Backventil i plenumet på Yamaha r1 turbo

marben

Newbie!
Gick med
9 Apr 2007
Hoj
SV1000 -04 Honda CB400N -81 Honda CBR954RR -02
Har för mig att jag läste om en kille om hade en backventil i plenumet för att få in luft när man inte har laddtryck, men jag har inte riktigt hittat någon ventil som passa för detta ändamål. är det någon som vet vart det kan finnas eller rent utav har en sådan.

då är det alltså bara att sätta igång och bygga en egen då, ingen som har någon att sälja eller vet vart man kan få tag på en ?

då är det alltså bara att sätta igång och bygga en egen då, ingen som har någon att sälja eller vet vart man kan få tag på en ?

Jag tror inte direkt att de finns att köpa, men man kan ju alltid anlita någon
svarv / svetskunnig. Själv ska jag testa att bygga ett under kommande sommar bara för att testa om det gör någon skillnad.

Jag tror inte direkt att de finns att köpa, men man kan ju alltid anlita någon
svarv / svetskunnig. Själv ska jag testa att bygga ett under kommande sommar bara för att testa om det gör någon skillnad.

Har MYCKET svårt att tro att det skulle göra nån som helst skillnad

En så pass snabbspoolande turbo som mitsubishin eller shwitsern

Nån fördröjning existerar inte på sånna byggen

Vi har funderat lite på om man kan vända på en dumpventil och köra med en sådan för detta ändamål. borde ju kunna gå.

Och som exc skrev det vore skoj att testa om det verkligen gör någon skillnad, för det borde ju nästan vara både för och nackdel, du får ju mindre snurr på turbon från start men motorn går ju snabbare upp i varv för att den inte behöver dra igån en snurra i turbon. så frågan är vad man får för effekt på det hela, snabbare ladd eller mer ketchup =)

Jag har kört med flera hemmabyggda sådana allt från avluftsklocka för avlopprör till reedventiler från båtmotorer och även liknande länken..... skillnad....Huuuummmm? Ja något faktist men jag kör ovanligt stor plenium till motorvolym!! så om man märker skillnad på en radfyra???????? kan vara värt att prova faktist men det är det sista finliret man gör på ett turbobygge.....

Skillnaden blir snabbare gassvar snabbare laddtryck. och jag kör mishub snurra som ska vara snabb!!

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!