Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Öppna locket på bromsvätskebehållaren.
Se till att ha ett mellanlägg i bromsoket inte sabbar beläggen när du pressar tillbaka kolvarna (om beläggen är kvar i d.v.s).
Öppna locket på bromsvätskebehållaren.
Se till att ha ett mellanlägg i bromsoket inte sabbar beläggen när du pressar tillbaka kolvarna (om beläggen är kvar i d.v.s).
Det gåår inte! HAr lyckats pressa ut, men det sitter som berget! HAr aldrig varit med om ngt liknande. Har aldrig haft större problem att pressa tidigare. Har hällt i 5-56 och väntar... Finns det ngt mer jag kan göra? Tips & trix?
Tacksam för svar...
Hejsan! Andvänd inte 5-56 till packboxar/ O-ringar etc. Får gummit att svälla och gå trögt. Andvänd istället Siliconspray. / Danne
Fick du till det?
Jag vet inte om jag är helt kass på att mecka bromsar men jag brukar då alltid få dom jävligt bra i slutändan.
Men jag känner igen det där du sa om att skiten fastnar, jag har flera gånger fått lossa på banjobulten till oket och sen pressa tillbaka kolven.
Lättast om du tar lös hela oket då slipper du drälla massa bromsvätska överallt.
Det är då ett säkert kort som jag vet funkar.
Dock åker du på att lufta om men det är inte så jäkla drygt som vissa gnäller om att det är.
Tack! Done! Tyvärr ingen skillnad..
Har tagit loss, hällt bort vätskan, gjort rent... Det SER fint ut, men det går inte mer än en bit. Och jag har tagit i så armarna gör ont. Jag är ingen klenis... Snart ger jag upp och lämna in skiten på verkstad..![]()
Hur trycker du tillbaka dom? Använder du en polygrip, om inte, gör det! Lägg en handduk mellan så du inte skadar oket och att det blir fult, då kommer dom gå tillbaka i ett nafs!
Kram
EDIT: Undrar också var Harlösa ligger:=)
Använd bromscylinder fett på kolven (finns för några tior på biltema).
Har du vätska i systemet eller är det tomt när du försöker pressa in kolven?
I vilket fall så ska det inte gå toktrögt, kolla packningen.
Gammal bromsvätska verkar ha en underbar förmåga att klibba fast och bli konstig. Lika löser lika, så rimligtvis borde du kunna hälla något glykolliknande i oket och låta det verka. Antingen bromsvätska eller något annat som det kanske är mer drag i, men samma kemiska familj.
BromsvätskaTvå flaskor bromsolja har gått åt. Undrar om något har smält ihop därinne. Oket inte delningsbart! Jag ger upp! Vill ut och åka NU!![]()
Den ena kolven går att röra utan större problem 5mm, vilket givetvis inte räcker.
Hur ser cylindrarna ut? Repiga eller skrapade?
Glansiga och fina, förutom lite beläggning som påminner om en tunn film av svart silikon eller gummi.. lätt att ta bort..
Jag ger upp! Vill ut och åka NU!![]()
Vill du verkligen ut och åka så är det ju bara att lägga oket på hyllan och sticka ut och köra. Hur ofta använder man bakbromsen liksom?
I annat fall så råkar jag ha ett bättre begagnat bakbromsok till din hoj liggandes, du kan få tjöpa, handlar inte om några stora pengar. Har även främre "blåpunktarna"![]()
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |