BAHNOF kringår FRA och IPRED!!

läste om det på flashback innan idag, tror de kom fram till att man inte är säker hos bahnhof ändå.

Jag kan ha fel men det finns väl nåt direktiv som säger att man MÅSTE spara sådana dat? Det är väl bara en tidsfråga innan det är implementrat här med?

Nej, man måste inte spara sån info i dagsläget, men OM man sparar uppgifterna är man skyldig att lämmna ut dom på begäran från privatpolisen IPRED

läste om det på flashback innan idag, tror de kom fram till att man inte är säker hos bahnhof ändå.

Det kanske flashback skriver för att dom tjänar pengar på sin annonymerings-server

Last edited:
Såsant! Men jag har bestämmt för mig att det är krav på att man ska spara det när HELA direktivet har slagit genom?

Nej, det är det "hålet" som vissa anonymiseringstjänster nyttjar, dom loggar helt enkelt ingenting, dom har inte ens hårddiskar i sina VPN servrar utan en IP in, en ny ut, ingen vet vilken in som blir vilken ut...

Hmmm kanske skulle ta o ringa Telia nä nu tänkte jag fel inte troligt att Telia är lite outlaw och gör samma sak om jag trycker på kundmottagarna lite:gnissla .

Ska bli intressant att se hur de kommer pressas juridiskt, men jag tycker att de ska ha en eloge för att de står på sig och värnar om användarnas integritet. Har inte gillat IPRED-lagen varken juridiskt eller moraliskt.

Jag mailade min ISP och frågade om/varför/hur länge dom sparar uppgifterna.

Det ska bli kul att se vad dom svarar, det finns ju ingen anledning att spara dom uppgifterna för oss som inte har fast IP

Bahnhof är fortfarande lite putt sen antipiraterna planterade bevis i servrar, som stod i deras lokaler, genom en betald infiltratör, och sen stormade in och beslagtog hela maskinparken.

Länk nedan för er som inte minns. Läs gärna alla länkarna på den sidan så ni får hela bilden. Det är såna idioter våra folkvalda har bestämt att dom ska få rota igenom våra hem i jakt på piratkopior....

http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telekom/allmant/article34986.ece

Rättsröta är bara förnamnet.

Bara en liten anmärkning, FRA-lagen kringår dom inte då dom inte kan påverka det särskilt mycket. Så för detta ändamål kan VPN-tjänster (med kryptering då) och anonymitetstjänster fortfarande vara bra att använda sig av om man inte vill bli avlyssnad.

Bahnhof är fortfarande lite putt sen antipiraterna planterade bevis i servrar, som stod i deras lokaler, genom en betald infiltratör, och sen stormade in och beslagtog hela maskinparken.

Nja, det är inte riktigt sant. Dom använde sig av en infiltratör (som sen hängdes ut:hihi ) för att komma in på själva servrarna men dom planterade inget där.
Visserligen hade infiltratören laddat upp en del men långt ifrån allt. Sen så var det en FTP-site som en del grupper använde sig av och race:ade.

Last edited:
Nja, det är inte riktigt sant. Dom använde sig av en infiltratör (som sen hängdes ut:hihi ) för att komma in på själva servrarna men dom planterade inget där.

Om jag inte minns fel så gav APB pengar till infiltratören för att köpa hårdiskar tilll ftpn som han sedan tankade upp saker på. :hihi

Nej, man måste inte spara sån info i dagsläget, men OM man sparar uppgifterna är man skyldig att lämmna ut dom på begäran från privatpolisen IPRED

Det kanske flashback skriver för att dom tjänar pengar på sin annonymerings-server

läste på forumet alltså.

Om jag inte minns fel så gav APB pengar till infiltratören för att köpa hårdiskar tilll ftpn som han sedan tankade upp saker på. :hihi

Det är inget jag hört om tidigare iaf. Vet att APB gav han pengar för att få åtkomst till servern.
Iom det var en warez-site så fanns de ju olagligt material där så förstår inte vad APB skulle få ut av att ge pengar till han för fler hårddiskar att fylla när de redan fanns gott om bevismaterial på servern.

Nåja, det är väl lite OT detta.

Bara en liten anmärkning, FRA-lagen kringår dom inte då dom inte kan påverka det särskilt mycket. Så för detta ändamål kan VPN-tjänster (med kryptering då) och anonymitetstjänster fortfarande vara bra att använda sig av om man inte vill bli avlyssnad.

FRA skiter väl jag i, dom behöver man bara vara rädd om man sysslar med samhällsomstörtande verksamhet, bygger bomber och planerar moské bränder på nätet.

FRA jagar inga privatpersoner som fildelar Scrubs och Britney Spears

Dessutom är FRA en myndighet och inte en privatpolisstyrka med krav på lönsamhet, vad FRA får avlyssna är hårt reglerat i lag.

Det är inget jag hört om tidigare iaf. Vet att APB gav han pengar för att få åtkomst till servern.
Iom det var en warez-site så fanns de ju olagligt material där så förstår inte vad APB skulle få ut av att ge pengar till han för fler hårddiskar att fylla när de redan fanns gott om bevismaterial på servern.

Nåja, det är väl lite OT detta.

källa

..Men det slutar inte där. För att få plats med allt upphovsrättskyddat material har Antipiratbyråns utsände köpt och sänt över hårdvara för sammanlagt 20 000 kronor. I början av mars skulle Rouge ha skickat över ytterligare hårddiskar på sammanlagt 800 GB, men tillslaget hann komma emellan. Det framgår både av nätteknikerns berättelse och av loggarna från diskussionerna på IRC mellan Rouge och nätteknikern..

Slut på OT :)

Jag tycker inte det är så OT eftersom det visar vilka metoder de som nu får bedriva privata polisutredningar är villiga att använda sig av. Enligt många så bytte 600 000:- ägare under bordet när infiltratören Peter Bergström sålde ut sig. Jag är helt övertygad om att de anser sig stå över lagen i fler avseenden än så.

Jag väntar med spänning på hur det ska förklaras att de fått tillgång till den privata FTP-server som det första Ipred-fallet gäller.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden