Bad chefen dra åt h-lvete!

enligt facket (metall) så används inte provanställning, visstid finns istället.

men då måste också visstiden finnas på pränt.

tillsvidareanställning har det aldrig varit tal om ifrån någon part.(än)

en anställning utan papper anses vara en muntligt överenskommen visstid.
(vilket då även innebär att papper måste finnas, den muntliga varianten är en relik)

en tillsvidare skall även vara styrkt med underskrift, villkor, arbetsuppgifter osv.

såhär har det fungerat sedan ett par år tillbaka eftersom en hög med företag valde att missbruka förhållandena så de kunde få arbetare på över 6 månader utan fast anställning.

Oavsett om du nu har det på papper eller inte så har du ju en anställning. Och om du säger att det är en visstidsanställning ni kommit överens om så betyder det att du ska jobba till det datumet ni sagt vid anställningen. Det finns ingen visstidsanställning som inte har ett slutdatum.
Är det på det överenskomna datumet du tänker gå så är det ju ingen big deal, det är väl till och med så att du inte får stanna om du inte fått ett nytt avtal.
Det var för att du sa att du hade provanställning som jag påpekade att det var uppsägningstid.

Oavsett om du nu har det på papper eller inte så har du ju en anställning. Och om du säger att det är en visstidsanställning ni kommit överens om så betyder det att du ska jobba till det datumet ni sagt vid anställningen. Det finns ingen visstidsanställning som inte har ett slutdatum.
Är det på det överenskomna datumet du tänker gå så är det ju ingen big deal, det är väl till och med så att du inte får stanna om du inte fått ett nytt avtal.
Det var för att du sa att du hade provanställning som jag påpekade att det var uppsägningstid.

ja, jo .. liten felanvänding av ordet var det :)

En chef ska vara där lika mkt som du ska vara där för honom.

Sjukskriva sig gör man när man är sjuk, PUNKT.

Ledare tillsätts nerifrån Chefer uppifrån......

Stövla tillbaks imorrn och visa att du har lite ballar för chefen, be om ursäkt för ditt betende men att du i stundens hetta tyckte att det var rätt beslut att gå hem.

Prata med Chefen och säg att du inte kommer tollerera skit för nåt du inte är ansvarig för, det är han som har det yttersta ansvartet och det får också pröjs för att ha.

Tala om för honom att du tycker det är jobbigt att vara kvar när hela du,din hjärna din själ vill nån annastans, för jo så känns det när man väll tagit beslutet att gå vidare till ett nytt arbete.

Detta handlar inte om att vara vek eller tuff utan att det finns ett arbete som måste bli utfört, det finns två varianter av detta: samarbete eller motarbete. Båda kan utnyttjas beroende på vad man vill uppnå, jag rekommenderar dock oftast det sist nämda.

Man tjänar väldigt sällan något alls på att bränna sina broar bakom sig.

Lätt att skriva dessa rader när jag personligen inte känner ditt surkålshuve som chef. Är det han säger totalt orimligt, taget från luften helt, känner dina arb kamrater likadant ? Ibland glömmer man att vända på myntet..

Och att må psykist dåligt är att vara sjuk, PUNKT.

Men stövla då iväg till en doktor som kan intyga det redan från första sjukdagen så finns det inget tvivel sen.

Jo för att konstatera en psykisk sjukdom gör man på en dag:va

Finns flera åsikter om det här och det förstår jag. Eftersom få känner till min situation är det oxå väldigt svårt att sätta sig in i den. Men för att förklara lite extra tydligt så handlar det om att chefen som är ägare till företaget inte får lov att driva verksamheten då han har näringsförbud och har istället en tjej som står som ägare. Dock är det han som driver företaget och han har ett väldigt speciellt sätt att "diskutera". För att förtydliga min situation ytterligare kan jag nämna att igår när jag reste mig efter att han börjat jävlas reser sig vår så kallade VD upp och säger åt mig att sätter jag mig inte ner ska han slå ner mig i stolen.

Ägaren har precis varit i hovrätten och väntar på sin dom för sitt förra bolag där han misstänks för skattebrott bokföringsbrott och lite annat smått och gott. Mannen är expert på att göra en höna av en fjäder. Ett exempel är att han vid ett tidigare tillfälle blev vansinnig för att en bil inte fått på dekaler, men att en leverantör hotat med kronofogden struntade han i. Att företaget har stora ekonomiska problem behöver kanske inte nämnas. Trots detta lever ägaren precis som om företaget gick lysande vilket innebär att det är riktigt svårt att få plus och minus att gå ihop.

Från början när jag anställdes var tanken att jag skulle sköta bokföringen under ett kortare tag för att sedan gå vidare, men blev övertalad att fortsätta, men p.g.a. flera olika omständigheter sökte jag mig vidare och fick nytt jobb. Tilläggas kan att jag jobbar i borås idag och mitt nya ligger i gbg och det är ingen risk att cheferna känner varandra.

Har jobbat som ett svin under sommaren då vår VD fick hjärtinfarkt på midsommar och jag fick ta hand om hans uppgifter oxå. Detta gjorde att jag jobbade ca 60 timmar/vecka under 1,5 månads tid. För den övertiden har jag inte fått en spänn och skulle rent lagligt kunna ta ut dessa veckor som övertidsersättning. Har heller aldrig fått ens ett tack för att jag ställde upp under den perioden utan istället fått skit för att jag inte lyckats lösa något mindre problem. Senaste veckorna har det bara gått sämre och sämre och vi har rykt ihop för minsta lilla sak. Nämnas kan att han tycker inte om personer som säger emot honom då han överhuvudtaget inte kan hantera personer som inte tycker som honom. Att ge honom kritik innebär att du de närmsta dagarna kan räkna med ett helvete i form av alla möjliga former av påhopp.

Har god lust att ringa skatteverket och åklagaren om han jävlas med mig.

Fick precis höra att företaget kan jävlas och strunta i att betala ut lönen bara för att jag vägrar åka dit.
Kan det här verkligen stämma? Att man inte får lön fastän man inte gör någonting? :mad: :kettingitacket::huvet

Det var bara för roligt skrivet för att inte kommentera. Nu när jag fått det ur mitt system så: Leta rätt på din arbetsbeskrivning, håll dig till den, sköt dig prickfritt men utan att "smöra" så kan du sluta efter 2.5 vecka med hedern i behåll sas. Bra tips i tråden i övrigt så det är inte så mycket att tillägga.

Har god lust att ringa skatteverket och åklagaren om han jävlas med mig.

Om du har jobbat mycket med bokföringen så snappa upp så mycket du kan och ringer sedan skattemyndigheten och förklarar läget men utan att nämna något namn och be sedan om att få återkomma. Bara för att få lite tips kanske till att börja med.
Sedan förklarar du för din chef att om han inte ger dig fullt betalt och även din övertid så får myndigheten lite intressanta skattepapper samma dag.
Hot javisst, men av det du har berättat så skulle jag jävlas ännu mer än så om jag var den som var utsatt för det hela.
Man ska inte ta skit från någon, däremot kan man fjäska och "vara tillags" om det gynnar dig i slutänden, vilket det inte gör tydligen.

Gå dit, skriv allt som hänt, skriv ner allt som händer under de kommande veckorna och skicka sen till vald instans (normalt facket).. Processa skiten ur dem, det är värre än att gå.. Tro mig!

Back