Bakdäck 640, 150 eller 160 ?

gluffis

Slowrider
Gick med
17 Dec 2004
Hoj
En orange
Måste handla nytt bakdäck till min 640, tittar på Michelin Power One Competition B, verkar bra grepp i dom, o billiga. Frågan är om man ska ha ett 150 eller 160 däck. Skiljer en 500:- i pris nämligen. Mitt Qualifier 160 tar i kedjan nämligen, tänkte jag skulle slippa det sedan.

Last edited:
Jag kör 160 på min och kedjan tar inte i (Michelin Pilot power race)

Jag ska testa Michelin Pilot Power 2CT nu tänkte jag. Skruvade precis av bakhjulet och lämnar in det för däckbyte imon... 160/60 17...

Kanske inte skulle snåla då ;) Ska istort sett bara åka gocartbana på det. Men komemr man upp i 1800:- så kan jag lika gärna köpa ett Qualifier som kommer hålla mycket längre.

Kör på goldspeed 160/60 - 17. Pre-cut slick som är gatlagligt. Kör man inte med däckvärmare och vill ha lite grepp så tror jag mer på dessa än andra racedäck. Och det är bättre grepp än race däck för gata.
Finns även som 165/56 och borde passa finfint.
Enginehardware.se säljer för under 1500.

är det ingen som kör på skurna slicks som folk haft på bana? Hur är dessa?
Sånna kan man ju köpa billigt.

Dom är som vanliga race däck har jag fattat det som. Mindre mönster gör att slicksen håller längre mest.

Det beror ju på vad ni skall ha däcken till. Skall ni köra gata alternativt sladda runt lite på en bana så är slicks sämre än gatdäck eftersom dom är ganska hala kalla.

Goldspeed funkar alldeles utmärkt till gata och bana, om ni inte har SM-guld i tankarna. De gatlagliga skurna goldspeed slicks som används greppar lite sämre än t.ex metzeler racetec drift med däckvärmare. Men är också billigare och greppar bättre än vanliga gatdäck. Det är alltid en kompromiss.

Någon som vet ifall dessa däck är lagliga för gata? (Michelin)

mt4_1.jpg

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back