Bad chefen dra åt h-lvete!

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
På jobbet idag tröttnade jag på att vara nån slags hackkyckling som chefen tror han kan hantera precis hur f-n som helst och bara drog. Fick precis höra att företaget kan jävlas och strunta i att betala ut lönen bara för att jag vägrar åka dit. Att masa sig dit igen är otänkbart då jag inte vet vad som kan hända då. Saken är även den att jag börjar nytt kneg om 2,5 vecka och har fått ta mer skit sen jag berätta detta.
Nån som vet hur jag ska lösa detta på smidigast sätt. Fick ett förslag om att sjukskriva mig.

Prata med chefens chef, eller gå till personalavdelningen. Är det ett litet företag så kanske det inte går.

Annars kan du skicka ut mass mail till hela företaget om vilket svin han är, hur han behandlar dig etc... Du har ju redan ett nytt jobb (som jag hoppas du har skrivit på för?) så du har ju egentligen ingenting att förlora...

Tror inte du de kan neka dig pengar för den tid du redan jobbat...

Vet inte hur du skall lösa det men visst är det härligt att be chefen dra åt helvete?!

Innan du formellt sagt upp dig,så arbetsvägrar du,om du inte sjukskriver dig.
Om du har en månads uppsägning men inte jobbar den tiden,kan dom hålla inne din slutlön,dock inte din innestående semester.
Detta VARIERAR givetvis beroende på vilken branch du är i.

Innan du formellt sagt upp dig,så arbetsvägrar du,om du inte sjukskriver dig.
Om du har en månads uppsägning men inte jobbar den tiden,kan dom hålla inne din slutlön,dock inte din innestående semester.
Detta VARIERAR givetvis beroende på vilken branch du är i.
Med andra ord ska jag sjukskriva mig om jag inte ska arbetsvägra.
Arbetar med ekonomin på ett mindre företag med 5 anställda. Alla papper är klara med nya jobbet så det är lugnt, men man bara hoppas de inte börjar jävlas för mycket för nu har jag ju en innestående lön plus den här månadens lön oxå. Blir en hel del cash.

Arbetar med ekonomin på ett mindre företag med 5 anställda. Alla papper är klara med nya jobbet så det är lugnt, men man bara hoppas de inte börjar jävlas för mycket för nu har jag ju en innestående lön plus den här månadens lön oxå. Blir en hel del cash.

Börja med att sjukskriva dig redan idag.
Men om du nu har ett nytt jobb snart,så har du väl redan sagt upp dig,eller?

Då bad du ju inte chefen dra, du gick ju bara därifrån eller ?
Moget gjort, om du inte gillar jobbet så säg upp dig. Svårare är det inte.

Pengar är inte allt!

Jag jobbade en kort stund på ett medelstort företag ....

Chefen var en såndär riktig otäcking/psykopat som man bara har sett på film!

En dag så flög han på mig med en massa sjuka påståenden som det inte fanns minsta sanning i!

Efter en stunds tjatter så förklarade jag för honom att jag inte skulle dyka upp nästa dag!

En månadslön brann inne! :mad: Surt men vafaan jag började ett nytt jobb 2 dagar efter! TÄNK på dom stackarna som inte vågar säga ifrån istället!! Som kanske jobbar under svinet resten av livet!!

DÅ mår du bättre och glömmer pengarna!

Om man jobbat 15 av 20 dagar, hur fan kan de då vägra att betala ut en hel lön då? Bara undrar, tycker att det låter helt fel iaf.

Tycker det är synd om dig SPORTAN som får ta emot en massa skit från chefen. Oerhört oprofessionellt och fel. Vad är det han är ute efter? Gör han detta mot fler anställda? Har du sagt emot han än/någongång?

"Att masa sig dit igen är otänkbart då jag inte vet vad som kan hända då."

Vadå vad ska hända? Ska han döda dig? Vad ska du sjukskriva dig för? Anmäl chefen till facket eller nån sån där ombudsman som ska ha hand om det där och så åker du dit och jobbar klart eller säger upp dig.

