Bakdrev ZX7R vs ZX9R - perfect match?

Det är ju 530 kedja på dom äldre X9:orna, men måtten verkar vara densamma så det funkar också....

ZX7R
jtr1489.jpg

Zx9R 94-01
jtr488.jpg

Tackar för svar och länk - jag har nämligen lite planer på ZX9-delar på min gröning : )

Eftersom jag fått så bra respons på mina frågor så... : )

Ryckutjämnare och bromsskivor - hur är det med det när det gäller ZX7R -98 vs. ZX9R?

Ryckutjämnarna funkar hela vägen. Bromsskivan bak funkar väl till 97. 97 fick den ju nya bromsar fram(sexkolvs) 98 blev den ju lite bättre(lättare mm) och fick ny bromsskiva bak också. Vet inte om den passar från 98, men jag är ganska säker på.....nej!

Ryckutjämnarna funkar hela vägen. Bromsskivan bak funkar väl till 97. 97 fick den ju nya bromsar fram(sexkolvs) 98 blev den ju lite bättre(lättare mm) och fick ny bromsskiva bak också. Vet inte om den passar från 98, men jag är ganska säker på.....nej!

- Var det 7:an eller 9:an som fick ny bromsskiva -98, menar du?
Det är alltså ett bakhjul från ZX9R -97 och skiva från min ZX7R -98 det gäller då.

Last edited:

- Men du...checka sidan här jag hittade som listar kompabiliteten för skivan:
http://www.ebay.com/itm/Rear-Kawasa...X9R-ZXR-750-GTR-1000-ZEPHYR1100-/261202936362

Verkar ju passa både ZX7R och ZX9R i de båda årsmodellerna, väl?

Frågan är ju.....hur många bulthål har du på din X7:a......fem?

Googlade på typ bakskiva X9 2001. På dom sitter det fyra.
2001-KAWASAKI-ZX-9-REAR-BRAKE-ROTOR-121024850775-300x225.jpg

Hmm...invecklat åt alla håll. Måste kolla på min hoj då, även om tillverkaren på sidan jag länkade till, menar att skivan passar båda modellerna.

Situationen i sin enkelhet då:
Jag har en ZX7R -98, där jag köpt till ett lättvikts drivpaket. Tanken är att swappa min swing och bakhjul till ett lättare kit, och då finns ZX9:an 2000- som ett bra alternativ.
Alltså vill jag ha en swing som passar nästan bolt-on, vilket 2000+ 9:ornas gör, och mitt nya drivpaket på det. Fan om det bara funnits en matris där man kunde se specifikationerna sida vid sida, del för del...

Hmm...invecklat åt alla håll. Måste kolla på min hoj då, även om tillverkaren på sidan jag länkade till, menar att skivan passar båda modellerna.

Jag har en ZX7R -98, där jag köpt till ett lättvikts drivpaket. Tanken är att swappa min swing och bakhjul till ett lättare kit, och då finns ZX9:an 2000- som ett bra alternativ.
Alltså vill jag ha en swing som passar nästan bolt-on, vilket 2000+ 9:ornas gör, och mitt nya drivpaket på det. Fan om det bara funnits en matris där man kunde se specifikationerna sida vid sida, del för del...
Kika på den här sida: www.products.moto-master.com Den är riktigt bra om man vill se vilka hojar som har lika bromsskivor och vilken infästning de är :tummenupp

Äsch, det är ju halva nöjet att mixtra, testa, söka :-)

Jo, jag menade att 1998 så fick Zx9 en ny skiva bak med fyra bultar.

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul