B-race 2006

Teddy skrev:
Precis som jag misstänkte. Varken hackat eller malet. 125 Jr kommer fortfarande att få en undanskuffad plats med lite körtid. 250SP kommer att få vara med på några tävlingar men inte alla. R600 och R1000 kommer att bli överfulla och många förväntansfulla nybörjare kommer i bästa fall att bli utkvalade och många kommer att få se sin RR-dröm försvinna innan de hunnit anmäla sig till tävlingen. Ingen skugga över LMS som sköter detta snyggt genom att erbjuda alternativ, alltså en B-tävling. Det borde vara ett krav hos andra SM-arrangörer, att erbjuda ett alternativ i form av en B-tävling till utkvalade förare.

Ja det där var nog den sämsta lösningen, vad blir det? 10 minuters körtid per dag och klass?

Teddy skrev:
Precis som jag misstänkte. Varken hackat eller malet. 125 Jr kommer fortfarande att få en undanskuffad plats med lite körtid. 250SP kommer att få vara med på några tävlingar men inte alla. R600 och R1000 kommer att bli överfulla och många förväntansfulla nybörjare kommer i bästa fall att bli utkvalade och många kommer att få se sin RR-dröm försvinna innan de hunnit anmäla sig till tävlingen. Ingen skugga över LMS som sköter detta snyggt genom att erbjuda alternativ, alltså en B-tävling. Det borde vara ett krav hos andra SM-arrangörer, att erbjuda ett alternativ i form av en B-tävling till utkvalade förare.

Det här "kravet" på SM arrangörer fanns visst på den svart vita tiden då det var ännu fler Debutanter.
Det är tid att ställa samma krav igen, om klubbarna vill behålla oss nya förare!
Jag får hoppas att Sköld och RR sektionen har sånna tankar.

Det kommer bli en MASSA folk i depån. Jag hoppas oxå att anmälningsavgiften sänks nu. Varför ska allting komma på förarnas bekostnad? Vi betalar mer, för mindre?

Teddy skrev:
Blir intressanta kval för t ex R600, 50-60 förare ska göra upp om 30 platser, det kanske t o m blir helgens höjdpunkt. Krascher utlovas!! :tomten

Edit, iofs de kommer väl inte ta in fler förare om de endast har en A-final...

Last edited:
Med denna popularitet för Sviestad, borde den asfalteras om, breddas och förlängas och få 5 nya svängar.

samuel w skrev:
Blir intressanta kval för t ex R600, 50-60 förare ska göra upp om 30 platser, det kanske t o m blir helgens höjdpunkt. Krascher utlovas!! :tomten

Dom kommer ju inte att ta imot fler anmälningar än vad resp. bana är godkännd för. På Falkenberg har för mig att det är runt 38-40 hojar till träning och 32 till tävling. Men visst kommer det bli utkvalning och hårda kval.

Edit: Du han ändra dig :)

Magnus skrev:
Dom kommer ju inte att ta imot fler anmälningar än vad resp. bana är godkännd för. På Falkenberg har för mig att det är runt 38-40 hojar till träning och 32 till tävling. Men visst kommer det bli utkvalning och hårda kval.

Edit: Du han ändra dig :)
När kan man serieanmäla sig? Blir väl ett krav för att man ska få plats...

Hur är det med SO, är deras tävlingskalender klar?

Swedie skrev:
Med denna popularitet för Sviestad, borde den asfalteras om, breddas och förlängas och få 5 nya svängar.
Det spelar ingen roll, den kommer fortfarande inte att svälja dubbla startfält, inte ens Anderstorp gör det.
Magnus skrev:
Dom kommer ju inte att ta imot fler anmälningar än vad resp. bana är godkännd för.
Precis, och därför kommer nybörjare att få nöta bänk. Det är ju inte dirket så att man får för sig att prova RR en torsdag i juli och bara knäpper med fingrarna så står man där startklar på söndag. Resan från tanke till startplatta är lång både mentalt och praktiskt. Min första säsong 2001 hade 250SP överfulla startfält. SO på KGA var fullt men ett återbud gav mig chansen att anmäla mig och därigenom få köra två kval á 20 minuter bara för att sedan bli utan startplats, allt till det facila priset av 1500 kr. Jag tackade nej. Jag känner verkligen med de som kommer att få sitta på bänken i sommar. Nio månders förberedelse som ska resultera i ett fåtal tävlingstillfällen åker istället rakt ner i soptunnan.

