Backspeglar, vad är rätt?

Zorken17

Radical Riders
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
Yamaha R1
Var och besiktigade hojen i torsdags förrä veckan, passade då på att fråga vad det var som gälde när det kommer till backspeglar.

Besiktningsmannen säger då att det inte finns några regler som säger att man måste ha backspeglar, dock påpekade han att om det satt backspeglar på hojen måste de vara hela.

Frågade då honom om typgodkännda hoja, där sa han att man inte fick ändra något. Dock är ju min från 98 så enligt hans "kunskap" så ska det vara fullt lagligt att köra utan.

Men nu är det ju så att jag har läst flera trådar här på SH och även lagtexten, och om jag inte minns fel i detta ärende så säger lagtexten att man måste ha minst en spegel om man har en hoj från ett vist årsspann.

Tänkte hör om det är någon mer här som har hört detta besiktingsmannen sa till mig, och om det möjligtvis är någon som frågat våra trafikpoliser om hur det ligger till.

P.S Anledningen till att jag kom på frågan är för att helgen innan besiktningen änvände jag min hoj som banhoj, och kör då utan speglar och annant "trams". Men duktig som man är återstälde man hojen innan besiktningen så den gick igenom D.S

Jag läste igenom Bilprovningens checklista inför besiktning av mc, och där står det heller inget om backspeglar. Har även ringt och frågat en gång, fick svaret: Nej, det är inget krav på backspeglar. Obs, frågan gällde en lite äldre hoj.

Jag läste igenom Bilprovningens checklista inför besiktning av mc, och där står det heller inget om backspeglar. Har även ringt och frågat en gång, fick svaret: Nej, det är inget krav på backspeglar. Obs, frågan gällde en lite äldre hoj.

Precis, det är exakt samma svar som jag fick. Min är ju ocskå en lite äldre hoj dock från 98.
Men jag undar vad polisen säge när de stoppar en ute på vägarna?

Den som är modig ringer och frågar farbror Lisen :tummenupp Skämt åsido, det vore bra att veta. Men i min lilla värld så ska det vara ok ifall Bilprovningen släpper igenom utan backspeglar.

Du är modig du, hehe! Jag väntar med spänning.......:tummenupp

Kommer med svar snart...
De håller på att undersöka vad som är rätt och vad som är fel!

Bara jag som skulle få nackspärr osv utan speglar?
Själv så uppskattar jag att kunna se om en galning håller på och köra upp i röven på mig samtidigt som jag har koll framåt :)

Bara jag som skulle få nackspärr osv utan speglar?
Själv så uppskattar jag att kunna se om en galning håller på och köra upp i röven på mig samtidigt som jag har koll framåt :)

Jo du har en poäng där, helt klart. Paranoian kommer smygande om man är van att kunna se bakåt. Fast hojen ser ju mycket mer racebetonad ut, utan speglar. Speciellt min, med riktiga Star Trek designade sådana.

Jo du har en poäng där, helt klart. Paranoian kommer smygande om man är van att kunna se bakåt. Fast hojen ser ju mycket mer racebetonad ut, utan speglar. Speciellt min, med riktiga Star Trek designade sådana.

Japp japp, håller med om att många hojar blir snyggare utan speglar, någon får ta och skynda på tekniken med kamera/spegel i hjälmen så är allt löst :tummenupp

Jag besiktade en kompis R1-02 för ett par år sen, utan backspeglar. Frågade besiktningsmannen om det här med speglarna och han gick in i deras system och kollade och kom fram till att jag inte behövde ha dom på men om dom satt på så måste dom vara hela. Åkte därifrån med blankt papper.

Olika regler gäller för besiktning och att framföra i trafiken är svaret jag fick av en polis, dvs man måste ha backspegel (singularis) på nyare hojjar. Har tyvärr inte årtalet dock. Zorken får förhoppningsvis rätt svar snart.

Med risk för att bli hackad på:såjaponken, men jag har ALDRIG sett en hoj med backspeglar. Däremot är sidospeglar vanligt förekommande.
"Backspegel är ett hjälpmedel för att hålla uppsikt bakåt vid körning med fordon. Backspeglar monteras invändigt i fordonet, eller utvändigt som sidospeglar":D

Med risk för att bli hackad på:såjaponken, men jag har ALDRIG sett en hoj med backspeglar. Däremot är sidospeglar vanligt förekommande.
"Backspegel är ett hjälpmedel för att hålla uppsikt bakåt vid körning med fordon. Backspeglar monteras invändigt i fordonet, eller utvändigt som sidospeglar":D

GRATTIS!!! Du har vunnit en årsförbrukning Krympolin och Sträckolin!! :D:banana Tack för den korrekta benämningen, kunde ju blivit fel om man satt sidospeglarna i mitten av hojen...

Olika regler gäller för besiktning och att framföra i trafiken är svaret jag fick av en polis, dvs man måste ha backspegel (singularis) på nyare hojjar. Har tyvärr inte årtalet dock. Zorken får förhoppningsvis rätt svar snart.

Mycket riktigt Åsa,
Jag fick till savar av polisen att det är andra regler som gäller ute i trafiken (i alla fall som jag uppfattade). De hänvisade mig till transportstyrelsen hemsida där man kunde hitta ett dokument som beskrev allt.
Det skiljer nämligen beroende på vilket år din hoj är gjord. Så nu blir det till att hitta dokumentet och läsa innantill...

Jag besiktade en kompis R1-02 för ett par år sen, utan backspeglar. Frågade besiktningsmannen om det här med speglarna och han gick in i deras system och kollade och kom fram till att jag inte behövde ha dom på men om dom satt på så måste dom vara hela. Åkte därifrån med blankt papper.

Precis så var det också för mig i torsdags... Men detta ska undersökas!

Last edited:
Mycket riktigt Åsa,
Jag fick till savar av polisen att det är andra regler som gäller ute i trafiken (i alla fall som jag uppfattade). De hänvisade mig till transportstyrelsen hemsida där man kunde hitta ett dokument som beskrev allt.
Det skiljer nämligen beroende på vilket år din hoj är gjord. Så nu blir det till att hitta dokumentet och läsa innantill...

Kan man krångla till nåt så.......SUCK!

Det där tror jag är B-S från polisen.
Poliser sprider ofta sina egna missuppfattningar om lagboken som sanningar.

Ni som kör utan backspeglar, vart fäster ni eran fluorenscenserande tejp då??

forside.jpg

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back