Bakdels bygge FZR 1000 -87

Qmiz

Ny medlem
Gick med
7 Dec 2007
Ort
Vilhelmina
Hoj
Yamaha FZR 1000 -87 , Suzuki TS 125 ER -82
Tjenamors!

Blev ganska nyligt ägare till en Yamaha FZR 1000 -87 och har börjat bygga om den lite smått. Har nyss fått tillbaka styrkronan från en kille som jag skickade den till och det blev skit bra. Raisers och hela kittet så nu är det bara montera och köpa slangar. (Lite offtopic info :) )

Nu till saken. Jag studerar och har inte alls mycket pengar till övers men tycker fortfarande bakdelen är lite ful. Skulle gärna haft en bakdel från en R1a men som sagt. Ekonomin står sig inte. Därför funderar jag om det går på något smidigt sätt att göra en liknande med lite egen finish på. Tänkte om man plockar lös orginalet och gör grunden av den sedan bygger på med tex byggskum eller nått och formar den som man vill? Och efter det självklart, glasfibra allt. Tänkte bara kolla ifall det var någon med erfarenhet innom saken som kanske har gjort något liknande och kan ge mig lite tipps och om det överhuvudtaget funkar.

Tacksam för svar. :)
 
Att få tag på en halvsliten bakdel till en R1 borde inte vara så svårt, tror nästan du kommer billigare undan än om du ska bygga ngt eget.
Och kan du tänka dig ngt annat än R1 kan du säker hitta tex gamla kraschkåpor nästan gratis. Sen är det bara att smacka på en lampa:tummenupp
Lycka till!
 
Köp en beg. eller krasch bakdel och använd originalram och komplettera med nya fästen och svetsa dit några muttrar där den nya har sina fästhål. Så gjorde jag på min -87:a. Satte dit en -99: ans R1 bakdel och det vart bra.
Kan ta bilder om du vill se hur det är gjort. Det syns lite på bilderna i mitt garage.
 
Alt. 1. Köp racebakdel R1-R6 sebimoto kostar typ 800-1000:-

Alt. 2. Bygg egen bakdel i frigolit som du plastar med polyester och glasfiber. Är du händig och har energi gör du alt. 2!!!

Då får du bakdelen exakt som du vill ha det oxå.

Orginal grejorna kan du slänga i contatinern. Lägg inte ner energi på att bygga om dem, det blir bara knas.
 
satan va cooolt=) köpte en sån -95 o er nyfiken på bilder när du er klar med ombyggnaden!! lycka till
 
Så här ser min ut efter ombyggnation av förra ägaren ... Vet dock inte hur han har gjort...
 

Bifogat

  • DSC00039.JPG
    DSC00039.JPG
    74.2 KB · Visningar: 414
En från sidan oxå... han har ju även satt på nyare kåpor om det inte syns :rolleyes: det e ju en 89:a .. nu är den tyvärr ombyggd till orginal bak pga att tjejen vill åka med ibland :näsblod
 

Bifogat

  • DSC00042.JPG
    DSC00042.JPG
    79.2 KB · Visningar: 384
Himla trevligt med så bra respons på mitt lilla projekt! Trevligt folk på detta forumet. :)

Tack för alla bra tipps och som ni säger så är det nog lättast att göra om lite och sätta dit en bakdel från en annan hojj. Får försöka hitta något som är överkomligt i pris väg. Sedan så vill jag ha kvar "dubbel" dynan så att man kan åka på den också. Somsagt så är studiebidraget inte mycket att börja bygga om hojjen för :P

Jag skulle kunna ta lite kort på styrkronan och styret som är klart nu. Kostade mig inget alls faktiskt för att en god vänn gjort arbetet. Eller ja. Fästen och styren köpte jag men va ett ganska överkomligt pris det också.

Orginalgrejjorna vill jag ha kvar för att jag har inte sett många orginalkåpor som var i samma skick som på min när jag köpte den. Finns några små skavanker om man kollar noga men inget anmärkningsvärt. Han som hade den före mig var extrem pedant och hade skött den som sitt eget barn tror jag. Han skulle nog falla i gråt om han såg vad jag har gjort med den nu. haha. Tänkte att det kunde vara bra att ha kvar om man nu ska sälja den någon gång frammöver. :)

Ska ta några kort och lägga upp dem snart. Ska kolla om jag får till det.

Mvh//
 
Är som inte så säker på detta med att lägga upp bilder men jag hoppas att det funkar. Här kommer några iaf. :) Klantade till det lite och drog fast allt jätte bra och allt såg jätte fint ut. Sen insåg jag att tänningslåset låg på fel sida av gaffelbenet och det går inte att pilla igenom men det är bara att plocka lös allt igen :P inte så farligt mycket men det är så typiskt. haha






ps: Där ser ni även den tanken jag hittade för ett bra pris också. :) Den vita i bakgrunden.




Nu är det lite offtopic eftersom att min tråd heter "Bakdelsbygge" men bygge som bygge ;)
Bilderna är tagna med en telefon så ni får ursäkta kvaliten. Men man ser ju hur det ser ut iaf. Mvh//
 
Last edited:
det trista med FZR är den förbannade Termostaten på sidan. så jäffla ful och svår att bli av med... kom gärna med ider om du får bort den.
 
Ja. Det med termostaten har jag funderat över också. Jag tror att jag till en början kommer att låta den vara. det senare projekt blir att försöka gömma den. :) jag har googlat och hittat lite om hur andra har gjort men ska till en början försöka göra klart allt annat.

Förresten! Är det någon som vet av någon snygg lyskåpa eller dylikt. Har funderat lite över att köpa typ "bullets". Två små runda. :) men är gärna nyfiket på lite annat. Men ett krav är att det skall vara E-märkt och godkännt vid besiktningen.

Mvh//
 
Ja. Det med termostaten har jag funderat över också. Jag tror att jag till en början kommer att låta den vara. det senare projekt blir att försöka gömma den. :) jag har googlat och hittat lite om hur andra har gjort men ska till en början försöka göra klart allt annat.

Förresten! Är det någon som vet av någon snygg lyskåpa eller dylikt. Har funderat lite över att köpa typ "bullets". Två små runda. :) men är gärna nyfiket på lite annat. Men ett krav är att det skall vara E-märkt och godkännt vid besiktningen.

Mvh//

Hur har andra gjort??? skulle jag gärna vilja veta.
jag tror att det går att byta ett rör på motorn till ett från en YZF 750 eller nyare FZR då termostaten sitter under förgasarna. men då måste man byta kylare med.

jag vill gärna ha länkar om du har.
 
Hittade en liten ful lösning för den som inte vill bygga om hela kylaren på sin FZR. Detta va kanske inte så frukansvärt snyggt gjort men det funkar ju. Hela "paketet" kommer längre in mot ramen och blir kanske lite snyggare.

 
En från sidan oxå... han har ju även satt på nyare kåpor om det inte syns :rolleyes: det e ju en 89:a .. nu är den tyvärr ombyggd till orginal bak pga att tjejen vill åka med ibland :näsblod


Det där var riktigt snyggt! Hoppas verkligen inte du åker orginalbakdel för ofta för de där såg mycket bättre ut
 
Kollade idag hur det såg ut under tanken och tog bort alla kåporna på hojjen. Insåg att luftburken slukade mycket plats. Hade tänkt att gömma tänddelarna där under. Funderar på att köpa öppna luftfilter så man får mer plats över och sedan trycka dit alla kablar och sånt. Blir nog bra tror jag.
 
Kollade idag hur det såg ut under tanken och tog bort alla kåporna på hojjen. Insåg att luftburken slukade mycket plats. Hade tänkt att gömma tänddelarna där under. Funderar på att köpa öppna luftfilter så man får mer plats över och sedan trycka dit alla kablar och sånt. Blir nog bra tror jag.
Det är ju vakumfjuckar. = går som skit utan luftburk om du nu inte bestyckar om och fixar.

prova plocka bort luftburken och provkör ska du se :D
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top