Om du inte har sjukintyg from den 8é dagen så behöver företaget inte betala ut sjuklönen för resterande dagar.

sitter i liknande sits själv just nu och biter mig i tungan dagligen för att inte försäga mig om mitt andra kommande jobb..

kommer att berätta för chefen sista dagen på jobbet att jag inte kommer på måndagen.
är bara provanställd så de e bare o gå.

gjorde den tabben en gång att jag ville vara schysst och förvarna dåvarande chefer om att jag skulle byta.. helvetesresan de resterande månaderna på det jobbet var utan dess like. :gnissla

sitter i liknande sits själv just nu och biter mig i tungan dagligen för att inte försäga mig om mitt andra kommande jobb..

kommer att berätta för chefen sista dagen på jobbet att jag inte kommer på måndagen.
är bara provanställd så de e bare o gå.

gjorde den tabben en gång att jag ville vara schysst och förvarna dåvarande chefer om att jag skulle byta.. helvetesresan de resterande månaderna på det jobbet var utan dess like. :gnissla

Du har 14 dagars uppsägning på en provanställning.

Du har 14 dagars uppsägning på en provanställning.

saxat från nutek:

En provanställning kan enligt lagen om anställningsskydd (LAS) pågå i högst sex månader. Både arbetsgivaren och den anställde kan avbryta provanställningen när som helst under denna tid. Arbetsgivaren ska ge den anställde besked om att anställningen avbryts minst 14 dagar i förväg. Den anställde måste ge besked om att han/hon avser att avbryta provanställningen. Beskedet behöver dock inte ske en viss tid i förväg om inte överenskommelse om detta träffats mellan arbetstagare och arbetsgivare. Observera att för arbetsgivare som är bunden av kollektivavtal kan andra regler gälla.

enligt mitt kollektivavtal existerar inte min anställningsform utan ska klassas som visstid och ska vara satt på papper.

har inte sett röken av nåt papper övht.
som det är nu så är jag (i lagens mening) inte anställd alls.

(företaget ifråga har haft extremt dåliga relationer med både fack och tidigare anställda vilket tidigare tagits upp i a.d och svartlistats mm.)

Antar att du inte är ekonomiskt oberoende så gå dit och be om ursäkt med fingrarna i kors bakom ryggen. Sedan biter du ihop dom 2.5 veckor du har kvar!

Du ska väl antagligen byta jobb fler gånger och han kan vara kompis med din nästa chef.

Om du beter dig som ett svin tillbaka kommer han vara glad att slippa dig. Men om du sköter dig kanonbra kommer ditt arbetsbyte kännas som en förlust för honom.

saxat från nutek:

enligt mitt kollektivavtal existerar inte min anställningsform utan ska klassas som visstid och ska vara satt på papper.

har inte sett röken av nåt papper övht.
som det är nu så är jag (i lagens mening) inte anställd alls.

(företaget ifråga har haft extremt dåliga relationer med både fack och tidigare anställda vilket tidigare tagits upp i a.d och svartlistats mm.)

Om du har en visstidsanställning så pågår anställningen till det datum som står som slutdatum i kontraktet.
Om du då inte fått något kontrakt så anses det att du har en tillsvidareanställning vilket skulle betyda att du då rimligtvis har en månads uppsägningstid.
För övrigt så kan man inte ha provanställning på en visstidsanställning.

Last edited:
Om du har en visstidsanställning så pågår anställningen till det datum som står som slutdatum i kontraktet.
Om du då inte fått något kontrakt så anses det att du har en tillsvidareanställning vilket skulle betyda att du då rimligtvis har en månads uppsägningstid.
För övrigt så kan man inte ha provanställning på en visstidsanställning.

enligt facket (metall) så används inte provanställning, visstid finns istället.

men då måste också visstiden finnas på pränt.

tillsvidareanställning har det aldrig varit tal om ifrån någon part.(än)

en anställning utan papper anses vara en muntligt överenskommen visstid.
(vilket då även innebär att papper måste finnas, den muntliga varianten är en relik)

en tillsvidare skall även vara styrkt med underskrift, villkor, arbetsuppgifter osv.

såhär har det fungerat sedan ett par år tillbaka eftersom en hög med företag valde att missbruka förhållandena så de kunde få arbetare på över 6 månader utan fast anställning.

Last edited:
Back