Backspeglar för eller emot?

Jag har alltid trott att det bara är barn som vrider på huvudet och tittar bakåt när de cyklar eller kör moped. Antingen tittar man bakåt i backspeglarna eller också tar man bort dom och skiter i vad som är bakom. Det är ju ändå något du just kört förbi och aldrig kommer se igen:tummenupp

Jo vars...

vbg_snake skrev:
2690001 Jag visste inte att det va lag med backspeglar på motorcykel..

:va Tänkte väl... Kan inte vara helt ute o segla... Men, lag eller inte, så skulle jag inte vilja vara utan o kan inte rekommendera någon anna det heller. Överraskad bakifrån blir man även med backspeglar. Kan man undvika o bli mosad av annat fordon så :D

vbg_snake skrev:
2689651 Ja en S-500, (för det är väl inte 430 du har hoppas jag.. ELLER 320 som jag antar :D) som är (minst) 6 år gammal ger jag inte mer än runt 180 000 för. Så dina 250 gissade laxar är nog för att lättare få igång skäggbiffen.

Pöjk lelle....

Jag pratade om toppfart (ej mixtrad fartspärr)! Jag har inte andats en stavelse om priset på bilen. Jag har ägt den en sabla massa år vid detta laget, och är du så nyfiken så står det 560 SEL på bakluckan. Vad den kostade när jag köpte den en gång förra seklet vill jag inte bli påmind om, för som den står nu skulle jag nog slå till om nån bjöd 10 laxar. Gamla bensinkalvar av det slaget är osäljbara. Jag kan köra som en dåre med hojen utan att kunna komma upp i halva soppatörsten...

Last edited:
Både och, men mest för. Det är helt klart användbart att ha dom kvar. Med en tidigare hoj jag hade gjorde jag en kompromiss och tog bort den ena.
Skulle jag vara i ett läge idag när jag inte kunde leva med de som sitter på skulle jag köpa nån eftermarknadsspegel och mecka på hellre än ta bort helt.

Har inte läst hela tråden.

Men mina speglar sitter ALLTID på hojen förutom på bana.
De har räddat körkortet, många böter, olyckor och tappade polare.:tummenupp
Så varför köra utan?:va
Jag har lika bra koll på trafiken bakom som framför mig mha dem.

Dal-Mausen:tomten

Dal-Mausen skrev:
2694952
Jag har lika bra koll på trafiken bakom som framför mig mha dem.

Poängen är att det är det du inte har,
man kan förledas att tro det men så är det inte,
backspeglar har alltid stora döda vinklar :död
så vrid på huvudet oavsett om ni kör med speglar lr inte.

gthyni skrev:
2695645 Poängen är att det är det du inte har,
man kan förledas att tro det men så är det inte,
backspeglar har alltid stora döda vinklar :död
så vrid på huvudet oavsett om ni kör med speglar lr inte.

:corn Men märk ord!

Självklart vrider jag väl på huvudet också.
Tror du jag är så dum att jag låtsas ha stelopererat nacken???
:va

Dal-Mausen

fördel=ser coolt ut
nackdel=svårt att se dom blå/vita sakerna som kan komma

OLJEKYLD GSXR skrev:
2601908 Jag förstår inte vitsen att ta bort dem. Jag vill se polisen bakom mig utan att behöva vrida huvudet ur led och därmed missa allt som händer framför mig. Jag vill se om det ligger någon bakom som vill köra om. Jag vill se så att polarna är kvar bakom och inte har klotat. Jag vet åtmindstone en som åkt utan speglar, vänt sig om för att kolla vad det var som låg bakom och sedan kört i i baken på bilen framför eftersom han inte såg att framförvarande bromsade.
helt korrekt fatta inte varför man diskutera om backspeglar körde ett tag utan det var obehagligt jobbit att hela tiden vrida på huvudet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman