Böter-tråden

1500 i böter. För felsatt skylt. Dom var snälla. Så fick bara ombesiktning på saknade speglar, reflex, regskylts-belysning, godkända blinkers, o fel satt skylt osv osv. Tur dom inte titta upp att strypningarna satt som dom skulle på hojen (A) Sen börja dom hacka på att däcken inte var bra o allting dom kunde hitta. Men hojen var ju besiktad 2 dagar tidigare så de tyckte ja dom inte kunde klaga på förutom de som inte satt på hojen som skulle sitta enligt lag :P

Undrar hur det är med dimljus på MC. Har dom på titt som tätt, så fort det är lite halvtrist väder. Det är väl bara en tidsfråga innan man blir inviknad...

Dimljuslagen gäller inte MC enl lagen

BROTT MOT TRAFIKFÖRORDNINGEN

(1998:1276)
71§ 4st

Sådant ljus som avses i första stycket, dimljus eller halvljus
får inte användas samtidigt. Förbudet gäller inte vid färd med
motorcykel under dagsljus

Last edited:
Det var dags för årliga vårturen med grabbarna tidigt 2000-tal och vi hade bestämt oss för att åka till Öland. Var då boende i Stlhm och skulle stråla samman med polare i Norrköping för vidare färd söderut. Vi låg och fläskade på i "lagom" fart (hade lite snabbare hoj då) och kör om lite bilar här och där. Vi är strax norr om Västervik. Får syn på en 9-5 kombi i backspegeln som börjar tokiga omkörningar och tänkte vilken galning och blåste vidare. Kör i mina egna tankar när plötsligt denna 9-5 kör jämsides med ett blinkade blåljus i vindrutan och en konstapel viftandes med armen att jag ska stanna. Tar en snabb titt i backspegel och ser att polaren ligger plötsligt flera hundra meter efter, stannar dock snällt vid mig eskorterad av en mc-buren konstapel. Med hjärtat i halsgropen väntar jag snällt på vad konstapeln har att säga.
-Har ni bråttom, frågade han.
-Ja, vi ska träffa några polare i Kalmar om 1 timme.
-Hmm, det tar ju i alla fall 1½ timma dit laglig fart, sa han då.
-Ojdå, hostar jag fram.
-Ni vet att man blir av med körkortet i dom här hastigheterna?
-Ja?
-Och man får inte köra om där det är spärrområde och heldragen linje?
-*host* Ja?
-Ni vet att ni körde över 140 km/h?
-Nja...
-Idag är det fint väder och jag är på bra humör och ni ser ut att vara ute på premiärtur, så vi skriver ett genomsnitt på hastigheten på 111km/h på 90-väg, så kommer ni undan med bara böter. Låter detta bra?
-Det låter alldeles utmärkt, klämmer jag till med och bara glad över att jag får behålla körkortet.

Sedan körde vi väldigt lugnt vidare mot Kalmar

Summa summarum 1400:-

Vår 2007: 3500:- i böter och två månader indraget kk, fortkörning. Premiärturen på hojen den säsongen. Bara att vända och åka tillbaka till garaget, hann köra 10 min.
Höst 2008: 4000:- och två månader indraget, fortkörning igen. På väg t jobbet, det var den veckans lön.
Hittills i år, 1500 för felaktig regskylt.

Har aldrig klagat över detta, det är som det är. Bara att betala och hoppas att man någon gång lär sig av misstagen.

Hade haft mitt bilkörkort i ca 1 månad, va på väg med tjejen till hennes föräldrar i dalarna, vi åkte från kalmar i en audi S6, V8 i med 280 hk...ja ni kan väl räkna ut att jag körde lite fortare än man fick. Tyvär stog polisen med sin laser framför mig rätt som de var. 76 km på en 50 väg och en polis som frågade om jag va dum som höll den hastigheten på en vinterväg. 3600 kr kostade detta. Men jag var lika glad för det...svärfar betalade! :tummenupp

För ett tag sen, påväg från kalmar mot mönsterås. När jag kommer ut på E22.an så lägger jag mig rutinerat i ytterfilen och kör om ett antal bilar, varav en av dessa var en grisbil, dessvärre upptäckte jag inte detta föräns efter ca 3 mil då discot började bakom mig. Trodde ju bara att det var någon som ville tävla. haha som tur satt jag och skrev sms så körde inte mer än ca 10-15 km för fort, så dem frågade bara varför jag vinglade och jag fick blåsa. men dem sa inget om hastigheten.

De roliga var att detta va ingen civilare...ljusramp o reflexer, inte konstigt att alla bilar blinkade på mig när jag körde om alla bilar och dem låg bakom.:yoparty

Hade haft mitt bilkörkort i ca 1 månad, va på väg med tjejen till hennes föräldrar i dalarna, vi åkte från kalmar i en audi S6, V8 i med 280 hk...ja ni kan väl räkna ut att jag körde lite fortare än man fick. Tyvär stog polisen med sin laser framför mig rätt som de var. 76 km på en 50 väg och en polis som frågade om jag va dum som höll den hastigheten på en vinterväg. 3600 kr kostade detta. Men jag var lika glad för det...svärfar betalade! :tummenupp

För ett tag sen, påväg från kalmar mot mönsterås. När jag kommer ut på E22.an så lägger jag mig rutinerat i ytterfilen och kör om ett antal bilar, varav en av dessa var en grisbil, dessvärre upptäckte jag inte detta föräns efter ca 3 mil då discot började bakom mig. Trodde ju bara att det var någon som ville tävla. haha som tur satt jag och skrev sms så körde inte mer än ca 10-15 km för fort, så dem frågade bara varför jag vinglade och jag fick blåsa. men dem sa inget om hastigheten.