Teddy skrev:
Det spelar ingen roll, den kommer fortfarande inte att svälja dubbla startfält, inte ens Anderstorp gör det.
Precis, och därför kommer nybörjare att få nöta bänk. Det är ju inte dirket så att man får för sig att prova RR en torsdag i juli och bara knäpper med fingrarna så står man där startklar på söndag. Resan från tanke till startplatta är lång både mentalt och praktiskt. Min första säsong 2001 hade 250SP överfulla startfält. SO på KGA var fullt men ett återbud gav mig chansen att anmäla mig och därigenom få köra två kval á 20 minuter bara för att sedan bli utan startplats, allt till det facila priset av 1500 kr. Jag tackade nej. Jag känner verkligen med de som kommer att få sitta på bänken i sommar. Nio månders förberedelse som ska resultera i ett fåtal tävlingstillfällen åker istället rakt ner i soptunnan.

Det verkar inte spala så stor roll om man får köra eller inte, bara man har sina sponsorer kvar....

I år så körde Rookie klasserna A och B-final, känns som att det upplägget är kört nu eller..
Synd om dom som inte får köra..

Och att endast stk600 går i STCC känns lite trist också då tävlingsavgifterna är skyhöga där

Cliff Barnes skrev:
Snackar du bara skit eller :mad: :6surkart

Nej jag bara konstaterar i vilken ordning problem verkar prioriteras hos vissa.
Eller så är det behovet att gnälla på alla förändringar som gör att man måste leta fel och gärna måla upp dem som tiofalt värre än vad de är.

Ingen som tänkt tanken att en tävlingshelg kanske utökas till 3 dagar? Kval för rookie på fredag och rejs lördag, med söndagen ledig till alla a-klasser :)

Nr:18 skrev:
Ingen som tänkt tanken att en tävlingshelg kanske utökas till 3 dagar? Kval för rookie på fredag och rejs lördag, med söndagen ledig till alla a-klasser :)
Tycker man ju borde funka alldeles utmärkt.

samuel w skrev:

Edit, iofs de kommer väl inte ta in fler förare om de endast har en A-final...

Sant det lär bli stenhårt om Platserna nästa år i vilket fall som hälst många nya till nästa år i Rookie inklusive mig själv,Men det är bara att Gasa och va glad

men vi får ju hoppas på A och B final iaf så man har chansen att köra iaf om man inet skulle kvala in i A finalen :)

Nr:18 skrev:
Nästan alla rookies kör ju fredagsträning iallafall, då kan man ju kvala istället.

Tycker det låter dom en Kanon Idé

Lyft, har nu läst fyra sidor och vill veta mer ;)
:tomten säger förövrigt god jul till alla Sporthojjare & hojåkare. :tomten

Teddy skrev:
Precis, och därför kommer nybörjare att få nöta bänk.
För att nybörjare inte ska behöva riskera att se tävlingen de anmält sig till från läktaren skulle de fem-tio bästa i Rookieklasserna automatiskt klassas upp till A-förare och slussas vidare till 125, 250 och Superbike. En nybörjarklasss ska göra skäl för namnet.
:argpådato

Last edited:
Nyteknik skrev:
För att nybörjare inte ska behöva riskera att se tävlingen de anmält sig till från läktaren skulle de fem-tio bästa i Rookieklasserna automatiskt klassas upp till A-förare och slussas vidare till 125, 250 och Superbike. En nybörjarklasss ska göra skäl för namnet.
:argpådato

Vad jag kunde få fram av uppklassningslistan så har de 15 första i R1000 blivit uppklassade.
Sen kan det ju finnas några som fegar och ber om att få stanna som B-förare 1 år till... (Inte denne poänglöse B-föraren dock!)

Till Macke, kommer du ihåg vad som hände strax innan denna bilden togs?

Ja just det, det var då jag till slut tog mig förbi dig på Knutstorp...

Bifogat

• K05_0268-R1000-r-72dpi.jpg
    K05_0268-R1000-r-72dpi.jpg
    105.4 KB · Visningar: 64
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP