrollanten på uppkörningen att man kan hantera hojen väl på slangen?! Skulle underlätta med ett par tidiga "pointers" :D

Verkar som sagt haft tur som en tokig att du inte hamnade i grillen på bakomvarande.
 
varför kollat inte kontrollanten på uppkörningen att man kan hantera hojen väl på slangen?! Skulle underlätta med ett par tidiga "pointers" :D

Verkar som sagt haft tur som en tokig att du inte hamnade i grillen på bakomvarande.
håller med! Tog körkortet för ett par månader sedan och de borde ingått motard-ställ i kurvor också! Råkade växla ner en växel för mycket igår påväg in i rondell vilket resulterade i ofrivillig bakhjulssladd á la motard :)
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top