Böter för trafikbrott fördubblas

Jaa.. det är tragiskt att se att lagstiftarna inte förstår hur lagbrytarna fungerar.. Jag tror att vi kommer att fortsätta köra för fort, ha små skyltar mm. skillnaden lär bli att fler väljer att fly istället för att stanna då "vinsten" nu är så pass mycket högre och det måste vara omvänt mot vad lagstiftarna tänkt sig:confused:

Ponera att man stannar för en kontroll och då får 1500kr i böter för sin regskylt, tror nog i ärlighetens namn att det blir sista gången många stannar och att de därefter gråter ut på SH som så många andra och det då även leder till att fler väljer att inte stanna, naturligtvis väljer även många att skruva dit jätte skylten igen:näsblod

Jag har förståelse för att de vill åt bilarna och det kan nog ha viss effekt med höga böter, personligen skiter jag i om de så skulle ta 10000kr då jag som så många andra kroniskt kör lite för fort även med bilar. Mänskligt beteénde är nog så svårt att ändra på, inte minskar mordfrekvensen för att man inför dödsstraff.

Känns tryggt att ha lite drag i spisen:rolleyes:

Kanske läge att skapa en poll för att se hur vi kommer att reagera på detta om vi hamnar i ett läge då vi kan välja att fly eller att få dessa relativt höga böter!?

Edit: Efter att ha funderat lite på vad jag själv skulle göra om jag blir stannad för min mellanstora väl synliga skylt och då drabbas av oförstående poliser (sådana som inte förstår hur extremt ful den stora skylten ser ut på min MC) så skulle jag nog upplysa polismannen om att jag direkt när jag kommer hem kommer att berätta om händelsen på SH varvid 1000-tals motorcyklister också kommer att ta sig en funderare innan/om de stannar för kontroll, mina sista ord till den polisen innan jag lämnar kontrollen med böteslappen lär vara lite kaxiga, "nästa gång kan du ju blinka med blåljusen så jag förstår att du egentligen vill rejsa":tungan

Last edited:
Jag tror att det här kommer öka olyckorna, eftersom betydligt många fler kommer försöka smita ifrån polisen, både med bil och hoj :huvet
Dessutom tycker jag att det har talats väl tyst om det. Försöker dom införa det i smyg så att folk fortfarande kör lite för fort och måste betala in extra mycket pengar till staten? :va

Snart inför dom ägaransvar och regskylt fram på mc också, å kameror som fotar och räknar ut medelhastigheten mellan kamerorna. 1984 är här :4skrika

ec2bme skrev:
2481233 Skyll inte på mig. Jag röstade rött.:tungan
Och du bevisar tesen om att folk som röstar på sossarna inte riktigt vet varför, bara att mamma och pappa har gjort det i alla år.
Beslutet om höjda bötesbelopp togs under Perssons mandatperiod :tummenupp

ec2bme skrev:
2481233 Skyll inte på mig. Jag röstade rött.:tungan

Dessa beslut är fattade med RÖD/GRÖN majoritet och det är ju där fientligheten mot alla former av transporter finns (utom möjligen tåg och tunnelbana)

sandstream skrev:
2481240 Och du bevisar tesen om att folk som röstar på sossarna inte riktigt vet varför, bara att mamma och pappa har gjort det i alla år.
Word :tummenupp (eller hur det brukar skrivas)

Edit:
Dom införd ju barnbidraget :confused:

Hoztic skrev:
2481207 Jag tror att det här kommer öka olyckorna, eftersom betydligt många fler kommer försöka smita ifrån polisen, både med bil och hoj
Eller gör som jag. Köp ett släp och kör hoj bara på bana!:D

Köra fort med bil är ändå inget kul:pannkyss

Dags att betala för sig på tagen.se Får se hur dem ändrar avgiften nu...

Jag tycker det är helt ok att lagstiftningen skärps.

Det är fortfarande upp till var och en och köra för fort.

Sålänge (om) statistiken visar att olyckorna, speciellt dödsolyckorna sjunker tack vare detta så är jag för, ej mot.

Perfekt.

Dags för en ny Stunt & Lek-träff på Bromma nu då, så Länstrafikgruppen kan göra det dom gör bäst. :tummenupp

sandstream skrev:
2481240 Och du bevisar tesen om att folk som röstar på sossarna inte riktigt vet varför, bara att mamma och pappa har gjort det i alla år.

Men om det gjordes under perssons regim så borde möjligheten finnas att alliansen inte vill ha de här nya reglerna. Alliansen slopade ju den nya flygskatten som skulle införas. Rätta mig om jag har fel.

Johise511 skrev:
2481804 Men om det gjordes under perssons regim så borde möjligheten finnas att alliansen inte vill ha de här nya reglerna. Alliansen slopade ju den nya flygskatten som skulle införas. Rätta mig om jag har fel.
Nya regeringen är inte bildad ännu.

Tror du verkligen att dom hinner stoppa denna höjning när regeringen inte är bildad å klar före 6'e oktober?

Och sänka bötesbeloppen i efterhand?
Det kan du väl knappast tro att NÅN regering gör?

Oooo vad rättvist.
Rättvisa vore att införa dagsbötersliknande fortkörningsbot.
Den som inte har så mycket inkomst ska inte betala så mycket som en som har mycket inkomst.
Det ska kännas i plånboken även om man tjänar 50000kr/mån.
Nu kan det bli döds-stöten för låginkomst-tagare med en fortkörningsbot.
Visst, man väljer själv om man vill köra för fort.
Men alla gör det nån gång.

sEiKo skrev:
2481829 Oooo vad rättvist.
Rättvisa vore att införa dagsbötersliknande fortkörningsbot.
Den som inte har så mycket inkomst ska inte betala så mycket som en som har mycket inkomst.
Det ska kännas i plånboken även om man tjänar 50000kr/mån.
Nu kan det bli döds-stöten för låginkomst-tagare med en fortkörningsbot.
Visst, man väljer själv om man vill köra för fort.
Men alla gör det nån gång.

Jag hoppas verkligen du är ironisk? Om inte så är du väl medveten om att du idiotförklarar alla låginkomstare... dessutom om du tjänar mer än genomsnittet betyder det inte att du har mer över än någon annan när räkningarna är betalda..

Tycker det är fel att höja boten på de lägre farterna över skylthastighet. När man närmar sig 30+ över så kan det gärna smälla till. Men innan... nja.

Har sett polisen en eller två gånger den här sommaren. Risken att åka fast känns inte så där jävla stor, faktiskt.

Back