B-race 2006

Till Superbike hade den iden varit helt meningslös, iallafall i år då klassen har varit överfull och många som inte har kvalat in..Hur skulle det gå då om fem-tio till skulle slåss om platserna?

Nyteknik skrev:
För att nybörjare inte ska behöva riskera att se tävlingen de anmält sig till från läktaren skulle de fem-tio bästa i Rookieklasserna automatiskt klassas upp till A-förare och slussas vidare till 125, 250 och Superbike. En nybörjarklasss ska göra skäl för namnet.
:argpådato

Visst är det en tanke som har slagit mig också och den kan nog funka men det betyder ju ett eventuellt problem med ledighet etc för de som ska köra Rookieklasserna.
Vi lär ju bli varse snart dock.

Alicia skrev:
Till Superbike hade den iden varit helt meningslös, iallafall i år då klassen har varit överfull och många som inte har kvalat in..Hur skulle det gå då om fem-tio till skulle slåss om platserna?
• Det finns andra klasser än Superbike för den med A-licens.
• Det SKA vara hårdare konkurrens när man inte längre är nybörjare.

Gustav O skrev:
Visst är det en tanke som har slagit mig också och den kan nog funka men det betyder ju ett eventuellt problem med ledighet etc för de som ska köra Rookieklasserna.
Så hårt som många rookies satsar är det inget problem. I R1000 är de flesta med på fredagsträning redan idag.

Nr:18 skrev:
Så hårt som många rookies satsar är det inget problem. I R1000 är de flesta med på fredagsträning redan idag.
Absolut. Jag ville bara förekomma gnället från Rookieförarna. :D ;)

Eftersom du nämnde Superbike så kommenterade jag bara hur det var i år för den klassen. Och självklart finns det fler, men grabbarna i Rookie 1000 har inte så mycket alternativ om dom ska klassas upp under en helg.

Nyteknik skrev:
• Det finns andra klasser än Superbike för den med A-licens.
• Det SKA vara hårdare konkurrens när man inte längre är nybörjare.

Alicia skrev:
Eftersom du nämnde Superbike så kommenterade jag bara hur det var i år för den klassen. Och självklart finns det fler, men grabbarna i Rookie 1000 har inte så mycket alternativ om dom ska klassas upp under en helg.
Det är väl ingen risk att någon klassas upp samma under en helg?

det värst för mej som kan hända det här året är att man skall bli uppklassad och måste köra STCC resten av året om man vill fortsätta köra 600 om nu inte std är kvar i sm...då kan det bli riktigt tufft

men nu räknar jag inte med att bli uppklassad i första taget :)
men jag håller med Nyteknik Rookie seriena är till för nybörjare inte roligt när samma personer vinner lopp efter lopp men risken är väl att serien blir uttarmad efter ett tag

Gottis skrev:
det värst för mej som kan hända det här året är att man skall bli uppklassad och måste köra STCC resten av året om man vill fortsätta köra 600 om nu inte std är kvar i sm...då kan det bli riktigt tufft

men jag håller med Nyteknik Rookie seriena är till för nybörjare inte roligt när samma personer vinner lopp efter lopp men risken är väl att serien blir uttarmad efter ett tag
Du blir ju inte uppklassad under säsongen om du inte ber om det.

Jag påpekade Nytekniks inlägg om hans ide att man skulle klassa upp de fem eller tio bästa till att köra med A-förarna. Inget annat.

Gustav O skrev:
Det är väl ingen risk att någon klassas upp samma under en helg?

Gustav O skrev:
hmm ja.. när ska allt detta vara spikat ?? måste väl finns en sk deadline !!??

Space #86# skrev:
hmm ja.. när ska allt detta vara spikat ?? måste väl finns en sk deadline !!??

Det lär inte bli klart före det att STCC har sin slutliga tävlingskalender helt spikad och klar. Det är visst några ändringar på gång där som kanske kan påverka för oss också (kanske Gotland?).
För att ansöka om tex B-tävlingar så finns det visst ett datum, 15/1 -06. Vi får nog ha lite mer is i magen. Jag tror nog att RR-sektionen gör var de kan för att få till det så att så få som möjligt skall drabbas. Det finns nog ingen illvilja med i spelet.

Om nu inte STCC teamen har 100% helt klart, de har ju lite större team som måste organisera, så borde vi som ju i de flesta fallen är enmans stall kunna improvisera lite enklare. Eller är jag för naiv.

Gottis skrev:

standars finns inte längre men nu är det superstock som gäller.. så du behöver inte köra med stcc

Json skrev:
Till Macke, kommer du ihåg vad som hände strax innan denna bilden togs?

Ja just det, det var då jag till slut tog mig förbi dig på Knutstorp...

Grrrr... Nästa gång, då jäklar.... :gnissla :D

Tycker iofs att man kan skippa B-finalen i R600 om man nu ska skippa något. Om det finns bra med alternativ (flera B-race) så kan man ju köra B-race om man vill vara garanterad att få köra race. Inget fel att det är större konkurrens på ett R600/R1000 race tillsammans med SM, än på ett B-race. Då kan man ju avgöra själv om man vill riskera att bli utkvalad men få köra ihop med SM klasserna på en helg, eller välja att anmäla sig till ett B-race istället för att vara garanterad att få köra...

Mycket svammel? Jaja, kanske det... men ni kanske fattar vad jag menar ändå.... :hihi

sunkan skrev:
va fan är de helt jävla dumma i :huvet
Tar in supermoto som inte har ett jävla skit med RR att göra.
Borde åka till LMS och banka skiten ur de allihop... vad sysslar de med.

Det är RR de handlar om inte supermoto.... :argpådato

Supermoto är ju mera publikvänligt än RR.... ;)

Är det så som Peter Sköld lovade, att SVEMO inte kommer att sparka ut Rookieklasserna från SM, utan att LMS gör det på eget bevåg så ska jag fan överväga klubbyte.... :mad:

Macke skrev:
Supermoto är ju mera publikvänligt än RR.... ;)

Är det så som Peter Sköld lovade, att SVEMO inte kommer att sparka ut Rookieklasserna från SM, utan att LMS gör det på eget bevåg så ska jag fan överväga klubbyte.... :mad:

mm helt klart.. har de ens rätt att gå emot SVEMO?

sunkan skrev:
va fan är de helt jävla dumma i :huvet
Tar in supermoto som inte har ett jävla skit med RR att göra.
Borde åka till LMS och banka skiten ur de allihop... vad sysslar de med.

Det är RR de handlar om inte supermoto.... :argpådato

De kanske fixar ett extra B-race istället, ingen anledning att yla som en dåre innan man fått alla korten på bordet.

Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden