Bakhjulsåka Twin eller Fyra cylindrar??

Zweed

Lost in Holland
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
Kawasaki Z1000 ABS 2007 Samt en Bandit 600n
Jag är en ganska färsk kille med hoj, och har som många andra försökt mig på lite bakhjulsåka med resultat som jag inte är så stolt över…

Tjejen har en Transalp som jag har kört en hel del, om man har käkat lite gröt på morgonen och känner sig attans stark i armarna samt man ligger i 50 på första växel släpper av gasen så framfjädringen svikar lite och gasar utav helvete och ryker för kung och fosterland så har jag faktiskt lyckats få upp den cirka 10 cm i cirka 0,5 sec men ändå det går :o)

Själv har jag en Bandit 600N och har provat med den oxå men med samma framgång som med Transalpen… Men Banditen så har det hänt ibland att framhjulet reser sig bara av accelerationen (har väl hänt ett fåtal gånger med det har hänt) Vågar inte rycka på samma sätt som med transalpen för hastigheten är ju snabbare med Banditen (måste varva mera för att det ska hända något)

Så nu till min fråga hur faen får man upp banditen utan att skita på sig??? VVIlken typ av motor är lättast att börja men när man vill lära sig åka på slangen Twinnen eller 4:an

Michael Holland skrev:
2246270
Så nu till min fråga hur faen får man upp banditen utan att skita på sig??? VVIlken typ av motor är lättast att börja men när man vill lära sig åka på slangen Twinnen eller 4:an

Koppla, i med 1:an, lägg den på varvstoppet, släpp kopplingen :tummenupp.
Skämt åsido, jag är långt ifrån en bakslangsmästare..skulle ranka mig som topp 3 på sämst i Sverige. Men lägg dig i ca 40-50km/h på 1:an, ge fullgas för att sen snabbt koppla lite så ska du se att den reser sig. Lycka till :)

Säger twin, men det är egntligen en tekniksak. Som någon klok sa: "Allt på två hjul med motor går att uiila med"..

Pinky skrev:
2246280 Koppla, i med 1:an, lägg den på varvstoppet, släpp kopplingen :tummenupp.
Skämt åsido, jag är långt ifrån en bakslangsmästare..skulle ranka mig som topp 3 på sämst i Sverige. Men lägg dig i ca 40-50km/h på 1:an, ge fullgas för att sen snabbt koppla lite så ska du se att den reser sig. Lycka till :)

Full gas och släppa koppling låter ju som en strålande idé då reser den sig iallafall :hihi

Det jag är skraj för med Banditen är att när jag väl har fått upp den att jag ska tappa kontrollen för all kraft kommer ju när man varvar banditen..

Kanske jag ska ge upp mina planer på att lära mig bränna från Rotterdam till amsterdam på slangen. :huvet

Michael Holland skrev:
2246308 Det jag är skraj för med Banditen är att när jag väl har fått upp den att jag ska tappa kontrollen för all kraft kommer ju när man varvar banditen..

Du kan ju testa koppla upp den på 2:an eftersom du får ett lite jämnare drag då, fast då får du nog slita och ha dig om framhjulet ska flyga. Mina tips ska du dock ta med en nypa salt med tanke på mina grymma bakhjulsåkatalanger :rolleyes:.

Köp dig en twin så är problemet löst. Suzuki TLS är mitt tips :)

Pinky skrev:
2246311 Du kan ju testa koppla upp den på 2:an eftersom du får ett lite jämnare drag då, fast då får du nog slita och ha dig om framhjulet ska flyga. Mina tips ska du dock ta med en nypa salt med tanke på mina grymma bakhjulsåkatalanger :rolleyes:.

Köp dig en twin så är problemet löst. Suzuki TLS är mitt tips :)

Koppla upp den........... låter läskigt men jag ska försöka
Hmmm så jag köpte fel hoj om jag ska köra på slagen :huvet

Dark_Messenger skrev:
2246295 Säger twin, men det är egntligen en tekniksak. Som någon klok sa: "Allt på två hjul med motor går att uiila med"..

Men han som sa det var antingen rik eller inte riktigt frisk i huvet :hihi

Michael Holland skrev:
2246338 Koppla upp den........... låter läskigt men jag ska försöka

Jo det kan tyckas läskigt..jag har aldrig provat :hihi. Det går säkert alldeles utmärkt att köra på slangen med din bandit men det är svårare än på t ex en TLS.

Michael Holland skrev:

Men han som sa det var antingen rik eller inte riktigt frisk i huvet :hihi
Självklart hjälper ju effekt och hojval till, men grundidéen tror jag på. Dvs med rätt teknik kan du få upp vad som helst i vädret. Jag tror det går utmärkt med din skurkhoj. Bara o träna. Ta det lugnt och lyft framhjulet lite i taget så ska du se att du snart kan åka runt i europa på bakslangen. :tummenupp

Glöm inte att man blir inte bakhjulsmästare på en kvart.. Det kommer med tiden. Träna, träna, träna...

Dark_Messenger skrev:
2246421 Självklart hjälper ju effekt och hojval till, men grundidéen tror jag på. Dvs med rätt teknik kan du få upp vad som helst i vädret. Jag tror det går utmärkt med din skurkhoj. Bara o träna. Ta det lugnt och lyft framhjulet lite i taget så ska du se att du snart kan åka runt i europa på bakslangen. :tummenupp

Glöm inte att man blir inte bakhjulsmästare på en kvart.. Det kommer med tiden. Träna, träna, träna...

