Böter för trafikbrott fördubblas

invisible skrev:
2483295 Hehe så sant så.. :)

Så varför ska du köpa en zx6:a om du ändå har tänkt hålla hastigheterna och inte köra för fort?
Då har du ju ingen nytta av alla hästarna utan kan lika gärna åka moppe:tummenupp

Tur man inte bor i Finland !

Men nu när dom dubblar fortkörningsböterna i sverige så blir det en god affär att stå med lasern å plocka fortkörare.
hmm gissar polisen kommer stå i varje buske utmed vägarna och kolla hastigheterna på fordonen ,,inklusive hojarna

burner skrev:
2480598 Nu är den nya verkligheten snart här.
4000kr i fortkörningsböter är mycket, blir till att växla ned 2 taggar och vrida fullt om man får lagens långa arm efter sig.

40km/h eller mer över hastighetsgränsen kör man ju dagligen.

Sedan om man saknar regskylt så blir det ytterligare 1500kr.

Böter för trafikbrott fördubblas

Äh, det är väl bara att sätta på en normal skylt igen så har man löst ett av problemen enkelt :)
Resten är väl upp till var och en hur man vill lösa, vissa tar det lite lugnare och resten blir statistik för nya hårdare regler eller annat

Ska vara helt ärlig när jag säger att jag kommer INTE stanna om jag kör så pass mkt för fort.
Sen får ni tycka att jag är dum i huvet.
Ändå mitt huve lr hur? :arsele
/mvh Jonas

Slappa skrev:
2483324 Så varför ska du köpa en zx6:a om du ändå har tänkt hålla hastigheterna och inte köra för fort?
Då har du ju ingen nytta av alla hästarna utan kan lika gärna åka moppe:tummenupp

Har aldrig påstått att jag tänker hålla hastigheterna :tungan
Jag tänker däremot inte beklaga mig över om jag åker dit, inte på samma sätt som vissa gör i alla fall.
Men jag tycker det är rätt att man höjer böterna.

Något mer som är oklart? :7peta :)

Travel skrev:
2483307 Är det bara en tillfällighet att man riggar nya fartkameror på massor av vägar
för att sedan dubbla fartböterna.
Tror knappast det,,här finns pengar att hämta till stadskassan.
Hörde själv hur polisen (på tv för ett tag sedan) pratade hur mycket mer pengar man kunde få in med de nya fartkamerorna.
Lämpligt att dubbla böterna så dubblas intäckterna.
ifs så fastnar inte vi hojåkare på fartkamerorna,,ingen identifiering av vare sig föraren eller fordonet.
Visst har man även pratat om att kamerorna monteras på olycksdrabbade vägar,,det kan inte förnekas.
Det är ingen fart kamera utan en livräddare tittar du aldrig på reklam:tungan :D

sandstream skrev:
2481974 Vilket sosse-dravel :zpy

En höginkomsttagare bidrar redan med mycket mer pengar till samhället än en låginkomsttagare så vart ligger rättvisan i att den med mycket pengar ska betala mer än den med lite pengar?

Jag är absolut inte sosse, och har aldrig varit. Men alla ska ju va lika inför lagen och även om det ibland känns som att trafikböterna enbart e en kassako för staten så är det i grund och botten ett straff för att man gjort någonting olagligt, och det straffet ska kännas lika mycket för alla oavsett inkomst.
Därför tycker jag att alla böter ska va inkomstbaserade.

Sen finns det många andra sätt som man som höginkomsttagare blir straffad genom skatter som är helt fel.

Har ni kört av er i helgen nu då? ,medans det är rena rabatten på ev. böter. Nästa Helg snöar det säkert, så dags för garaget ändå.

Ja ja helgen kanske inte e slut, men för mig. då det blev krogen i går

Last edited:
Tyvärr funkar det så här,

"Johan, bra jobbat, du har tagit 30 skurkar denna månad.

Kalle, inte bra, endast 1. Dåligt"

"Men min var ju en våldtäktsman och Johans fortkörare...."

"Spelar ingen roll, 1 är 1. Dålig statistik. Och inga böter betalade han heller."

Eng skrev:
2481118 Först försäkringarna och nu detta. 1500 för en skylt:va
Snacka om mjölkmaskin.

Är det inte lika bra att förbjuda all motortrafik med en gång
Men du kan ju gå med i skyltfonden, du som har en Ducce :)

ec2bme skrev:
2483233Hoppas bara att dom inte hinner förstöra allt för mycket under dessa 4 år, för sen kommer ju sossarna få städa upp igen.

Jomenvisstserdu... problemet vara bara att moderaterna fick ta över ett redan sjunkande skepp. Skadan var redan gjord så det var ett smart drag av sossarna "att förlora". På så sätt fick de belägg för att moderaterna är dåliga och banade väg för ytterligare 12 år vid makten.

Måste säga att det är riktigt skönt att slippa se den där tjockisen mer.

Stanna...? det märks i vår... beror nog på omständigheterna.

Bifogat

• kina_topp_gp_uppdat.jpg
    kina_topp_gp_uppdat.jpg
    30.9 KB · Visningar: 67
Rätta mig om jag har fel men efter dessa höjningar kommer det vara lägre straff för mig om jag kör omkring med laserstörare än om jag åker dit för fortkörning?

sandstream skrev:
2481974 Vilket sosse-dravel :zpy

En höginkomsttagare bidrar redan med mycket mer pengar till samhället än en låginkomsttagare så vart ligger rättvisan i att den med mycket pengar ska betala mer än den med lite pengar?
Takes one to know one, Men jag röstade blått.
Denna ide´ är sossarnas.
Är man inte helt bränd så fattar man att 4000kr är mycket mer för en som tjänar 15000/mån än för en som tjänar 50000/mån.
Oavsett hur mycket skatt den som tjänar mer pengar har så kan jag lova dig att han efter skatt har mer pengar än låginkomst-tagaren.

TukTuk skrev:
2481894 Jag hoppas verkligen du är ironisk? Om inte så är du väl medveten om att du idiotförklarar alla låginkomstare... dessutom om du tjänar mer än genomsnittet betyder det inte att du har mer över än någon annan när räkningarna är betalda..

Tycker det är fel att höja boten på de lägre farterna över skylthastighet. När man närmar sig 30+ över så kan det gärna smälla till. Men innan... nja.
Hur idiotförklarar jag låginkomst-tagare med mitt påståeende?
Är dagsböter alltså förnedrande för låginkomsttagare? Ska dagsböter avskaffas då enligt dig?
Så en höginkomsttagare har inte mer pengar för att han tjänar mer pengar?
Jag tycker att du inte ska surfa sporthoj sovandes.
4000kr är vad en höginkomst-tagare torkar sig i arslet med ungefär.

Last edited:
zykl0n skrev:
2480664 Tragiskt, löjligt och fjantigt. :mad:

Och långt ifrån rättvist.
Tycker de tre nedersta raderna är så RÄTT..

Sen att man som bilist skall straffas ekonomiskt lika hårt som om man snudd på misshandlat någon..
Undrar var logiken i det finns..

sandstream skrev:

Men hela prylen med straff går ju ut på att det ska kännas/märkas, tjänar du tex 30 000/mån och får 4000 i böter så märks ju det betydligt mindre än för en person med samma livssituation som dig fast med en lön på kanske 12 000/mån.

Faan... Jag tyckte min min månad blev tajt när jag åkte på 1800 spänn i fortkörningsböter för ett litet tag sedan. Shit... har inte Råd att stanna längre :näsblod

Nollvisionen my ass... Kassako :mad:

Back