B-E ställer in våra körningar

Obeskrivligt tråkigt och deprimerande!

Jag instämmer i att det är försäkringsfrågan som skrämmer bort. Har i år kört
SMC's / TryggHansas förarutbildningskurs på Kinnekulle, anledningen till att
jag deltog var mycket att försäkringen gällde fullt ut, även vagnskadan.

Om någon vet om det finns möjlighet att teckna en-dags försäkringar för
bana, skriv gärna detta samt var/hur det görs.

Mycket tråkigt!!!
För min del är det försäkringen (IF) som håller mig borta.

Tråkigt.

Hoppas det löser sig för er som det löste sig för BMW-klubben. De såg till att det kom ut representanter och kollade hur det arrangeras. Efter det var det inte några problem.

Jag tror nog att BE kan fixa så att de får generell dispens så att försäkringar gäller även på bana, eventuellt med högre självrisk. Banåkninbar gör att man inte vill gasa lika mycket på allmän väg.

Rätta mig om jag har fel, men är det inte betydligt fler som åker på oregistrerade cyklar i Storbrittanien? Jag antar att dessa då har tävlingslicens. Ingen orimlig utveckling i Sverige heller kanske. Kanske kunde man ha olika licensgrupper m a p fart? Inga nyblivna körkortstagare på splitter nya R1:or längre men tiden för dessa har varit utmätt redan på förhand. Det säger sig nästan självt.

Hur som helst. Tack till Will och de andra på BE för proffesionellt genomförda bankörningar (för min del under 2003) och med förhoppningen att ni kommer igen.

duc916 skrev:
Jag instämmer i att det är försäkringsfrågan som skrämmer bort.

För att få det att gå runt vore det nödvändigt att ta reda på att det verkligen förhåller sig så. Jag tror att det finns fler viktiga orsaker till att det är alltför få intresserade.

tråkigt! hade tänk att köra ett 10tal ggr i år men min förra hoj blev stulen och nu när man precis fått ny så kommer detta trista besked. älskar att köra bana och hoppas att ni kommer tillbaka 2005.

Ja, jag ser i ditt tidigare inlägg att du tycker det är ett avskräckande pris,
det är säkert fler som tycker det, dock inte jag.

Jag oerhört säker i min egen uppfattning, hade försäkringen täckt det hela
så hade jag gladeligen betalat de 950 spänn det kostar.

Vet ej om det överhuvudtaget går att teckna en-dags försäkring någonstans,
men jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle kosta under 1000
för en dag, troligtvis mer, kanske mycket mer??? (någon som vet?)

Kuriosa i ämnet är att jag för 400-500 spänn kan få en bandag med
Ducceklubben :tummenupp , men tyvärr är försäkringsfrågan lika illa då... :(

Nyteknik skrev:
För att få det att gå runt vore det nödvändigt att ta reda på att det verkligen förhåller sig så. Jag tror att det finns fler viktiga orsaker till att det är alltför få intresserade.

Otroligt trist!
Jag bytte försäkringbolag iår bara för att ha möjlighet att köra på bana, var ensam om det i mitt kompisgäng, många kör med IF och vill/får därför ej ut på bana.

Synd att även Gotland togs bort, det finns inte så många körtillfällen på denna bana i sommar (3gånger, nu minus en).
Sen att vi redan har färja & boende betalt gör det extra surt!

Nya tag nästa år (helst tidigare)! :tummenupp

sandstream71 skrev:
Det här kan ju också vara lite avskräckande för dem som måste åka långt:

Fråga: När börjar dagen?
Svar: Ni måste vara på plats senast 07:45 för att vi skall hinna checka in er samt besiktiga motorcylkarna.

Vore bättre om körningen började 10-11 och höll på till 19-20.
Det håller jag inte med om. Skulle körningen sluta kl 20 och jag har 20-30 mil hem så blir det mycket sent innan man är hemma. Verkar inte kul.

Relapse skrev:
Det håller jag inte med om. Skulle körningen sluta kl 20 och jag har 20-30 mil hem så blir det mycket sent innan man är hemma. Verkar inte kul.

Att komma hem sent avskräcker troligen inte lika många unga killar utan familj som att vara där i svinottan. ;)

Hur som helst är det knappast det som har orsakat alltför få att anmäla sig.

