Backspeglar, vad är rätt?

förhoppningsvis pallar inte heller trafikpolisen läsa genom/ bilda sig uppfattning om det här och släpper iväg. Har sett sporthojar som har en liten spegel på ena handtaget. Det täcker eventuella sura trafikare och kan dessutom vara skönt att ha när man cruisar motorväg för att slippa vrida hela tiden.

Fattar inte att varje bestämmelse ska vara spaltmeter, måste det vara så drygt och komplicerat med allt? Konstigt det är köer till tingsrätten liksom

Jaja, jag tänker i alla fall testa att köra utan speglar tills man blir stoppad. Få se först då vad som händer!!

Jag blev stoppad av en polisbil när jag var på väg hem en natt. Han sa att det hade varit en bra idé att ta på backspeglarna så jag kunde se när han kom bakifrån, såg inte honom förens han blinka med blåljusen precis bakom mig. Sen sa han att jag hade blivit av med mitt körkort o fått böter om jag blivit stoppad av trafikpolisen. Frågade smått irriterad varför o om d var för att jag inte hade några backspeglar!? Han sa nä, för att du körde XX på XX väg. Men det var en bra idé så man kunde se om det kommer en stor blå bil bakom sa han. :D Det är iaf den erfarenheten jag har av polisen, har inga backspeglar på hojen alls. Kört förbi massvis med poliser o ingen har stoppat mig för den saken skull. :tummenupp

Jag blev stoppad av en polisbil när jag var på väg hem en natt. Han sa att det hade varit en bra idé att ta på backspeglarna så jag kunde se när han kom bakifrån, såg inte honom förens han blinka med blåljusen precis bakom mig. Sen sa han att jag hade blivit av med mitt körkort o fått böter om jag blivit stoppad av trafikpolisen. Frågade smått irriterad varför o om d var för att jag inte hade några backspeglar!? Han sa nä, för att du körde XX på XX väg. Men det var en bra idé så man kunde se om det kommer en stor blå bil bakom sa han. :D Det är iaf den erfarenheten jag har av polisen, har inga backspeglar på hojen alls. Kört förbi massvis med poliser o ingen har stoppat mig för den saken skull. :tummenupp

Låter bra det...

Hoppas bara de är lika snälla mot mig som de är mot dig :D

Det där tror jag är B-S från polisen.
Poliser sprider ofta sina egna missuppfattningar om lagboken som sanningar.

Nej. Det är inte B-S. Det är i flera sammanhang det är så att det är lika regler som gäller.
Bilprovningen kollar på att fordonet uppfyller gällande krav med avseende på trafiksäkerhet. Dit hör exempelvis inte backspegel på motorcykel eller vinterdäck på bil.
Polisen kollar att du uppfyller gällande utrustningskrav. Däri inbegrips exempelvis vinterdäck vid vinterväglag och backspeglar på motorcykel mm.

Bilprovningen skiter ju fullständigt om du kommer med sommardäck till besiktningen mitt i januari i meterdjup snö. Men att du blir godkänd där betyder inte att det är grönt sedan. Du kan fortfarande bli stoppad direkt utanför bilprovningen och få böter för att du inte har vinterdäck trots att du nyss blev godkänd i besiktningen.

Samma sak är det med exempelvis backspeglar på motorcykel.

Med risk för att bli hackad på:såjaponken, men jag har ALDRIG sett en hoj med backspeglar. Däremot är sidospeglar vanligt förekommande.

"Backspegel är ett hjälpmedel för att hålla uppsikt bakåt vid körning med fordon. Backspeglar monteras invändigt i fordonet, eller utvändigt som sidospeglar":D

Kort sagt, alla backspeglar är inte sidospeglar men sidospeglar är backspeglar.

Hack hack. :såjaponken ;)

Vi första åsynen tyckte jag att det verkar väl bra...
Men när jag tänker på var blickfånget är när jag kör så måste jag nog tänka om.
Många (även jag) kör ju hojar där man är väldigt framåtlutad. Tror inte att jag skulle kunna se frammåt med den layout som de visar...

När/om sånt här kommer i varje hjälm kommer backspeglar vara ett minne blott :yoparty

http://www.reevu.com/what_you_see.asp

Bilprovningen skiter ju fullständigt om du kommer med sommardäck till besiktningen mitt i januari i meterdjup snö. Men att du blir godkänd där betyder inte att det är grönt sedan. Du kan fortfarande bli stoppad direkt utanför bilprovningen och få böter för att du inte har vinterdäck trots att du nyss blev godkänd i besiktningen.

Nej, så är det inte.
Vid färd till och från Bilprovningen för kontrollbesiktning har man dispens från vinterdäckslagen, därmed kan inte polisen bötfälla dig på väg dit eller hem. Detta för att det inte ska vara nödvändigt att köpa sommardäck till en bil som normalt endast används vintertid eller vinterdäck till en bil som normalt endast används sommartid för att kunna besikta i sin ordinarie inställelseperiod.

Har besiktigat utan speglar i flera år men fick reda på att det är nya regler från och med augusti i år som säger minst en spegel ska vara monterad vid besiktning.
Jag besiktigade en vecka innan!

Kan vara att alla besiktningsställen inte inställt sig i leden riktigt än...

Har besiktigat utan speglar i flera år men fick reda på att det är nya regler från och med augusti i år som säger minst en spegel ska vara monterad vid besiktning.
Jag besiktigade en vecka innan!

Kan vara att alla besiktningsställen inte inställt sig i leden riktigt än...

Då har vi lite ändringar.. det är inte lätt att hålla koll när det ändras i lagboken kors å tvärs.

För besiktningen krävdes tidigare (enligt besiktningsman som läste i sin bok när jag besiktade i våras) två speglar på fyrhjuligt fordon, en spegel för trehjuligt fordon och ingen för tvåhjuligt fordon. Jobbigt om man kommer till nästa besiktning å det är nya regler....

/A

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!