Bakdäcksbredd=körskillnad?

ec2bme

LAGOM SNABB
Gick med
7 Dec 2004
Hoj
Aprilia Tuono -05 Secial Edition, KTM 690 Duke -12
Jag har ett 180-bakdäck på min Aprilia RSV mille.
Vissa Aprilia RSV mille har 190-bakdäck.

Vad blir skillnaden rent körmässigt?

Vad tror ni om att sätta på ett 200-bakdäck, rent körmässigt?

Anledningen till att jag funderar på att sätta på ett bredare däck vid nästa byte, är att jag tycker de ser för jä..la rått ut med ett fett bakdäck.
Jag hade 190 på min Daytona som jag hade innan, och de så skitfräckt ut tycker jag.

Försök att inte spamma sönder min tråd är ni snälla. Utan svara på mina frågor istället.
Tack på förhand.

Bytte från 190 till 180 på min ducce och den blev klart märkbart mer lättsvängd. Så med 200 bak blir den nog lite trögare i kurvorna.

Det blir nog en mer följsammare hoj, ta ex gsx-r 750, de gick ner i bakbredd på bakhjulet från ett år till ett annat, för att få en mer lätthanterlig hoj i Kurvorna, många andra med gixxers följde exemplet.

Skall själv byta ner mig från mitt 180/55 17 som satt på när jag köpte till ett 170/60 17 som är orginalet till min hoj, dessutom billigare med smalare däck, ett "fett" däck impar nog bara vid korvkiosken...

Hör annars med Pejo, härinne han har stenkoll på vilket år och bredden som minskades på gsx-r 750 modellen!

Last edited:
Orginal satt det 130 i fram på min GSX1100R -90, men årt efter gick man ner till 120, en markant skillnad på svängbarheten.

Jag har 190 bak på min Mille, men den blir mer lättsvängd med ett 180.

Får du ens på ett 200?

Kevorkian skrev:
Jag har 190 bak på min Mille, men den blir mer lättsvängd med ett 180.

Får du ens på ett 200?
De borde gå att få dit ett 200.

Kan de verkligen vara så stor skillnad mellan 180 och 190, så att man markant märker skillnad på vägen?
På bana kan jag tänka mig att det är lite mer påtagligt. Men på väg?

Jag kör ju rätt mycket mer på väg än på bana menar jag.

För övrigt så är jag inte ute efter att "impa" på nån annan. De är endast för mitt eget välbefinnande.

Jag har inte själv fått känna skillnaden mellan ett 180 och 190 på en hoj, men vad man hört så ska skillnaden vara iaf kännbar.
Dock upplever jag inte på något sätt att min är trög och skulle behöva ett 180.

Så går det på ett 200, så varför inte? Go for it!! Det är ju helt klart läckrare med ett brett bakdäck!

ett 200 skule väl gå på.. skiljer ju bara 1 cm menar jag. Inte så mycket. Sen att kurvtagning känns lite trögare är väl en annan sak. Testa och se, bara att byta tillbaka annars. :tummenupp

edit: i värsta fall får du ta ur lite luft ur 200-däcket, kränga på fetaste pizzan till drev och bli en weeeelie-kung :D

ec2bme skrev:

Kan de verkligen vara så stor skillnad mellan 180 och 190, så att man markant märker skillnad på vägen?

För övrigt så är jag inte ute efter att "impa" på nån annan. De är endast för mitt eget välbefinnande.

Tillern går när den är helt original brett i kurvorna. Den har då 190 däck bak och 6 tums fälg. Jag gick ner till 180 och den blev betydligt bättre.. men inte bra.. schimsade då upp bakdämparen med en 3mm bricka.. och det blev verkligen skillnad.. inga problem alls att få det spår man ville ha. Och det märktes på vanlig väg...

Det du måste tänka på är vilken fälgbredd du har. Samt om du kan justera så att du får en brantare gaffelvinkel...
Tror att det isåfall kan funka med ett 200 däck... men du kommer få enn fladdrig hoj istället...
Personligen skulle jag inte slänga på ett bredare däck... bara för possörfaktorn... Det viktiga är ju att få bra köregenskaper på hojen... Men det är ju bara min åsikt!!!

ec2bme skrev:
Jag har ett 180-bakdäck på min Aprilia RSV mille.
Vissa Aprilia RSV mille har 190-bakdäck.

Vad blir skillnaden rent körmässigt?

Vad tror ni om att sätta på ett 200-bakdäck, rent körmässigt?

Anledningen till att jag funderar på att sätta på ett bredare däck vid nästa byte, är att jag tycker de ser för jä..la rått ut med ett fett bakdäck.
Jag hade 190 på min Daytona som jag hade innan, och de så skitfräckt ut tycker jag.

