Bada med skinnställ

BAWS!

bawsBaby!
Gick med
29 Jul 2003
Hoj
2010, KTM 690 SMR
nån som gjort det?
när skinnstället är nytt för att få så bra passform som möjligt..

hört det av nåra polare...

eller är det bara BS?

aGGeLiTO skrev:
nån som gjort det?

eller är det bara BS?

hehe. Ingen aning. Men jag gjorde just detta när jag köpt nya fotbollsskor. Hade alltså skorna på mig i varmt vatten, inte skinnstället. ;)

FANTEN skrev:
hehe. Ingen aning. Men jag gjorde just detta när jag köpt nya fotbollsskor. Hade alltså skorna på mig i varmt vatten, inte skinnstället. ;)

jo precis..
eller grillorna...

jag har hört talas om att göra samma sak me skinnställ.
kan tänka mig att dom som kör roadracing gör detta..

men man vet ju aldrig..

aGGeLiTO skrev:
nån som gjort det?

eller är det bara BS?

Själv dushade jag istället. Men det är ett rätt fiiffigt sätt att snabbare få stället att sitta bättre och smidigare.

hajen5 skrev:
Själv dushade jag istället. Men det är ett rätt fiiffigt sätt att snabbare få stället att sitta bättre och smidigare.

aha!!
jomen d e ju typ samma sak

men stället förstörs inte?

får se om man kanske gör d här till våren.

aGGeLiTO skrev:
aha!!

Nej, mitt förstördes inte i alla fall. Blev faktiskt rekomenderad denna metod av handlaren där jag köpte stället.

aGGeLiTO skrev:
aha!!

Duchade också med mitt för att göra det rent ordentligt...

Kan inte tänka mig att det ska ta nån skada.
Men du måste smörja in det ordentligt efteråt!

Kamikaze kid skrev:
Duchade också med mitt för att göra det rent ordentligt...

Kan inte tänka mig att det ska ta nån skada.
Men du måste smörja in det ordentligt efteråt!

aha ok??

smörja in med vad ??

hur länge hade ni på er era ställ medan dom va blöta??

aGGeLiTO skrev:
aha ok??
smörja in med vad ??

Smörj med minkolja eller liknande. Det lär ju vara ett halvete att torka stället efter bara. Gör som jag gjorde. Gå omkring med stället hemma (torrt) och sätt dig och kolla på tv i det några gånger så ska du se att det formar till sig.
Du hinner ju menar jag. Det e ju fan flera månader kvar. Tycker det verkar onödigt att tvätta, torka och smörja när du hinner gå in det hemma. Men du gör ju som du vill såklart. Hoppa inte i nån basäng med det på bara för då lär du sjunka som en sten.

aGGeLiTO skrev:
aha ok??

smörja in med vad ??

Jag tvättade mitt så det var inte för att gå in det...
Tog av mig det när det var klart...

Någon passande smörja för skinn...
Finns en uppsjö av produkter.

Duscha? Bada? I skinnstället?

Räcker det inte att bara köra omkring lite, en normal "svensk sommar".

Ett par ordentliga regnskurar borde ha samma effekt, eller...?

Dessutom krymper skinnställ med åren, trots att skinn egentligen töjer sig. Märkligt... :va

Borde ju naturligtvis funka med skinnställ. Att bada gör att du kanske får extra bra passform. Prova! Ta nån skada lär det inte göra, vet förstås inte med havet men i badkar borde det funka. Annars kan du ju prova använda skinnstället som torrdräkt om du ska ut o dyka. Lär väl inte hålla torrt så länge bara. :rolleyes:

Flagga skrev:

precis min tanke .
har kört i ett par rejäla regnskurar ett par gånger så jag behöver varker duscha eller gå in mitt :)

Flagga skrev:

Dessutom krymper skinnställ med åren, trots att skinn egentligen töjer sig. Märkligt... :va

på tal om det.. hur gör folk EN VARM SOMMARDAG NÄR MAN SVETTAS 3 Liter vatten??

blir stället förstört då??
hur fan ska man tvätta då

aGGeLiTO skrev:

Du kan lämna in skinnstället till typ en kemtvätt. Vet inte om alla klarar av det men min handlare (som för övrigt tydligen sålt skinnjackor så länge jag kan minnas på orten) sade att det inte var några problem att lämna in det på tvätt. Kostade typ 4-500. Kruxet är att färgerna bleks lite för varje tvätt så man skall nog inte tvätta det flera gånger per sässong men 1 gång per säsong borde ju funka. Allt beror väl på hur mycket man svettas. Själv rinner det av min redan innan man ens kommit på hojjen om det är lite varmt ut. Mina goretex brallor måste jag tvätta 3-4 gånger per sommar annars luktar de död skunk :huvet nu är ju iofs goretex lite varmare än skinn enligt vad jag har hört så är det bättre självdrag i skinn. Skall själv köpa ett helställ tillsommaren någon gång (skall bara ner i matchvikt först) och jag är mest inne på ett där man kan ta ut fodret och tvätta separat. Fast det blir nog en pris fråga.

aGGeLiTO skrev:

Man svettas "svett" Man "vattas" vatten:=)

Det torkar in så fint i stället,bidrar också till en bra passform :banana

Hmm, jaa, bada med stället borde ju ge en tajtare passform, men då är ju frågan hur länge ska man ha det på sig efter att man blööt det? Räcker 20 minuter måntro? Det lär ju vara ett rent helvette att få av sig stället sen :3freak :hihi

Klrz skrev:
Du kan lämna in skinnstället till typ en kemtvätt. Vet inte om alla klarar av det men min handlare (som för övrigt tydligen sålt skinnjackor så länge jag kan minnas på orten) sade att det inte var några problem att lämna in det på tvätt. Kostade typ 4-500.

Edit: kan inte läsa... :3freak

Last edited:
*/ ?>
Back