Såg det precis nu när jag skulle in och boka en lämplig dag..
Fan va illa! Tyckte först att det verkade dyrt med 950:-
men efter att ha kört en gång kan jag bara säga att
det är värt varenda krona!

Mycket seriöst och välorganiserat! :tummenupp

Hoppas det löser sig till nästa år...

Jag har också if som sätter käppar i hjulen. Den ända försäkring som är viktig
är ju trafiken tycker jag. Hade bara den funnits med så hade iaf jag kört.

Det är bara vi Skåningar som har lite hår på bröstet....Det är alltid fullt på Knutstorp vid bankörningar, nu den 19:e med Sydskånes EMSE har det varit fullt i 2 månader. På B-E 21:e är det nästan fullt, så ni i Lappland får skärpa Er:D.

Varför ska Trafik F, vara så betydande? Jag vet att det inte täcker 3:e part, eller personförsäkring ( ersättning för sveda och värk ). Men vi har faktiskt fri vård i landet, så eftervård vid eventuell olycka får vi alla. Under dessa år som man kört på bana vet jag inte en enda som verkligen haft ett behov av Trafikförsäkringen efter vurpa på bana. Visst det kan hända, men risken är °%. Det enda som gäller är att ta det lite försiktigare och inte köra på gränsen, det kan man göra om man skaffar sig en Licens.

Vi kan inte låta våra Försäkringsbolag styra vad vi tycker är det roligaste som finns - skall ett vinstdrivande företag få bestämma över Er?

Det är kanske bara jag som har denna åsikt, men jag är heller inte ett dugg rädd att något alvarligt skall hända mig på bana ( då hade jag inte kört) - har vurpat ett antal gånger på bana och det enda kortvariga men jag haft är blåmärken.

Nä vi vill ha B-E tillbaka...

Zilversurfer skrev:
Det är kanske bara jag som har denna åsikt, men jag är heller inte ett dugg rädd att något alvarligt skall hända mig på bana ( då hade jag inte kört) - har vurpat ett antal gånger på bana och det enda kortvariga men jag haft är blåmärken.

Nä vi vill ha B-E tillbaka...
Jag håller med du, mera B-E till folket :tummenupp

7 Bankörningar är bättre än sex...

Zilversurfer skrev:
Vi kan inte låta våra Försäkringsbolag styra vad vi tycker är det roligaste som finns - skall ett vinstdrivande företag få bestämma över Er?

Det är kanske bara jag som har denna åsikt, men jag är heller inte ett dugg rädd att något alvarligt skall hända mig på bana

Nä du är inte ensam om att ha den åsikten. Håller med till fullo.

Nyteknik skrev:
Att komma hem sent avskräcker troligen inte lika många unga killar utan familj som att vara där i svinottan. ;)
Precis! Dock är jag familjefar men hatar fortfarande att behöva gå upp tidigt.

Nyteknik skrev:
Hur som helst är det knappast det som har orsakat alltför få att anmäla sig.
Kanske inte, men det är som sagt ett problem för en del och BE borde se över ALLT till nästa år. Förslagsvis försöker de få så mycket input som möjligt från oss presumtiva kunder.

WASP skrev:
Ja men så har det ju alltid varit, har ju inte vållat några större problem förr... sen får du inte välja o vraka själv vilka timmar du ska boka banan
Det är möjligt men tiderna måste ju vara optimerade för BE:s kunder.

Zilversurfer skrev:
Det är bara vi Skåningar som har lite hår på bröstet....Det är alltid fullt på Knutstorp vid bankörningar, nu den 19:e med Sydskånes EMSE har det varit fullt i 2 månader. På B-E 21:e är det nästan fullt, så ni i Lappland får skärpa Er:D.

Enligt B-E sajt så är det över 20 platser kvar i samtliga grupper den 21:e och 22:e...det e synd å skam!

Det förvånar mig att inte fler folk är med, då det endast kostar 100:- mer än Sydskånes EMSE om man inte är medlem!
Jag kom precis med den 19:e (tur man e licensare!), å skall signa upp den 22:e med B-E snart...för jäkligt att det inte blir något mer i år... :(

WASP skrev:
Men det är ju inte Bike Events som bestämmer när på dygnet de får hyra banan det är ju banägaren.
Ja, det förstår jag också men det är ju inte intressant om tiderna inte passar BE:s kunder. Nu kanske det bara är jag som hakat upp mig på tiden så vi kan droppa det.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman