BAHNOF kringår FRA och IPRED!!

Jag tycker inte det är så OT eftersom det visar vilka metoder de som nu får bedriva privata polisutredningar är villiga att använda sig av. Enligt många så bytte 600 000:- ägare under bordet när infiltratören Peter Bergström sålde ut sig. Jag är helt övertygad om att de anser sig stå över lagen i fler avseenden än så.

Jag väntar med spänning på hur det ska förklaras att de fått tillgång till den privata FTP-server som det första Ipred-fallet gäller.

om ftp:n var okrypterad (troligtvis var den det) så är det inte det minsta konstigt att de sett vad som försigick.

FRA skiter väl jag i, dom behöver man bara vara rädd om man sysslar med samhällsomstörtande verksamhet, bygger bomber och planerar moské bränder på nätet.

FRA jagar inga privatpersoner som fildelar Scrubs och Britney Spears

Dessutom är FRA en myndighet och inte en privatpolisstyrka med krav på lönsamhet, vad FRA får avlyssna är hårt reglerat i lag.

Ja, och myndigheter med för mycket makt har aldrig missbrukat det.. :rolleyes:
IB-affären för att ta ett exempel.

Jag gjorde anmärkningen pga tråd-namnet. Inte på grund av vad just Du anser om FRA.

om ftp:n var okrypterad (troligtvis var den det) så är det inte det minsta konstigt att de sett vad som försigick.

Skulle nog säga att den med största sannolikhet var krypterad. Kan inte tänka mig att en sån site kör okrypterad FTP/FXP. Dock var säkerligen inte HDD:n krypterad.

Det står inte att APB i sig gett han pengar med syftet att köpa hårddiskar utan att r0uge har gjort det vilket i sig inte är ovanligt. Det är faktiskt ganska vanligt att folk på en site eller i en site-ring bidrar med pengar till servrar och hårddiskar. Finns även att man får free leech i t.ex 12mån om man sponsrar en site med t.ex en hårddisk.
Jag är absolut inget supporter av APB och deras metoder men en del av det som stod på den sida är inte korrekt. Jag har ingen källa som stödjer det så vi får nog låta det vara. :)

Jag tycker inte det är så OT eftersom det visar vilka metoder de som nu får bedriva privata polisutredningar är villiga att använda sig av. Enligt många så bytte 600 000:- ägare under bordet när infiltratören Peter Bergström sålde ut sig. Jag är helt övertygad om att de anser sig stå över lagen i fler avseenden än så.

Jag väntar med spänning på hur det ska förklaras att de fått tillgång till den privata FTP-server som det första Ipred-fallet gäller.

Good point! :)

Last edited:
Skulle nog säga att den med största sannolikhet var krypterad. Kan inte tänka mig att en sån site kör okrypterad FTP/FXP. Dock var säkerligen inte HDD:n krypterad.

nu har jag ingen koll på vad det är för sida som sattes fast, men om jag inte har fel för mig så är en standard ftp server okrypterad.

nu har jag ingen koll på vad det är för sida som sattes fast, men om jag inte har fel för mig så är en standard ftp server okrypterad.

Standard ja, men att sätta upp en FTP med SSL är inte det minsta svårt. De flesta FTP-mjukvaror stödjer det idag och har gjort så under längre tid.
Alla FTP-siter jag vart på har vart krypterade så ser ingen anledning till varför inte en sån här relativt stor site inte skulle varit krypterad.
Men jag har dock inte haft tillgång till den själv så kan inte med säkerhet säga att så är fallet.

Standard ja, men att sätta upp en FTP med SSL är inte det minsta svårt. De flesta FTP-mjukvaror stödjer det idag och har gjort så under längre tid.
Alla FTP-siter jag vart på har vart krypterade så ser ingen anledning till varför inte en sån här relativt stor site inte skulle varit krypterad.
Men jag har dock inte haft tillgång till den själv så kan inte med säkerhet säga att så är fallet.

självklart är det skitlätt att säkra en ftp server, även om jag själv hellre kör med sftp.

men hur skulle de ha kunnat se vad som delas ut från servern om den var krypterad?

självklart är det skitlätt att säkra en ftp server, även om jag själv hellre kör med sftp.

men hur skulle de ha kunnat se vad som delas ut från servern om den var krypterad?

Genom att dom betalade en person (r0uge) som hade konto på siten.

Last edited:
Dvs dataintrång. Polisanmälan nästa.

Tja, det är nog en definitionsfråga.
Missförstå mig rätt, jag hoppas APB åker dit för sånt här beteende men jag tror inte de kommer att hända.

Hur blev det med de intrång som folkpartiet gjorde på sossarnas intranät för några år sedan? Blev det någon polisanmälan och dom på den händelsen?
Är ju lite liknande fall det.

Tja, det är nog en definitionsfråga.
Missförstå mig rätt, jag hoppas APB åker dit för sånt här beteende men jag tror inte de kommer att hända.

Hur blev det med de intrång som folkpartiet gjorde på sossarnas intranät för några år sedan? Blev det någon polisanmälan och dom på den händelsen?
Är ju lite liknande fall det.

Ja det blev det. Är osäker om det blev rättegång av det dock.

läste senast idag om att det skall komma en ny lag att bredbandsoperatörerna måste spara loggningarna och det gäller även bahnhof.
och då mina vänner är vi tillbaka på ruta 1 igen.
fan ochså:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

läste senast idag om att det skall komma en ny lag att bredbandsoperatörerna måste spara loggningarna och det gäller även bahnhof.
och då mina vänner är vi tillbaka på ruta 1 igen.
fan ochså:huvet :huvet :huvet :huvet :huvet

Det är nog bara skaffa VPN. Det lär ju komma bättre VPN-tjänster nu när efterfrågan ökar.

Att Bahnhof inte sparar IP-adresser tror jag bara är ett felaktigt påstående (en så kallad lögn) för att ragga kunder. Who's with me? :)

Att Bahnhof inte sparar IP-adresser tror jag bara är ett felaktigt påstående (en så kallad lögn) för att ragga kunder. Who's with me? :)

Inte jag, jag är helt övertygad om att dom inte för logg på vem som tilldelas vilken IP, i alla fall inte länge nog för att IPRED ska hinna begära ut informationen.

Den mellanlagras måhända i ett par timmar, men sedan rensas den cashen och informationen blir oanvändbar för att fälla fildelare, då det tar längre tid än så att få domstolsbeslutet som behövs för att begära ut uppgifterna.

IPRED kan ju bara fråga "vem använde IP ***.***.***.*** den och den tiden det datumet, efter ett domstolsbeslut, och det lär ju ta lite tid att få ut.

Bahnhof skulle inte ljuga för myndigheterna, det skulle kunna stå dom dyrt.

Självklart lagrar de infon för att kunna använda sig av den vid misstänkt phishing eller sabotage, men förmodligen inte särskilt länge. Jag blir för övrigt mer och mer imponerad av Ephone. Länk

Och här har vi också lite friska fläktar. Länk

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...