Bakdämpare TRX 850??

Ma3aSS

Ny medlem
Gick med
21 May 2004
Hoj
Yamaha TRX 850
Tja!
Någon som vet om man kan höja hojen bak?(Justering)
...
eller om det finns någon höjningssats av något slag.

Ma3aSS skrev:
Tja!
Någon som vet om man kan höja hojen bak?(Justering)
...
eller om det finns någon höjningssats av något slag.
Sänk den fram istället om du vill ha kvickare styrning....höjningssats finns inte färdig till TRX.

Edit: Garderar med troligen inte...

Snabbstyrning

Tja!
Sänka fram är "enkelt", finns även höjningssatser (bra att gardera sig jåke ;)), åtminstone i Tyskland, 20 mm och 400 mm hittade jag på www.kedo.com, 45 Euro plus frakt. Håll bara koll på kedjan, om du drevat ner fram, så att den inte tar i svingen. Finns ett hål till i länkaget till bakdämparen, men vet inte om någon som provat det.
/Hasse

gör eget

gör egna dogbones istället, så kan du höja den så mycket som du vill.
10mm kortare ger en höjning på 25mm osv.
kostar flera hundra att köpa nya.
/ jocke

Last edited:
Om du höjer ca 20 mm bak så rekommenderar åtminstone jag att du kör med 120/70 däck istället för 120/60. Då får du en snabbare styrning som funkar på gata och inte en lika nervös styrning som om du bara höjer 20 mm bak. Det var min erfarenhet i varje fall.

Gustav, hur mycket stack dina gaffelben upp ur styrkronan på trx´en?

Goodstuff skrev:
Om du höjer ca 20 mm bak så rekommenderar åtminstone jag att du kör med 120/70 däck istället för 120/60. Då får du en snabbare styrning som funkar på gata och inte en lika nervös styrning som om du bara höjer 20 mm bak. Det var min erfarenhet i varje fall.

HansJ skrev:
Tja!
Sänka fram är "enkelt", finns även höjningssatser (bra att gardera sig jåke ;)), åtminstone i Tyskland, 20 mm och 400 mm hittade jag på www.kedo.com, 45 Euro plus frakt. Håll bara koll på kedjan, om du drevat ner fram, så att den inte tar i svingen. Finns ett hål till i länkaget till bakdämparen, men vet inte om någon som provat det.
/Hasse
hur mycket kan man höja den utan att kedjan slår i med orginaldrev fram???

Ma3aSS skrev:
hur mycket kan man höja den utan att kedjan slår i med orginaldrev fram???
Kan inte svara på det direkt, antar att 40 mm är OK med tanke på att de säljer det. Borde gå att räkna fram, mäta spelet mellan kedja och sving i nuvarande läge, mät längden från svinginfästning till stället där kedjan riskerar att ligga mot svingen = X mm, samt längden mellan svinginfästning och navet = Y mm. Borde då vara så att om man höjer 40 mm bak, så blir höjningen vid den kritiska punkten X/Y multiplicerat med 40 mm. Tror jag fick till det rätt.

Nästa fråga är väl om man inte ska mäta glappet när svingen är nere i maximalt läge, så att den inte går mot svingen vid max utfjädring. Det är väl kanske inte hela världen om man har lite slack på kedjan att den momentant glider mot gummit, bara inte kedjan spänns för mycket.

Ovanstående är bara "bonnförnuft", inget som jag sett eller vet är riktigt... Tror att sänka fram är ett billigare och enklare alternativ, ska testa själv lite senare.
/Hasse

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...