Bakfjäderbyte???

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Tja! Behöver lite akut hjälp med bakfjädern, bytte denna igår dock la jag märke till när jag fick den nya att den var lite konisk (8,5cm i ena änden och 8cm i andra) tänkte att jag skulle kolla hur den gamla satt men det glömde jag ju givetvis bort när jag väl kom på hur jag skulle få loss den gamla. Satte den smala änden upp, gjorde jag rätt eller tvingas jag göra om det? Har det någon livsnödvändig betydelse? :confused:

Under förutsättning att det är DR'n.
Enligt vad jag kan se i verkstadsmanualen sid 5-53 (om du har den), sitter den avsmalnande delen upptill. Jag tror inte du hade fått på fjädern på brickan längst ned om det hade varit fel.
stötis.JPG

Har du bytt fjädern till en med annan fjädringskoefficient tex 7,5kg istf orginal 6,5kg bör du shimsa om returdämpningen annars kommer den att studsa lite okontrollerat(fjädern blir för stark för returen som inte är justerbar). Jag lät en som renoverar crossdämpare fixa till min samt byta oljan och fylla på gas. Det var värt varenda krona av de 2000 jag gav. Jag passade dessutom att byta framfjädrar till hårdare och raka fjädrar istället för de mjuka progressiva orginalfjädrarna och gick upp till SAE 12,5W olja (blanda 10 o 15) så fungerar den ännu bättre

Last edited:
Attans bananer! Jag har inte 2000 på hyllan för att lägga på om-shimsning... suck. Och jag som hade hoppas på att kunna ta ut hojen snart:(

Det positiva är iaf att jag har satt fjädern åt rätt håll. Var hittade du den fina bilden? Har inte verkstadsmanualen, vore nog något att införskaffa.

Funderar på att ta hem Race Tech Gold Valve-kittet och shimsa om själv, man tycks ju ändå få med en utförlig beskrivning på cd! :) Sen läste jag en kommentar på SOE av en som jämförde att shimsa om dämparen med att byta kolven på en 2-taktare. :banana

Har besiktning vecka 16 så frågan är om jag ska sätta på den gamla fjädern så länge och modda om det efteråt.

Last edited:
Funderar på att ta hem Race Tech Gold Valve-kittet och shimsa om själv, man tycks ju ändå få med en utförlig beskrivning på cd! :) Sen läste jag en kommentar på SOE av en som jämförde att shimsa om dämparen med att byta kolven på en 2-taktare. :banana

Har besiktning vecka 16 så frågan är om jag ska sätta på den gamla fjädern så länge och modda om det efteråt.

Det svåra är inte att byta shimsen. Det svåra är att hitta rätt shimsning och särskilt svårt är det att hitta till någon som inte kan ställa in sin fjädring och än mindre beskriva sina problem eller ens vet vad han vill ha.

Angående fjäderns konicitet så brukar fjädern bara gå att montera en väg eftersom styrningarna till ändorna också brukar ha olika diametrar.

Tog premiären igår och jag tyckte inte det var så okontrollerbart, men det är möjligt att det är en annan sak på lite terräng. :)

Jag vill ha en hård dämpare för endast asfaltkörning.

Last edited:
Det fungerar säkert men det blir bättre med dämparfix. Du har PM om resten

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!