BAHNOF kringår FRA och IPRED!!

Jag hoppas BBB följer efter. jag var nyss inne på BBB's hemsida och skickade mailet här nedan. Ni andra som är BBB-kunder uppmanas att göra detsamma. :fakta Ju fler som mailar och uttrycker sin oro och att de är beredda att flytta sina abonemang, desto snabbare kommer BBB haka på trenden...

"Hej Bredbandsbolaget!

Jag är kund hos er sedan ett par år och abonnerar på telefoni, tv och bredband.
I samband med IPRED-debatten så har ett antal leverantörer valt att inte lagra information om IP-addresser eftersom de, liksom deras kunder, anser att detta är ett klart övertramp när det gäller den personliga integriteten.

Jag är bekymrad över att BBB ännu inte tagit till sig detta och hakat på detta initiativ. Jag kommer därför att avvakta i någon/några veckor i hopp om att även ni följer Tele 2's exempel.
Om BBB, efter denna period, fortfarande väljer att lagra denna typ av information kommer jag flytta samtliga abonnemang till en konkurent som värderar den personliga integriteten högre."

Psst, adress stavas med ett d och konkurrent stavas med två rr. Ser lite bätte ut att stava rätt. :)

Last edited:
Psst, adress stavas med ett d och konkurrent stavas med två rr. Ser lite bätte ut att stava rätt. :)

Jag hade bråttom och skrev direkt i deras mailformulär på webbsidan.... Då blir det som det blir. Jag kollar f.ö. på fingrarna och inte på skärmen när jag skriver. Siste men inte minst ändrade jag stavningen på adress och la till ett extra d eftersom jag är programeringsskadad.

Jag hoppas BBB följer efter. jag var nyss inne på BBB's hemsida och skickade mailet här nedan. Ni andra som är BBB-kunder uppmanas att göra detsamma. :fakta Ju fler som mailar och uttrycker sin oro och att de är beredda att flytta sina abonemang, desto snabbare kommer BBB haka på trenden...

"Hej Bredbandsbolaget!

Jag är kund hos er sedan ett par år och abonnerar på telefoni, tv och bredband.
I samband med IPRED-debatten så har ett antal leverantörer valt att inte lagra information om IP-addresser eftersom de, liksom deras kunder, anser att detta är ett klart övertramp när det gäller den personliga integriteten.

Jag är bekymrad över att BBB ännu inte tagit till sig detta och hakat på detta initiativ. Jag kommer därför att avvakta i någon/några veckor i hopp om att även ni följer Tele 2's exempel.
Om BBB, efter denna period, fortfarande väljer att lagra denna typ av information kommer jag flytta samtliga abonnemang till en konkurent som värderar den personliga integriteten högre."
Tyvärr så skickar BBB ut ett standardsvar till alla som frågar dem om detta. Även om det givetvis är jättebra att alla tar kontakt med dem ändå så de känner av pressen från sina kunder.

Tyvärr så skickar BBB ut ett standardsvar till alla som frågar dem om detta. Även om det givetvis är jättebra att alla tar kontakt med dem ändå så de känner av pressen från sina kunder.

Jag förväntar mig inget personligt svar. Anledningen till att jag skickar det är att det är viktigt att just trycka på det faktum att de kommer förlora kunder om de inte följer efter Tele 2. Ju fler som upplyser om att de har för avsikt att flytta sina abonemang desto snabbare följer de efter av rent affärsmässiga skäl.

Konsumentmakt helt enkelt.

Jag hade bråttom och skrev direkt i deras mailformulär på webbsidan.... Då blir det som det blir. Jag kollar f.ö. på fingrarna och inte på skärmen när jag skriver. Siste men inte minst ändrade jag stavningen på adress och la till ett extra d eftersom jag är programeringsskadad.

Slarvfel gör i alla men ska man maila myndigheter eller företag så känns det bättre att stava rätt. Ville bara hjälpa till ifall någon annan tänkte "copy-paste"-skicka meddelandet.

Edit: Alltele gör som Bahnhof och lämnar inte ut något m.a.p. IPRED, (ifall någon har missat det.)