:Bugar Tackar fick åter hopp igen.. ska ta ut skurken idag och prova lite,,,
Som du sa man får väl öva och öva och öva.. och funkar det inte får man öva lite mera...

Köp en supermotard så kan du wheela bättre än dessa försök på första provturen : )
Jag på min xr650r sm kör på 2 eller 3'an med att gasa fullt, släppa av gasen så
framfjädringen åker ner en bit. Sedan gasar jag på och drar i styret så kommer den
upp så fint! Använder aldrig kopplingen för att få upp den på bakhjulet!

ReDan skrev:
2246442 Köp en supermotard så kan du wheela bättre än dessa försök på första provturen : )
Jag på min xr650r sm kör på 2 eller 3'an med att gasa fullt, släppa av gasen så
framfjädringen åker ner en bit. Sedan gasar jag på och drar i styret så kommer den
upp så fint! Använder aldrig kopplingen för att få upp den på bakhjulet!

Hmmmmm ingen motard för mig just nu (kör alldeles för mycket på motorväg) så jag får väl fortsätta att svära och försöka rycka... Och kanske en dag lära mig att koppla upp den...

de e ganska mycket hur du placerar kroppen och om du kör av o på teknik på gasen.
luta absolut inte framåt..du kommer garanterat inte ramla bakåt så länge du inte dumpar kopplingen.
lite ryck i styre kan funka men vissa rycker fördjäves

Michael Holland skrev:
2246270 Jag är en ganska färsk kille med hoj, och har som många andra försökt mig på lite bakhjulsåka med resultat som jag inte är så stolt över…

Tjejen har en Transalp som jag har kört en hel del, om man har käkat lite gröt på morgonen och känner sig attans stark i armarna samt man ligger i 50 på första växel släpper av gasen så framfjädringen svikar lite och gasar utav helvete och ryker för kung och fosterland så har jag faktiskt lyckats få upp den cirka 10 cm i cirka 0,5 sec men ändå det går :o)

Själv har jag en Bandit 600N och har provat med den oxå men med samma framgång som med Transalpen… Men Banditen så har det hänt ibland att framhjulet reser sig bara av accelerationen (har väl hänt ett fåtal gånger med det har hänt) Vågar inte rycka på samma sätt som med transalpen för hastigheten är ju snabbare med Banditen (måste varva mera för att det ska hända något)

Följande:

Skaffa dig en TL1000S och förfar enklast som följer:

Lägg dig på jämn gas på ca 60km/h i ettan.
Släpp gasen snabbt och lätt (millisekund).
Ge henne nu rullen, så ska du se att framhjulet seglar upp i skyn..... :tummenupp

Nu är det bara att parera med gaspådrag alternativt knuffa i tvåan och fortsätta (det sistnämda är att föredra) :yoparty

Lycka till och ha det så sköjj !!!!!!!!!! :banana

ps. Twin rules !!! ds.

Försök i uppförsbacke, känns enklare ibland o slanga uppför. Sitt riktigt lång bak i början o ryck upp hojjen mer o mer, kan flytta framåt i sadeln när man känner sig säkrare.

Tror nog inte bandit 600 är den mest optimala slangar hojjen.
Nerdrevning skulle nog sitta rätt fint tror jag.

patrikbk skrev:
2247825 Följande:

Skaffa dig en TL1000S och förfar enklast som följer:

Vem vet kanske nästa sommar men inte just nu.. Först vill jag lära mig att behäska banditen innan jag byter upp mig..

ozeo skrev:
2247119 de e ganska mycket hur du placerar kroppen och om du kör av o på teknik på gasen.
luta absolut inte framåt..du kommer garanterat inte ramla bakåt så länge du inte dumpar kopplingen.
lite ryck i styre kan funka men vissa rycker fördjäves

Ska nog försöka öva lite ikväll om jag har tid.. men tack för tipset..

Mr_Nilsen skrev:
2247864 Försök i uppförsbacke, känns enklare ibland o slanga uppför. Sitt riktigt lång bak i början o ryck upp hojjen mer o mer, kan flytta framåt i sadeln när man känner sig säkrare.

Detta låter som en attans bra idé .. problemet här i Holland är att hitta någon backe.. :huvet

Freddola skrev:
2247933 Tror nog inte bandit 600 är den mest optimala slangar hojjen.
Nerdrevning skulle nog sitta rätt fint tror jag.

Det tror inte jag heller men skam den som ger sig...

Michael Holland skrev:

Jag kopplar upp min b6:A på 1:an men e lite feg så jag får i 2:an på väg ner, men det kommer. (kanske)
Min e lite drevad för att varva mindre, ska montera på ett originaldrev och se om det går på 2:an sen :)

Dark_Messenger skrev:
2246295 Säger twin, men det är egntligen en tekniksak. Som någon klok sa: "Allt på två hjul med motor går att uiila med"..

Det är en sanning med modifikation, när jag var i indien försökte jag både länge och väl med min Royald Einfield Diesel men den var för trött hur man än gjorde...
:tomten

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...