bakbroms eller inte

Jas-95 skrev:
Du ser ut som om du tappat tråden!

JB

Ehh... VA?

Var inte frågan om man ska använda bakbromsen?
Okej jag "glömde kanske tillägga" ÄVEN VID PANIKBROMSNING?

Menar du motstyrningen så var det nog du som tappade tråden först :tummenupp
 
P@trik skrev:
Dödarknappen finns oxå där av nån anledning,använder inte den heller särskilt ofta..


Motstyrning kan du snacka här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=399&highlight=motstyrning

Jo du "P@trik", den diskusionen tycker jag att du ska ta med landets uppkörningskontrollanter, själv säger jag, "What ever" :lol

Motstyrning, jo du har helt rätt, jag spammade sönder hela tråden nu, ber om ursäkt för det.
Banka lite på JASen också för han började.
JAS-95 skrev:
Något som jag inte fatta är varför ihvt inte körskolorna lär ut MOTSTYRNING!!!
 
vågen skrev:
man får inte problem i en paniksituation om man kan. Inte för att just jag kan men det finns många som just kan ;)

Allt handlar om att träna in rätt reaktioner så dom blir som reflexer.
Håller med!
Vågar man inte använda bakbromsen i alla situationer bör man leta upp ett ställe att träna på tills man törs och kan!
 
Fantastiskt...folk tävlar om att ligga och pressa i +200km/h, men lärt sig bromsa är tydligen inte lika viktigt :confused:

Självklart ska både fram och bakbroms användas, och detta ska helst ske vid varje bromsning man gör. Varför detta kanske en del undrar...jo, därför att vid daglig användning av båda bromsarna lär man sig ganska snart vart gränsen går för låst bakdäck, man får känslan i ryggmärgen så att säga. Detta gör att man inte så lätt överraskas av ett låst bakhjul och är även mer förberedd att klara upp en situation om hjulet skulle låsa sig.

Detta har varit uppe tidigare och finns läger på båda sidor om detta ämne, men personligen så märker iaf jag en klar förbättring av att använda båda bromsarna.

Att sedan bakhjulet reser sig....ska tolkas som en misslyckad inbromsning om nu syftet var att bromsa så effektivt som möjligt. Båda hjulen på marken och rätt viktfördelning med hjälp av kroppen osv....jaja...nu retar sig väl chrille på mig igen...så bäst jag slutar här :)
 
Matin skrev:
Att sedan bakhjulet reser sig....ska tolkas som en misslyckad inbromsning om nu syftet var att bromsa så effektivt som möjligt. Båda hjulen på marken och rätt viktfördelning med hjälp av kroppen osv....jaja...nu retar sig väl chrille på mig igen...så bäst jag slutar här :)


Säg det till Rossi,fast det är klart den killen är ju rätt kass på bromsarna.. :D
 
P@trik skrev:
Dödarknappen finns oxå där av nån anledning,använder inte den heller särskilt ofta..
På Honda finns den för att kunna bryta spänningen/motor vid en nödsituation. Den är alltså inte tänkt att användas som en daglig knapp för avstängning av motorn. Hojen kan dessutom ta skada om dödarknappen används för flitigt.
Så varför du jämförde den med fotbromsen är ju en gåta...
 
P@trik skrev:
Säg det till Rossi,fast det är klart den killen är ju rätt kass på bromsarna.. :D
Nä, det är klart...alla ska ju vara Rossi i trafiken...jag glömde den lilla detaljen...sorry!
 
Matin skrev:
På Honda finns den för att kunna bryta spänningen/motor vid en nödsituation. Den är alltså inte tänkt att användas som en daglig knapp för avstängning av motorn. Hojen kan dessutom ta skada om dödarknappen används för flitigt.
Så varför du jämförde den med fotbromsen är ju en gåta...


Jämförde den inte med fotbromsen. :7peta
 
P@trik skrev:
Jämförde den inte med fotbromsen. :7peta
Hm, vad jämförde du den med då? Motstyrning finns ju inte...det är något man gör...hm...jaja..har jag missat något så ber jag givetvis om ursäkt :Bugar
 
Jämförde den inte med något,menade bara på att allt som sitter på en hoj sitter där för nånting,sen att man använder en del mer och en del mindre..

Det var ingen direkt jämförelse mellan en fotbroms och en knapp.
Om jag var något otydlig så ber jag om ursäkt för det.
 
Utnyttjar motorbromsen så långt det går och vid 99% av inbromsningarna använder jag både bak och fram för att jag tycker att hojen blir stadigare då (varierar antagligen mellan olika hojtyper hur stor skillnaden blir). På uppkörningen använde jag bakbromsen vid varenda inbromsning men mycket, mycket försiktigt för att inte låsa.
 
Matin skrev:
Fantastiskt...folk tävlar om att ligga och pressa i +200km/h, men lärt sig bromsa är tydligen inte lika viktigt :confused:

Självklart ska både fram och bakbroms användas, och detta ska helst ske vid varje bromsning man gör. Varför detta kanske en del undrar...jo, därför att vid daglig användning av båda bromsarna lär man sig ganska snart vart gränsen går för låst bakdäck, man får känslan i ryggmärgen så att säga. Detta gör att man inte så lätt överraskas av ett låst bakhjul och är även mer förberedd att klara upp en situation om hjulet skulle låsa sig.

Detta har varit uppe tidigare och finns läger på båda sidor om detta ämne, men personligen så märker iaf jag en klar förbättring av att använda båda bromsarna.

Att sedan bakhjulet reser sig....ska tolkas som en misslyckad inbromsning om nu syftet var att bromsa så effektivt som möjligt. Båda hjulen på marken och rätt viktfördelning med hjälp av kroppen osv....jaja...nu retar sig väl chrille på mig igen...så bäst jag slutar här :)

Öh, genom att bromsa så flyttar du tyngdpunkten längre fram på cykeln vilket gör att friktionen mellan bakdäck/väg minskar. Men man kanske skall hålla igen med frambromsen för att få mer friktion mellan bakdäck/väg så att man kan utnytja bakbromsen mer??? Men å andra sidan, när du utnytjar bakbromsen mer flyttar du återigen fram tyngdpunkten å bakhjulet kommer förr eller senare släppa.

Sen vad gäller viktfördelning med hjälp av kroppen så finns det väldigt begränsade möjligheter för det med tanke på hur en sportig landsvägshoj är bygd. Pratar vi cross däremot (eller din Africa Twin) kan jag vara beredd att hålla med dig, då ska man i princip sitta på bakskärmen under inbromsningen.

Möjligtvis kan du ha en poäng med din bakbromspropaganda, använder man den kontinuerligt så blir det också reflexmässigt vid en "krissituation".
 
frekke skrev:
Öh, genom att bromsa så flyttar du tyngdpunkten längre fram på cykeln vilket gör att friktionen mellan bakdäck/väg minskar. Men man kanske skall hålla igen med frambromsen för att få mer friktion mellan bakdäck/väg så att man kan utnytja bakbromsen mer??? Men å andra sidan, när du utnytjar bakbromsen mer flyttar du återigen fram tyngdpunkten å bakhjulet kommer förr eller senare släppa.
Vart efter trycket mellan bakhjul och vägbana minskar så minskas ju även trycket på fotbromsen. Är den känslan som måste finnas i ryggmärgen. Fotbromsen hjälper även till med tyngdpunkten på hojen, fjädringen går ihop även bak och "frammåtdippen" vid bromsningen blir inte lika kraftig, som när enbart frambromsen används, vilket hjälper till att motverka att bakhjulet reser sig så lätt.
Självklart är vikten på bakhjulet väldigt litet vid slutfasen på en hård inbromsning, men det förhindrar ju inte att det finns en fördel att använda fotbromsen från början av inbromsningen.
 
Last edited:
Man kan bara markera lite fint med foten att man "bromsar" men nog andvänder jag bakbromsen i hårda inbromsningar i kombination, även om det låser så TÄNK PÅ att det är värre att få en riktig framhjulslåsning!! Bäst bromsverkan är ju näst intill låsning....

Och att viragon med trumbromsar skall ha bättre bromsverkan, glöm det :huvet .
 
Vill bara fylla i vad bl,a "Matin" redan har sagt.
På åtminstonne de hojar jag har kört så är faktiskt inte bakbromsen av On-Off typ :lol

Den går att reglera rätt så steglöst och det borde väl säga sej själv att så länge bakdäcket har kontakt med marken så gör även bakbromsen nytta.

Det är faktiskt bara en träningssak att veta hur man ska modulera trycket, jag lovar :)
Alltså, det är ingen "gimick" pryl som tillverkaren hängt dit för nöjes skull, föresten, det är det nog, att köra hoj är ju ett nöje :tummenupp

Sen att det kan vara svårt att hinna lära sej bakbromsa bra under tiden man håller på att ta "kortet" kan jag iofs förstå men jag tycker nog att man ska försöka lära sej det så småning om.
 
Last edited:
Thunderbird skrev:
Ahhhh!

Jag må vara en neslig liten nybörjare, men vad pratar ni om egentligen?
Vad är det för dumtips att försöka pracka på honom tankar kring hur man ska visa hur man "fejkar" så att det ser ut som att man gör rätt??!

VV-gubbarna är för fasiken inga oskulder på att köra hojj, de flesta av dem har kört jäkligt många mil och har lång erfarenhet från olika sammanhang. Man kan förstås resonera kring hur mycket kraft som ska ligga bak och hur mycket fram, men att bakbromsen ska användas vid en kraftig inbromsning ser jag som självklart.

Ni som hävdar att ni aldrig använder bakbromsen, hur gör ni om ni kommer till en situation då ni behöver bromsa i en kurva? Nyper ni till med enbart frambromsen då? Fast ni är förstås så duktiga allrihop att ni aldrig försätter er i en sådan situation? :rolleyes:

Problemet ute bland "vanliga" motorcyklisten (inte er rejsputtar förstås) är tvärtom att man använder bakgromsen för MYCKET, och att man inte nyttjar den potential som frambromsen ger i form av mycket förbättrad bromssträcka.

Konsten är ju att hitta balans i cykeln, och att just (som några påpekar) att stabilisera cykeln så att både bak och frambromsen ska få optimal verkkan tillsammans.

/Thomas


Det är skillnad mellan Sporthoj och Touringhoj.....Om du bromsar kraftigt med en sporthoj ligger bakhjulet iprincip i luften... bromsvärkan = 0

Med en Touringhoj med lägre gaffelvinkel däremot så har du mycket mer vikt på bakhjulet vid en kraftig inbromsning. Man brukar inleda inbromsningen med bakbromsen så att cyckeln sjunker ihop lite....
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top