Böter för trafikbrott fördubblas

sEiKo skrev:
2484800 ...Oavsett hur mycket skatt den som tjänar mer pengar har så kan jag lova dig att han efter skatt har mer pengar än låginkomst-tagaren.
Hur idiotförklarar jag låginkomst-tagare med mitt påståeende?
Är dagsböter alltså förnedrande för låginkomsttagare? Ska dagsböter avskaffas då enligt dig?
Så en höginkomsttagare har inte mer pengar för att han tjänar mer pengar?
Jag tycker att du inte ska surfa sporthoj sovandes.
4000kr är vad en höginkomst-tagare torkar sig i arslet med ungefär.

Svarar även på övre kommentaren för du förstår tydligen inte... efter SKATT ja men inte säkert efter räkningarna är betalda... då kanske där är mindre. Ser du inte skillnaden? Se inlägg 53.

Eftersom du påstår att det drabbar låginkomsttagarna hårdare (konsekvens) betyder det ju att de tar en betydlig högre risk med sin fortkörning än andra. För vi måste ju utgå från att sannolikheten att åka fast är densamma. En person som tar stora risker med fortkörning när livskonsekvenserna är stora är ju också dummaren än en vars konsekvens är mindre.

Jag ger mig själv en låg/medel inkomst men skulle jag bli tagen så "torkar jag mig i arslet" med de 4k utan att besväras. Hur går det ihop i din värld?
 
burner skrev:
2480598 Nu är den nya verkligheten snart här.
4000kr i fortkörningsböter är mycket, blir till att växla ned 2 taggar och vrida fullt om man får lagens långa arm efter sig.

40km/h eller mer över hastighetsgränsen kör man ju dagligen.

Sedan om man saknar regskylt så blir det ytterligare 1500kr.

Alltså 5500kr i böter om man stannar, knappast troligt att jag skulle stanna alltså.

Böter för trafikbrott fördubblas

Tror inte för ett ögonblick att de höjda bötesbeloppen minskar några olyckstal. Fordonstjyvar, pundare o andra drogpåverkade + snorhyvlar, för unga för körkort och som "lånar" pappas bil kommer naturligtvis inte att påverkas hur höga böterna än är.

Nej den här frågan har inte ett dugg med värnandet om folkhälsan att göra utan ett desperat sätt att försöka visa någon slags handlingskraft, trots att problemen finns på ett helt annat områden. Hur bra blev införandet av den sk zebralagen? Exemplen på misslyckade så kallade trafikförbättringsåtgärder kan göras hur lång som helst.

De höjda böterna har inte ett dugg att göra med vem som har den politiska makten utan snarare med proffstyckaren Ahlström som fått ta alldles för stor plats i vårt samhälle och ett fantasilöst Vägverk (den största orsaken till de flesta dumheterna).

Trafikfrågorna röstas inte fram i Regeringskansliet utan formas av en handfull så kallade experter där VTI i Linköping är en av de sämre tyckarna.

Om vi nu ska blanda in politik så har Miljöpartiet varit förvånansvärt tysta om alla exta stopp och gas som zebran och fartkamrorna orsakat.
 
Fortkörning på 30 och 50-begränsad väg: 0 - 10 km/tim för fort 2 000:- :confused:

Enligt aftonbladet kan man få 2000:- i böte om man kör 0 km/tim för fort.
 
Det positiva är i alla fall att de inte har ändrat 30+ gränsen för körkortsindragning. Jag tror faktiskt att det är denna gräns som är viktigast för hur fort folk kör.

Det tog mig 18 år att få min första fortkörningsbot. Så man kan gott säga att jag hade ärligen förtjänat den.
 
ec2bme skrev:
Jag tillhör den generationen som minns vilket litet helvete som moderaterna ställde till med förra gången som dom var vid makten (de tog ca 12 år att ställa allt till rätta igen), och som det verkar så kommer dom ställa till det igen.
Nej, du tillhör den stora massan som gått på sossarnas myter :hihi
Precis som Neutral skriver var det världsekonomin som påverkade Sverige och så kommer det alltid att vara.

