Böter för trafikbrott fördubblas

sEiKo skrev:
2491911 Vad är isåfall en måttstock för ens ekonomiska situation? Ska dom gå in och kolla om höginkomsttagaren äger en fet lägenhet/villa och bestraffa denne därefter? Tjänar man mycket pengar men också gör av med mycket pengar så har man det fortfarande gott ställt.

Så det du vill säga med det är att låginkomst-tagare redan är såpass dåliga människor redan att dom inte ska straffas rättvist?

De bör då titta på helheten ja... inkomst, lån, barn, antalet inkomsttagare i hushållet, nuvarande inkomst gentemot förra årets taxering, behov av resor till/från jobb... osv. Men det säger ju sig själv att det inte är hållbart eftersom det skulle blir för dyrt.

Häng inte upp dig på höginkomsttagare - ALLA kan sitta i skiten och vända på varje krona i månadens slut MEN med dagsböter blir det ju riktigt trist ifall du har en hög deklarerad inkomst förra året.

I storstäder kostar allt i regel mer men i gengäld är lönerna högre. Hur bra fungerar det med dagsböter?

Sedan gynnar dagsböter svartjobbare, tjuvar, skumma nolltaxerare och andra med dolda inkomster/tillgångar. Däribland de riktigt rika för de har folk som hjälper dem att smitta undan med sådant.

Det är kraftiga argument mot dagsböter.

JAG anser att dagens system med fasta belopp är rättvist och har aldrig sagt att låginkomstare är sämre människor - det hittade du på. Kanske är det din egen åsikt som kom fram i den frågan.

En fråga, jag torskade för fortkörning i somras men eftersom jag inte erkände så har ärendet gått vidare till Tingsrätten, nu så undrar jag, vad blir det för påföljd med tanke på att ärendet inte blir avklarat innan 1 oktober, blir det nya eller gamla beloppet?

Micke

måste bli gamla beloppet.. du har väl redan fått ett foreläggande
det kan inte bli mer än det

Slappa skrev:
2495668 Ja anser mig vara låginkomsttagare då ja fortfarande tekniskt sett är lärling och har därmed lön därefter.

Stäng foderluckan om du inte har nåt vettigt och säga mer än att förolämpa folk som tjänar mindre än dig!
Jag har väl inte förolämpat någon hoppas jag. För övrigt är formodligen jag oxå en låginkomsttagare. Besvara TukTuk´s inlägg istället, tycker det ligger en hel del i det han säger.

Kungen skrev:
2497758 måste bli gamla beloppet.. du har väl redan fått ett foreläggande
det kan inte bli mer än det

Jo det har jag, men man blir ju ändå lite nervös när man tänker på att böterna går upp, det skulle ju suga hårt om man åkte på att betala 4000 för att man torskade i somras.

Micke

Böter är skitbra och ett bra incitament för att skapa trafiksäkerhet - så länge skiten inte drabbar mig!

ska bli intressant att se hur många som får ekonomiska svårigheter, spö till sina egna medborgare....

Min pappa är polis, har inte blivit stoppad än, men vem vet det kanske har sina fördelar.:tungan

Men stanna inte !!
Visa att inte acceptera en polisstat. Kan man inte få psykhjälp som mördare och våltäcksmän. Kanske nedsatta böter om man " mår " dåligt ?

Slappa skrev:
2500837 Kortet kanske är värt att riskera livet för, för vissa är ju kortet deras allt.
VAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!
Är det någon som tycker så, så kan de inte ha mycket till liv!

PS. Slappa: Det var nog det korkaste inlägget jag någonsin läst på ett forum.

KGK skrev:
2500269 ska bli intressant att se hur många som får ekonomiska svårigheter, spö till sina egna medborgare....
Men va FAN är problemet?!?!?! En svenssons bil har lagliga skyltar och för att slippa hamna i "ekonomiska svårigheter" så är det ju bara att hålla sig till hastighetsbestämmelserna! Kom ihåg: det har inte blivit lättare att åka fast, men det har blivit dyrare!
Sen så anser jag att har man inte råd att betala 4000:- i böter någon gång vartannat år, ja hur gör man då om ens bil/mc går sönder och måste in på verkstad???????????????

Last edited:
Mikey skrev:
2502087
PS. Slappa: Det var nog det korkaste inlägget jag någonsin läst på ett forum.

Vad ja syftade på var att många gör inget annat än o kär bil/hoj, älskar de över allt annat och tycker de är värt att riskera livet för att inte behöva ta om el liknande.

Ja sa inte att jag var av den åsikten!

Mikey skrev:
2502087
Sen så anser jag att har man inte råd att betala 4000:- i böter någon gång vartannat år, ja hur gör man då om ens bil/mc går sönder och måste in på verkstad???????????????

Just detta att allt som är förknippat med bil/MC ägande har blivit så dyrt att vi nu har Europas äldsta fordonspark främjar ju inte trafiksäkerheten eller miljön.
Som alla nog känner igen så har man en begränsad slant att lägga på bil/MC åkandet får man dyra böter så kör man ex vis längre på sina dåliga däck eller struntar att byta den dåliga styrleden eller den trasiga katalysatorn då pengarna inte finns för dessa åtgärder.

Det finns naturligtvis massor av andra scenarion men det verkar som om VV har lättast för att ta fast svensson med plåtpoliser än att stoppa de mängder av rattfyllon som finns dagligen på våra vägar. Jag tycker att samhällets resurser skall sättas in där de gör mest nytta och det måste finnas områden som behöver dessa pengar bättre och där det räddar fler liv, ett exempel är ju rökning som orsakar 1000-tals dödsfall/år, listan med exempel kan nog göras låång...

Straff för fortkörning kommer aldrig att drabba alla lika hårt... Till och från så drabbar det även en själv olika hårt.

Skulle de ha lagt beslag på mitt kort i somras så hade min tid för att pendla till jobbet ökat med ett par timmar tur och retur. Skulle inte hunnit mer än sova, pendla, jobba och äta under veckorna. Konsekvensen blev att jag såg till att aldrig köra över +30 km/h. Det hade svidigt så förbannat mycket att åka fast...

Nu behöver jag inte bil eller mc för att pendla till jobbet. Skulle inte göra så mycket om kortet rök just nu. Hur jag kör får ni spekulera i själva... Vill inte få farbror blå att hålla extrabevakning på de få f800st som finns här i stan ;)

Skall man hårddra att det skall svida lika mycket för alla så får vi väl börja med att dubbla tiden man är utan kortet för de som bara har det för bruk under fritiden. Sedan skulle vi mc-åkare inte få vara utan kortet vintertid utan tiden det är indraget skulle bara räknas under tiden mellan maj och september. Det är väl inget straff som känns att vara utan kortet vintertid om man bara har hoj?

Nog ingen som vill ha det på det viset. Inte jag heller...
Det man skulle kunna göra är att dra kortet om man visar sig vara notorisk fortkörare. Åker man fast nog många gånger så är det inga +30km/h som gäller utan nolltolerans. Det skulle även de med väldigt mycket pengar känna vid. Kanske inte lika lockande?

ojojoj va dyrt allt blir, lika bra att alla som äger/har tillgång till ett fordon får betala minst 4000 i månaden för saker dom kommit undan med

Back