bakbroms eller inte

Honda#1

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Linköping
Hoj
kawa z750
gjorde min uppkörning igår och..........
allt gick kanon garage vändning allt
sen åkte vi ut och körde och jag tyckte det gick bra vilket " läraren " sa utom en sak och det va att jag inte använde bakbromsen vilket jag aldrig gjort förutom när man panikbromsar så kan man ju hjälpa lite med den men inte mycket ....
Vill veta vad nån annan har att säga om saken
 
Jag tycker att det innebär en onödig risk att använda den vid panikbromsning, eftersom du du troligtvis trycker fört hårt i stridens hetta och låser hjulet vilket som bekant kan få ovälkomna konsekvenser.

EDIT: Då menar jag på en sporthoj, och inte på en Virago där bakbromsen säkert har bättre verkan.
 
Honda#1 skrev:
gjorde min uppkörning igår och..........
allt gick kanon garage vändning allt
sen åkte vi ut och körde och jag tyckte det gick bra vilket " läraren " sa utom en sak och det va att jag inte använde bakbromsen vilket jag aldrig gjort förutom när man panikbromsar så kan man ju hjälpa lite med den men inte mycket ....
Vill veta vad nån annan har att säga om saken

Du ska lägga foten på bromsen så det ser ut som om du bromsar. Bakbromsen stabiliserar din hoj när du bromsar.

edit; lär er bromsa
 
Om du inte använder båda lär du inte bli godkänd. 70% fram, 30% bak är "optimalt".
 
Skalman skrev:
Om du inte använder båda lär du inte bli godkänd. 70% fram, 30% bak är "optimalt".

njae.....

30% bak går inte när du tvärnitar med frambromsen, på tok för lite tryck på bakhjulet för det. Men du ska iaf stabilisera med bak.
 
Beror väl lite på vad man kör och hur. Med min föra hoj (Hornet 600) använde jag bakbromsen relativt flitigt. Med min nuvarande (Mille) så märks det inte om jag använder den eller ej, eftersom motorbromsen är enorm när man väl släpper gasen. Det kan nog gå 50 mil mellan gångerna för mej iallafall, så när man väl använder den så tar den dååååligt.
 
Honda#1 skrev:
ja man ska väl det fick en ny tid om två veckor och då får man väl göra som han vill

:hihi brukar funka bäst så, lycka till :tummenupp
 
Psychodad skrev:
Beror väl lite på vad man kör och hur. Med min föra hoj (Hornet 600) använde jag bakbromsen relativt flitigt. Med min nuvarande (Mille) så märks det inte om jag använder den eller ej, eftersom motorbromsen är enorm när man väl släpper gasen. Det kan nog gå 50 mil mellan gångerna för mej iallafall, så när man väl använder den så tar den dååååligt.

Samma sak på Duccarna, iaf på monstrena så är det medvetet med lite klen bakbroms från tillv. pga starka motorbromsen.
 
Skalman skrev:
Om du inte använder båda lär du inte bli godkänd. 70% fram, 30% bak är "optimalt".

Finns väl många teorier om det där iofs, men min gamla trafiklärare nämnde 95% fram och 5% bak vid torrt väglag. Jag personligen använder bakbromsen en hel del...
 
Använder faktiskt väldigt sällan bakbromsen.

Vid panikbromsning kan man få en hel del problem om man använder bakbromsen...
 
Har nog aldrig använt min bakbroms... Eller ja, bara nångång när man glidit upp mot ett rödljus utan att hålla i styret å ska bromsa ner, typ.
 
man får inte problem i en paniksituation om man kan. Inte för att just jag kan men det finns många som just kan ;)

Allt handlar om att träna in rätt reaktioner så dom blir som reflexer.
 
vågen skrev:
man får inte problem i en paniksituation om man kan. Inte för att just jag kan men det finns många som just kan ;)

Allt handlar om att träna in rätt reaktioner så dom blir som reflexer.


Problemet är väl att man har svårt att kontollera kroppen i en panik situation,blir lätt att man trycket till för hårt..

Har för mig att det var superbike magazine som gjorde ett test för ett tag sen där dom provade att bara använda frambroms och fram+bak, tror dom testade bara bak oxå.

Kommer inte ihåg exakt vad dom kom fram till..
 
vågen skrev:
njae.....

30% bak går inte när du tvärnitar med frambromsen, på tok för lite tryck på bakhjulet för det. Men du ska iaf stabilisera med bak.

Nu pratade ju inte jag om paniknitning (som per definition är felaktig bromsteknik) utan normal inbromsning för att få så bra bromseffekt som möjligt och så kort bromssträcka som möjligt. 70-30 (i bromsverkan) är saxat direkt ur körskoleboken.

Om du bromsar så hårt med frambromsen att bakhjulet lättar lär du inte heller bli godkänd - fel bromsteknik. Att en del får problem med bakbromsen vid panik beror helt enkelt på fel bromsteknik.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top