Last edited:
Last edited:
Ett mail är bättre än inget, även om man borde ta sig tid att skriva med egna ord istället.
Precis, jag rekommenderar ingen att kopiera mitt mail utan infogade det bara för att ge ett förslag på vad man kan skriva och visa hur jag skrev.

Rekommendationen är däremot att alla BBB-kunder hör av sig till BBB och ställer lite krav.

Precis, jag rekommenderar ingen att kopiera mitt mail utan infogade det bara för att ge ett förslag på vad man kan skriva och visa hur jag skrev.

Rekommendationen är däremot att alla BBB-kunder hör av sig till BBB och ställer lite krav.

har skickat ett nu kopierade ditt för att jag är lat:näsblod

Tyvärr så skickar BBB ut ett standardsvar till alla som frågar dem om detta.

Så här svarade de... (är det standardsvaret?)

"Hej Chorizo Kabanoss!

Vi är mycket måna om våra kunders integritet och har ingen ambition att lagra IP-uppgifter längre än nödvändigt. Samtidigt har vi en skyldighet gentemot våra kunder att hålla hög nätsäkerhet och skydd mot bedrägerier (t ex phishing) och sabotage (virus och spam-attacker). För att kunna göra detta måste vi spara IP-nummer, men absolut inte längre än nödvändigt. Det rör sig om tre veckor. IP-nummer krävs för att spåra en användare som medvetet eller omedvetet missbrukar nätet

Även Bahnhof och Tele2 har sagt att man kommer att spara uppgifter under en begränsad tid. Många har kopplat deras utspel till IPRED. Vi gör bedömningen att det inte kommer spela någon roll för IPRED om man lagrar i en eller tre veckor.

Vi kommer noga att granska förfrågningar om utlämning av uppgifter som kommer från domstol innan vi lämnar ut uppgifter. Vi bedömer sannolikheten att uppgifter lämnas ut som lika stora eller små oavsett om man spar IP-uppgifterna i någon dag eller i några veckor. Sett till våra kunders säkerhet så är det dock stor skillnad om man spar IP-uppgifter i några dagar eller några veckor.

Med vänlig hälsning
Josefin
Bredbandsbolaget
Kundservice"

Fick det här

Hej Mikael Ahlin!

Vi är mycket måna om våra kunders integritet och har ingen ambition att lagra IP-uppgifter längre än nödvändigt.
Samtidigt har vi en skyldighet gentemot våra kunder att hålla hög nätsäkerhet och skydd mot bedrägerier (t ex phishing) och sabotage (virus och spam-attacker).
För att kunna göra detta måste vi spara IP-nummer en begränsad tid, men absolut inte längre än nödvändigt. IP-nummer krävs för att spåra en användare som medvetet eller omedvetet missbrukar nätet.
Även Bahnhof och Tele2 har sagt att man kommer att spara uppgifter under en begränsad tid. Många har kopplat deras utspel till IPRED. Vi gör bedömningen att det inte kommer spela någon roll för IPRED om man lagrar i en eller tre veckor.
Vi bedömer dock att det är helt nödvändigt att lagra under en kort tid för att kunna ha en hög säkerhet i näten och skydda våra kunder.
Det rör sig om cirka tre veckor.
Vi kommer noga att granska förfrågningar om utlämning av uppgifter som kommer från domstol innan vi lämnar ut uppgifter. Vi bedömer sannolikheten att uppgifter lämnas ut som lika stora eller små oavsett om man sparar IP-uppgifterna i någon dag eller i några veckor. Sett till våra kunders säkerhet så är det dock stor skillnad om man sparar IP-uppgifter i några dagar eller några veckor.

Med vänlig hälsning
Emma
Bredbandsbolaget
Kundservice

Någon som har koll på hur tre och dem andra mobila näten gör?

Bahnhof stänger i alla fall av bredband och telefon dagen efter förfallodatum på räkningen om inte pengarna kommit in. Det är intressant när hela släkten ska komma på besök för bröllop den 2:a maj och porttelefonen inte funkar för Bahnhof är giriga svin som inte förstår att ibland misstar man sig på förfallodatum och sista betalningsdag.

Värt att notera är att bl.a. BBB kommer att överklaga alla förfrågningar på att få ut uppgifter.

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!