Pejo skrev:
2483100 Fan vilken tur alla låginkomstagare har, dom ska alltid komma undan, dom svinen! :rolleyes:
Rättvisa är ett fint ledord som man kan använda på det mesta :tummenupp

ConfuseD skrev:
2483381 Jag är absolut inte sosse, och har aldrig varit. Men alla ska ju va lika inför lagen och även om det ibland känns som att trafikböterna enbart e en kassako för staten så är det i grund och botten ett straff för att man gjort någonting olagligt, och det straffet ska kännas lika mycket för alla oavsett inkomst. Därför tycker jag att alla böter ska va inkomstbaserade.
Jag förstår din tanke men om alla ska vara lika inför lagen borde också straffen vara lika oavsett om man heter Mohammed och bor i Tensta eller Göran och bor i Djursholm.
Om vi ser till lite grövre brott är det ofta Mohammed som får det längre straffet medan Göran klarar sig med ett kortare.

Slappa skrev:
2485250 Men hela prylen med straff går ju ut på att det ska kännas/märkas, tjänar du tex 30 000/mån och får 4000 i böter så märks ju det betydligt mindre än för en person med samma livssituation som dig fast med en lön på kanske 12 000/mån.
Det är ofta vad en låginkomsttagare tror men som redan har skrivits i tråden ökar utgifterna i samma takt som inkomsterna.
Höginkomsttagaren har med största sannolikhet en dyrare bil (kanske två st), ett dyrare boende osv.
Jag känner många som har bra betalt men inte fan har de en massa pengar kvar varje månad.
Sen finns det såklart extrema undantag, tex de finnar som nämns i en länk ovan, men de är så få att de inte har något större värde för resonemanget.

En bra sak är böterna för att inte använda hjälm och då i första hand för de som kör moped.
Om passageraren saknar hjälm och är under 15 år samtidigt som föraren är över 15 år är det föraren som får betala passagerarens 2500:- i böter.
Har föraren ingen hjälm vid samma tillfälle blir denne 4000:- fattigare (fast det är väl mamsen och papsen som får betala).
 
Last edited:
sandstream skrev:
2485818 Nej, du tillhör den stora massan som gått på sossarnas myter :hihi
Precis som Neutral skriver var det världsekonomin som påverkade Sverige och så kommer det alltid att vara.
Jag anser inte att sossarna är svaret i alla lägen, men av de jag hört som moderaterna vill genomföra så tycker jag att dom (alltså M) i mångt och mycket är så himla fel ute så man blir mörkrädd. Just därför röstade jag rött (alltså för att jag inte ville ha ett blått styre).

Men nu är det som det är, och jag hoppas som sagt att alliansen inte ställer till det allt för mycket under sin regeringstid.
 
Denna höjning fick ni som röstade rött i förra valet för ni ville ju ha den. Annars hade ni väl röstat annorlunda?

22 år med mc-körkort inga böter så 2000*noll = 4000*noll. :D


philiph skrev:
2485766 det börjar bli ett jävla nazist samhälle!..

ehum, socialistsamhälle. men det har ju pågått sen urminnes tider.
 
Last edited:
Bara som en liten parantes kan nämnas att den genomsnittliga årslön för Sveriges arbetande befolkning 2005 var 24.300:-/mån
 
sandstream skrev:
2486497 Bara som en liten parantes kan nämnas att den genomsnittliga årslön för Sveriges arbetande befolkning 2005 var 24.300:-/mån

Har ja svårt o tro, fan vad bra en del måste tjäna för att det ska kunna bli så högt.
 
sandstream skrev:
2486497 Bara som en liten parantes kan nämnas att den genomsnittliga årslön för Sveriges arbetande befolkning 2005 var 24.300:-/mån
Då skall jag begära löneökning med 8000sek:mad:
Sedan vill jag ha klistret utav dig..inget i lådan hittills!!:pannkyss
 
Last edited:
När ändå böterna på felaktig skylt höjs kan man ju skruva bort den man har o köra utan!
sen e de bara gasa satan om man riskerar att fällas för nån trafikförselese =)
//Virre
 
När dom stackars poliserna gråter ut hos besluts fattarna, efter att den miljonte.....motorcyklisten vägrat att stannat efter att ha blivit prickad av lasern.....så har vi snart Ägaransvar......Detta med höjda böter är bara 1:a steget, eller 2:a, eller 3:e mot ett fulländat storebror ser dig Sverige. Teknik är bra till en viss del, men tyvärr går vi mot ett samhälle som snart straffar via automatik med teknikens hjälp, det liksom smyger sig på, utan att vi kan påverka speciellt mycket. Men nog tror jag att det svider mera i plånboken med 4000 tusen i böter för en som tjänar 10 000 netto en för en som tjänar 25 000 netto.
 
Turbo skrev:
Men nog tror jag att det svider mera i plånboken med 4000 tusen i böter för en som tjänar 10 000 netto en för en som tjänar 25 000 netto.
Precis som det svider mer för den med 25.000:- netto varje månad när denne betalar lika mycket i inkomstskatt som 10.000-netto-personen har i bruttolön.
 
sandstream skrev:
2487583 Precis som det svider mer för den med 25.000:- netto varje månad när denne betalar lika mycket i inkomstskatt som 10.000-netto-personen har i bruttolön.

Men han har fortfarande mer att röra sig med ff.

Sluta käfta emot gubbe o erkänn att du har fel:D
 
sandstream skrev:
2487583 Precis som det svider mer för den med 25.000:- netto varje månad när denne betalar lika mycket i inkomstskatt som 10.000-netto-personen har i bruttolön.


He he, Du kanske blir nöjd om vi gör tvärtom i stället :pannkyss. Jag kan till viss del förstå din frustration, Jag missunar ingen att tjäna mycket pengar, sänk skatten utav bara helvete för alla,.......men i detta bidrags "Sverige" är det omöjligt. Men fortfarande är 25 000 mer än 10 000. Förmodligen har de flesta som tjänar 25 000 netto en något större marginal rent ekonomiskt, än den som tjänar 10 000 netto. Rättvist eller inte....ja inte faan vet jag.
 
sandstream skrev:
2485818

Jag förstår din tanke men om alla ska vara lika inför lagen borde också straffen vara lika oavsett om man heter Mohammed och bor i Tensta eller Göran och bor i Djursholm.
Om vi ser till lite grövre brott är det ofta Mohammed som får det längre straffet medan Göran klarar sig med ett kortare.

Jag förstår inte riktigt ditt argument?? jag skrev ju att alla ska va lika inför lagen, det inkluderar självklart även Mohammed från Tensta, därav att jag skrev ALLA, Jag skrev inte alla förutom Mohammed.
 
Först försäkringspremierna som skjuter i höjden. Sen olyckorna som man läser om, sist detta (visste redan om det).

Jag överväger starkt att bara köra på bana nästa år med banpreppad hoj.

Iofs har jag gjort det i ett par år nu.:rolleyes:
 
TukTuk skrev:
2485414 Svarar även på övre kommentaren för du förstår tydligen inte... efter SKATT ja men inte säkert efter räkningarna är betalda... då kanske där är mindre. Ser du inte skillnaden? Se inlägg 53.

Eftersom du påstår att det drabbar låginkomsttagarna hårdare (konsekvens) betyder det ju att de tar en betydlig högre risk med sin fortkörning än andra. För vi måste ju utgå från att sannolikheten att åka fast är densamma. En person som tar stora risker med fortkörning när livskonsekvenserna är stora är ju också dummaren än en vars konsekvens är mindre.

Jag ger mig själv en låg/medel inkomst men skulle jag bli tagen så "torkar jag mig i arslet" med de 4k utan att besväras. Hur går det ihop i din värld?

På samma sätt som fortkörningen är ett eget val så är väl även levnadsstandarden ett eget val? Är du med?
Det verkar inte som det iallafall.
Jag ska försöka förklara så du förstår.
Om du exempelvis snattar så betalar du ett visst antal dagsböter, dom böterna är beroende på vad du tjänar.
Skulle det vara ett fast belopp så är det ju samma sak som du envist försöker förklara som diskriminerande och fördummande.
Det är ju redan så på flera håll redan, så varför inte "dagsböter" för trafikbrott?
Är du med nu då?
 
Back
Top