Bakhjulsåkning som gick mindre bra

ajajaj.... se till att läka ihop nu sen upp på sadeln igen!

Kan säga att det redan kännas bättre i knäna än vad det gjorde i går. Handen vätskar ordentligt, men om 1 vecka är jag säkert ute och åker igen. Man är stel som en gammal 80 åring som knappt kan ta sig upp från sittande till stående, men det är ju inte konstigt. Alla krämpor kommer ju ett tag efteråt.
 
Hade du inga knäskydd under crossbrallorna?
Jag kör själv med kevlar-jeans och knäskydd under vilket jag hoppas räcker, men kanske ska investera i ett skinnställ till nästa säsong ändå...
 
Att slå över med hojen är aldrig roligt, har varit nära vid ett par tillfällen men kan ändå tacka mig själv för att jag håller hårt på min hålla-foten-på-bakbromsen-disciplin.
Kör aldrig utan foten på bakbromsen. Lär dig att träna in den i ryggmärgen så att såfort du kommer över balanspunkten duttar foten "automatiskt" till på bakbromsen.

Jag åker i nio fall av tio iväg på bakhjulet i treans växel, men det har hänt ett par gånger att man trott man haft trean i, men istället var det tvåan. Detta har resulterat i att hojen kommit upp betydligt mycket snabbare på bakhjulet och varit nära att orsaka en krash.

PS. Se till att få dina skador ordentligt dokumenterade hos din läkare. Om du sedan får kvarstående problem som exempelvis ärr finns chansen att man kan få ut en bra ersättning i framtiden.
 
Hade du inga knäskydd under crossbrallorna?
Jag kör själv med kevlar-jeans och knäskydd under vilket jag hoppas räcker, men kanske ska investera i ett skinnställ till nästa säsong ändå...

Inga knäskydd under. Skinnställ kan vara värt pengarna om man inte har något. Jag kommer definitivt sätta på mig mitt framöver.

Att slå över med hojen är aldrig roligt, har varit nära vid ett par tillfällen men kan ändå tacka mig själv för att jag håller hårt på min hålla-foten-på-bakbromsen-disciplin.
Kör aldrig utan foten på bakbromsen. Lär dig att träna in den i ryggmärgen så att såfort du kommer över balanspunkten duttar foten "automatiskt" till på bakbromsen.

Jag åker i nio fall av tio iväg på bakhjulet i treans växel, men det har hänt ett par gånger att man trott man haft trean i, men istället var det tvåan. Detta har resulterat i att hojen kommit upp betydligt mycket snabbare på bakhjulet och varit nära att orsaka en krash.

PS. Se till att få dina skador ordentligt dokumenterade hos din läkare. Om du sedan får kvarstående problem som exempelvis ärr finns chansen att man kan få ut en bra ersättning i framtiden.

Ska kolla upp det där med läkaren.
 
Last edited:
varför kollat inte kontrollanten på uppkörningen att man kan hantera hojen väl på slangen?! Skulle underlätta med ett par tidiga "pointers" :D

Verkar som sagt haft tur som en tokig att du inte hamnade i grillen på bakomvarande.
 
varför kollat inte kontrollanten på uppkörningen att man kan hantera hojen väl på slangen?! Skulle underlätta med ett par tidiga "pointers" :D

Verkar som sagt haft tur som en tokig att du inte hamnade i grillen på bakomvarande.
håller med! Tog körkortet för ett par månader sedan och de borde ingått motard-ställ i kurvor också! Råkade växla ner en växel för mycket igår påväg in i rondell vilket resulterade i ofrivillig bakhjulssladd á la motard :)
 
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top