Försök att inte spamma sönder min tråd är ni snälla. Utan svara på mina frågor istället.
Tack på förhand.

hehe. Schysst sula.
http://www.sportbikez.net/picture/4057

okej.. 200 kanske är lagom.. och jävligt fett.. men tänk er alla custombyggare som sätter på minst 240 däck.. sen finns det dom som är värre och sätter på 330 däck.. hörde senast att de kanske har kommit ett 360 däck.. någon som vet nått om 360 däcket??

SENSEI skrev:
Tillern går när den är helt original brett i kurvorna. Den har då 190 däck bak och 6 tums fälg. Jag gick ner till 180 och den blev betydligt bättre.. men inte bra.. schimsade då upp bakdämparen med en 3mm bricka.. och det blev verkligen skillnad.. inga problem alls att få det spår man ville ha. Och det märktes på vanlig väg...

Det du måste tänka på är vilken fälgbredd du har. Samt om du kan justera så att du får en brantare gaffelvinkel...
Tror att det isåfall kan funka med ett 200 däck... men du kommer få enn fladdrig hoj istället...
Personligen skulle jag inte slänga på ett bredare däck... bara för possörfaktorn... Det viktiga är ju att få bra köregenskaper på hojen... Men det är ju bara min åsikt!!!
I och med att 190 är helt "normalt" på millen, och att den uppför sig helt normalt med 190, så borde den kanske ändå inte bli så himla dum med 200.

190 blir det ju minst iaf, nästa gång jag byter.

De är främst 200 som jag är nyfiken på om de gör stor skillnad gemfört med ett 190-däck.

ec2bme skrev:

Hade ett Monster innan där jag satte på ett breddare bakdäck, hojen fick wobblings tendenser vid fullgas växlingar.. Såg fräckare ut med det däcket men jag gör inte om det.

Vet inte hur det är med Millen, men på duccen så går iprincip alla ner från 190 till 180 bak för att få hojen mer lättsvängd.

Nu skall man ju iochförsig komma ihåg att de nya 190 däcken som kommer har en högre profil, så de borde kunna ge bredd utan att man för den skullen får en mindre svängvänlig hoj.

Redan förra året fanns ju Dunlop med 190 bredd, men med högre profil som gav ett 180-däcks svängbarhet med en bredare sula. Tydligen bra med tanke på stort slitage på banan. K-Micke hade sånna på sin Gixxer.

Men att gå från 190 till 200 känns som enbart posörmässigt, men den uppfattningen är som sagt högst personlig. Man behöver väll inte bry sig om bakdäckstorleken sålänge som hojen svänger som den ska..

Bara en reflektion:

Om man nu inte ska byta bakdäck för att det är snyggare.
Varför då byta till miniblinkers som var och varannan hojägare gör? :va
P.g.a. luftmotståndet då eller? :tungan

ec2bme skrev:
Bara en reflektion:

Om man nu inte ska byta bakdäck för att det är snyggare.
Varför då byta till miniblinkers som var och varannan hojägare gör? :va
P.g.a. luftmotståndet då eller? :tungan
Miniblinkersar försämrar inte köregenskaperna, däremot ett 200 däck a.k.a fetast vid tjorren gör det.

Kör du bara inne i stan ska du ha ett 200 :hihi

Kommer inte se bredare ut med ett 200 däck...
Ledsen att göra dig besviken... men för att du skall få det å se bredare behöver du en bredare fälg.
Tro mig polaren gjorde samma sak som du tänker göra bytte från 180 till 190 för han ville ha det fetare bak, men det byggde bara på höjden...
Såg inte bredare ut alls...

Så tyvärr blir å leta fälg för din del tror jag...

Håll dig till 180, skillnaden utseendemässigt är knappt märkbar. Skillnaden körmässigt är dock väldigt märkbar. Jag talar av egen erfarehnet!

Hur kan du jämföra med miniblinkers? Originalblinkarna är ju stora som tv-apparater på vissa hojar, snacka om utseendeförbättring!

EDIT: Dessutom är det mera rejs med 180.

JONQAS skrev:
Kommer inte se bredare ut med ett 200 däck...
Ledsen att göra dig besviken... men för att du skall få det å se bredare behöver du en bredare fälg.
Tro mig polaren gjorde samma sak som du tänker göra bytte från 180 till 190 för han ville ha det fetare bak, men det byggde bara på höjden...
Såg inte bredare ut alls...

Så tyvärr blir å leta fälg för din del tror jag...
De kan ha berott på att han kanske hade en 5.5" fälg. De ska vara 6" om de ska bli bredare. Annars blir de som du säger, bara högre.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien