Bakhjulet släpper

nivre

Medlem
Gick med
27 Jul 2009
Ort
08
Hoj
Honda CB350S -86, Honda CBR600FS -02, Buell XB9s -03
Det började för en vecka sedan med att hojen kränger som bara fan när jag växlar ner vid 5k varv och uppåt. Känns som att bakhjulet spinner loss och det rycker som bara fan i hojen. Så var det inte tidigare! Nu har jag börjat känna att baken känns lös när jag kör i kurvor oavsett gaspådrag eller inte. Känns som att baken glider ut när jag svänger. Väldigt obehagligt.

Kan det vara kopplingen som är på väg att ta slut och i sin tur gör att det kränger vid nedväxling?

Kan bakre dämparen vara på väg att haverera?

Hjälp uppskattas!
 
lutftrycket skulle vara intressent att veta???

Har du nyligen bytt däck och någon lagt på en rejäl macka glidmassa???
 
lutftrycket skulle vara intressent att veta???

Har du nyligen bytt däck och någon lagt på en rejäl macka glidmassa???

Har varit med om en bekant som hade på tok för lågt lufttryck och däcket spann på fälgen så att säga :näsblod
 
Hjullager och svinglager hittade jag inget fel med. Däcktryck ska jag kolla, känns lite åt punka hållet. Liksom som att däcket är löst. Kan inte trycka ihop det när jag lägger vikt bak dock.

Däcken var helt nya när jag köpte hojen i juni iår och jag har väl kört runt 500mil sedan dess.

Det är Michelin Pilot Road 2 däck ifall det skulle spela någon roll.
 
kolla däckslitage, är däcket väldigt platt kan hojen bete sig konstigt.
 
Kan det vara kopplingen som är på väg att ta slut och i sin tur gör att det kränger vid nedväxling?
När kopplingen på min R1:a var slut så var symptomen så att när man gasade hårt så hände det inte så mycket som det brukade, det kändes som om man slirade på kopplingen samtidigt som man gav gas och den greppade inte som den skulle.
Dvs. det borde inte vara det problemet du har.
 
Kollade just däcktrycket och det var 2.0 fram och 2.1 bak. Gjorde som det står på hojen och pumpade upp till 2.5 fram och 2.9 bak. Ingen skillnad! Känns fortfarande som att bakändan är lätt som fan (som om att man inte har grepp) och vid nedväxling kränger det fortfarande. Känns som att baken drar och vänster när man växlar ner och att den glider ut och höger när man svänger vänster, känns inte lika illa när man svänger höger. Ska nog kolla alla lager imorron ordentligt. Någon som har andra tips?

Hojen drar bra vid gaspådrag, det är det ingen skillnad på och växlarna verkar gå i mjukare efter att jag sprejat kedjan idag.

Däckslitage har jag knapp märkbart. Har just fått bort piggarna från däcken så man skulle kunna säga att de precis är inkörda.
 
Kollade just däcktrycket och det var 2.0 fram och 2.1 bak. Gjorde som det står på hojen och pumpade upp till 2.5 fram och 2.9 bak. Ingen skillnad! Känns fortfarande som att bakändan är lätt som fan (som om att man inte har grepp) och vid nedväxling kränger det fortfarande. Känns som att baken drar och vänster när man växlar ner och att den glider ut och höger när man svänger vänster, känns inte lika illa när man svänger höger. Ska nog kolla alla lager imorron ordentligt. Någon som har andra tips?

Hojen drar bra vid gaspådrag, det är det ingen skillnad på och växlarna verkar gå i mjukare efter att jag sprejat kedjan idag.

Däckslitage har jag knapp märkbart. Har just fått bort piggarna från däcken så man skulle kunna säga att de precis är inkörda.

Plocka isär omgående,,, kolla lager i hjul och sving som någon sa.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top