De roliga var att detta va ingen civilare...ljusramp o reflexer, inte konstigt att alla bilar blinkade på mig när jag körde om alla bilar och dem låg bakom.:yoparty

:va
Hoppas du inte är ute på vägarna när jag har ärende i småland...skulle inte villja möta dig i trafiken.

Har aldrig stannat för polisen, nästan lite smågulligt när dom ligger i baken på en med blåljus å sina små söta sirener... Dom borde börja jaga mopeder ist. och få in lite (fikapengar)

Varför hade du dimljusen på då?

Kan berot på att det var dimmigt :tummenupp

Vädret var varierande så för att få bästa sikt åkte jag och pillade fram och tillbaka mellan halvljus/hel, hel/dimljus och bara dimljus. Där jag vart invinkad var det ingen dimma men jag kom som sagt ifrån en raka med riktig dimma på och där funkade hel/dimljus kombon bäst i.m.o...

nån som vet om det är böter på om man inte har körkort med sig vid poliskontroll?

500 spänn..

HÄR ÄR EN BRA LÄNK
Det är en pdf fil från Åklagarmyndigheten där alla trafikböter radas upp..

Tanka hem och spar, kan vara intressant att vata vad allt man gör på vägen kostar..

tack :) då mötte jag en snäll polis alltså.. körde alldeles för fort och han stod vid sidan och vinkade in mig. Jag tog av mej hjälmen och såg antagligen livrädd ut med tanke på att jag faktiskt var det:näsblod jag fick blåsa:fyllisar, och när vi kom till körkort sa jag att jag hade glömt det hemma. Får som svar "jaja det är lungt sånt händer ibland, men då måste vi ringa några samtal:)"

var sjukt tacksam när jag fick åka därifrån, varken med böten för körkortet, eller hastigheten som han inte ens nämnde

tack :) då mötte jag en snäll polis alltså.. körde alldeles för fort och han stod vid sidan och vinkade in mig. Jag tog av mej hjälmen och såg antagligen livrädd ut med tanke på att jag faktiskt var det:näsblod jag fick blåsa:fyllisar, och när vi kom till körkort sa jag att jag hade glömt det hemma. Får som svar "jaja det är lungt sånt händer ibland, men då måste vi ringa några samtal:)"

var sjukt tacksam när jag fick åka därifrån, varken med böten för körkortet, eller hastigheten som han inte ens nämnde

Du hade tur du, Jag stannade, det kostade mej två månader utan kort och förmodligen 4000 i böter, har inte blivit kallad till tinget ännu...

Jag fick 2000kr i böter, 60 på 50väg. Dom lasra just mig för jag körde MC och åkte i trafikrytm. Dom andra sket dom i.

Tyvärr var sikten usel då det regna lite samt att det var trafik och väldigt grått. Grisarna hade parkerat utom synhåll och klämde bakom en stolpe.

Kändes jävligt surt.

Precis samma upplevese den 12 juni på vaxholmsvägen

Höll 83 på 70 stäcka...

3 bilar framför 2 bakom, alla tätt... bara mig de stannade!

Sjukt arg och besviken... :va

Blev stoppad av civilare förra veckan på väg till jobbet en morgon. 130 på 90-väg sa dom. Jag antar att dom inte hade GPSen på eller nåt, för efter att ha läxat upp mig lite med lite gamla klyshor om hur smart det är att köra i jeans, en massa 'tänk-om'scenarier osv i baksätet fick jag av nån anledning kortet tillbaka. Dessutom slapp jag böter. My happy day.

Nån som blivit bötfälld för att haft en liten regskyllt?
I så fall hur mycket är det på?

Härligt att få gnälla lite!

Jag körde i 150 på 90 väg med civil-mc bakom i 3 km. Inga böter:va "Sån här tur har du bara en gång" fick jag veta. Måste säga att jag blev lite besviken på lagens långa arm. Ett par månaders kollektivåkande och en fet bot vore rimligt.

Precis samma som jag upplevde. Fast det här var på Kungsbackaleden. Dom låg efter i säkert 5km. Tror en del av det hela var att dom blev förvånade att jag snällt rullade in till sidan när dom började vifta/blinka.

Härligt att få gnälla lite!

Jag körde i 150 på 90 väg med civil-mc bakom i 3 km. Inga böter:va "Sån här tur har du bara en gång" fick jag veta. Måste säga att jag blev lite besviken på lagens långa arm. Ett par månaders kollektivåkande och en fet bot vore rimligt.

Du hade tur du, Jag stannade, det kostade mej två månader utan kort och förmodligen 4000 i böter, har inte blivit kallad till tinget ännu...

men då var det för hastigheten du höll antar jag? :tummenupp de jag träffade på hade ingen laserkontroll och jag bromsade ner kraftigt när jag såg vad det var som stod vid vägkanten och vinkade på mig, så jag blev med all säkerhet inte ens upptäckt på den punkten..:)

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025