Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Ni som kör utan backspeglar, vart fäster ni eran fluorenscenserande tejp då??
![]()
9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar
1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),
2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller
3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.
Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).
Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §.
Siktkrav enligt 9 § första stycket 3
10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av
1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och
2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.
Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.
11 § Utvändig backspegel, med undantag för backspegel som tillfälligt används då sådant släpfordon är tillkopplat som medför att kraven på erforderligt siktfält inte uppfylls av ordinarie backspeglar, skall vara monterad innanför fordonets yttre begränsningsplan eller kunna fällas huvudsakligen innanför detta plan.
Kravet på fällbarhet anses uppfyllt av spegel som är godkänd enligt ECE-reglemente 46 eller om spegeln fälls undan då den framifrån eller bakifrån utsätts för en kraft parallell med fordonets längdaxel av 250 N.
Nej, tyvärr inget B-S.Det där tror jag är B-S från polisen.
Poliser sprider ofta sina egna missuppfattningar om lagboken som sanningar.
Hjälper någon mig med att klargöra citatet ovan...?
Jo men är det OK att köra utan speglar på min hoj som togs i brug 1998?
Du får bruka fordonet inom inhängnat område även när det inte är att räkna som helt trafiksäkert.
Nedan gäller allmän väg:
Fordonsförordning (2002:925)
2 kap. Fordons beskaffenhet och utrustning
Grundregler
1 § Ett fordon får användas endast om det är tillförlitligt från säkerhetssynpunkt och i övrigt lämpligt för trafik. (…)
Vad nu detta betyder gällande själva speglarna har jag inte hittat.
Men jag jobbar på det!![]()
Du är juh värsta detektiven!Jag blir alldeles YR av hur mycket tramsig lagtext/förordning det kan krävas för ett par fjuttiga backspeglar...
Ha ha ha! "Bomba satan"... det borde skrivas in i lagtexten! För att förtydliga liksom.Aha, man kan bomba satan på, typ IKEA´s parkering utan hjälm?! Skumt, men ok...![]()
Ahaaa! NU fattar jag. Läste ditt citat igen och såhär är det:Jo men är det OK att köra utan speglar på min hoj som togs i brug 1998?
Aha, man kan bomba satan på, typ IKEA´s parkering utan hjälm?! Skumt, men ok...![]()
LAGBOKEN skrev:10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av
1. Minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och
2. Minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln. Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida.
Mja, det är väl inte hela sanningen.Låter helskumt. Finns parkeringar som är överdrivigt stora, där vissa hastigtheter kan uppnås utan problem..
Tackar tackar skojmanGRATTIS!!! Du har vunnit en årsförbrukning Krympolin och Sträckolin!!Tack för den korrekta benämningen, kunde ju blivit fel om man satt sidospeglarna i mitten av hojen...
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |