Böter för trafikbrott fördubblas

War-psycho skrev:
2481811 Nya regeringen är inte bildad ännu.

Tror du verkligen att dom hinner stoppa denna höjning när regeringen inte är bildad å klar före 6'e oktober?

Och sänka bötesbeloppen i efterhand?
Det kan du väl knappast tro att NÅN regering gör?

Jo det tror jag dem har möjligheten att göra, även om inte de gör det, men möjligheten finns helt klart. Frågan är ju bara om de vill få bort den. Men som jag sa innan så tog de ju bort flygskatten som skulle införas nu i oktober -november.

TukTuk skrev:
2481894 dessutom om du tjänar mer än genomsnittet betyder det inte att du har mer över än någon annan när räkningarna är betalda..

Så du tycker att en som får ut 10.000kr har precis samma förutsätning att betala 4000 extra en månad som en som får ut 20.000 :confused: , visst anpassar man lätt utgifterna efter sin inkomst men nog fan har han med 20.000 i månaden lättare att hitta ställen att spara in på!

FlowerPower skrev:
2481912 Så du tycker att en som får ut 10.000kr har precis samma förutsätning att betala 4000 extra en månad som en som får ut 20.000 :confused: , visst anpassar man lätt utgifterna efter sin inkomst men nog fan har han med 20.000 i månaden lättare att hitta ställen att spara in på!
helt klart..
Jag är för dagsböter!

Johise511 skrev:
2481908 Jo det tror jag dem har möjligheten att göra, även om inte de gör det, men möjligheten finns helt klart. Frågan är ju bara om de vill få bort den. Men som jag sa innan så tog de ju bort flygskatten som skulle införas nu i oktober -november.
Men det är en jäkla skillnad på skatter & böter vettu. :7peta

Har du nånsin hört talas om att regeringen SÄNKT straffen/böterna på trafikbrott?

Fina rubriker det skulle bli: "Nu blir det billigare att köra för fort."
Nä, såna rubriker är knappast något en regering vill försvara.

Last edited:
War-psycho skrev:
2481917 Men det är en jäkla skillnad på skatter & böter vettu. :7peta

Har du nånsin hört talas om att regeringen SÄNKT straffen/böterna på trafikbrott?

Det har du iofs rätt i, men jag tänker iaf hålla modet uppe, tror på förändring:D

sEiKo skrev:
2481829 Oooo vad rättvist.
Rättvisa vore att införa dagsbötersliknande fortkörningsbot.
Den som inte har så mycket inkomst ska inte betala så mycket som en som har mycket inkomst.
Det ska kännas i plånboken även om man tjänar 50000kr/mån.
Nu kan det bli döds-stöten för låginkomst-tagare med en fortkörningsbot.
Visst, man väljer själv om man vill köra för fort.
Men alla gör det nån gång.
Ja eller så ser man fortkörning som allt annat, har man inte råd med det så ska man ge fan i det. :fakta

Johise511 skrev:
2481920 Det har du iofs rätt i, men jag tänker iaf hålla modet uppe, tror på förändring:D
Haha... gör det du. :tummenupp

Linda Rosing tänker ju inte ge upp hoppet om en politisk karriär heller.
(222 röster i valet :rofl)

Moahaha... :D

War-psycho skrev:
2481928 Haha... gör det du. :tummenupp

Linda Rosing tänker ju inte ge upp hoppet om en politisk karriär heller.
(222 röster i valet :rofl)

Moahaha... :D

Vem vet, den dumma blondinen, boten anna, Bigbrother-elita och Bigbrother jessica kanske kommer kunna fjäska in sig i den nya regeringen och då kanske de nya bötersbeloppen slopas?:D:D:D:lol :lol :lol

sEiKo skrev:
2481829 Oooo vad rättvist.
Rättvisa vore att införa dagsbötersliknande fortkörningsbot.
Den som inte har så mycket inkomst ska inte betala så mycket som en som har mycket inkomst. Det ska kännas i plånboken även om man tjänar 50000kr/mån. Nu kan det bli döds-stöten för låginkomst-tagare med en fortkörningsbot. Visst, man väljer själv om man vill köra för fort.
Men alla gör det nån gång.
Vilket sosse-dravel :zpy

En höginkomsttagare bidrar redan med mycket mer pengar till samhället än en låginkomsttagare så vart ligger rättvisan i att den med mycket pengar ska betala mer än den med lite pengar?

sandstream skrev:
2481974 Vilket sosse-dravel :zpy

En höginkomsttagare bidrar redan med mycket mer pengar till samhället än en låginkomsttagare så vart ligger rättvisan i att den med mycket pengar ska betala mer än den med lite pengar?

WORD !

invisible skrev:
2481480 Jag tycker det är helt ok att lagstiftningen skärps.

Det är fortfarande upp till var och en och köra för fort.

Sålänge (om) statistiken visar att olyckorna, speciellt dödsolyckorna sjunker tack vare detta så är jag för, ej mot.

Sant, så länge man håller hastighetsbegränsningen så spelar det väl ingen roll hur höga böterna är....:tungan

FlowerPower skrev:
2481912 Så du tycker att en som får ut 10.000kr har precis samma förutsätning att betala 4000 extra en månad som en som får ut 20.000 :confused: , visst anpassar man lätt utgifterna efter sin inkomst men nog fan har han med 20.000 i månaden lättare att hitta ställen att spara in på!

Var får du siffrorna från? Sitter och filosoferar lite?

Om du tänkt efter så hade du nog förstått men här kommer ett exempel: vanligtvis( med undantag givetvis ) så följer löneutvecklingen åldern och med det uppgraderat boende, trofy wife, volvo, barn, termiter, hund, katt och fan vet vad. Detta har ju sina stigande kostnader i takt med lönen så det är lika stor "katastrof" då som när du käkar nudlar i studenthemmet.

Sedan finns ju undantag som t.ex. unga IT-miljonärer och gammelslöe Benny på lagret.

Läs gärna även inlägg 49 så börjar du kanske se helheten.

Dagsböter suger! Likaså stigande inkomstskatt men det är en annan historia...:)

Den 1 oktober blir det minst dubbelt så dyrt att köra för fort.
Vissa böter mer än åttadubblas.

-Vi hoppas rädda 100-150 liv om året, säger Jan Moberg på Vägverket.

Mao kommer vi mellan 2006-10-01 och 2007-09-30 se att istället för ca 500
dödsoffer kommer vi ha 350-400...

Tänk om dom kunde satsa på rattonykterhetsbrotten lika hårt,
då skulle vi tillsammans med ovanstående vara nere på
cirka 200 dödsoffer per år eftersom rattonyktra sällan kör för fort.
Förbjuder man sen motorcyklar helt så är man nere i 150 ...
Förbjuder man sen mopeder och cyklar så är du nere i 100.
När jag ändå är på gång, förbjud bilar också så är du nere i 20.
Dom sista 20 är busschaufförer och lastbilschaufförer, för utan dom
funkar inget längre.

Där vv har ni eran "noll"vision, börjar få mer o mer bevis för att "noll" står för
vv:s iq :tungan vilket jag länge har påstått.

ps. gör man såhär behövs ingen motorstadion i stockholm heller, grattis mp...

sandstream skrev:
2481974 Vilket sosse-dravel :zpy

Fan vilken tur alla låginkomstagare har, dom ska alltid komma undan, dom svinen! :rolleyes:

Last edited:
sandstream skrev:
2481240 Och du bevisar tesen om att folk som röstar på sossarna inte riktigt vet varför, bara att mamma och pappa har gjort det i alla år.
Beslutet om höjda bötesbelopp togs under Perssons mandatperiod :tummenupp
Nu får du väl släppa hörflaggan och komma in i matchen.
Jag är 32 år. Tror du verkligen att jag skulle göra nåt bara för att någon annan tycker att jag ska göra de? Du känner helt tydligt INTE mig.

Jag tillhör den generationen som minns vilket litet helvete som moderaterna ställde till med förra gången som dom var vid makten (de tog ca 12 år att ställa allt till rätta igen), och som det verkar så kommer dom ställa till det igen.
Hoppas bara att dom inte hinner förstöra allt för mycket under dessa 4 år, för sen kommer ju sossarna få städa upp igen.

ec2bme skrev:
2483233 Jag tillhör den generationen som minns vilket litet helvete som moderaterna ställde till med förra gången som dom var vid makten (de tog ca 12 år att ställa allt till rätta igen), och som det verkar så kommer dom ställa till det igen.
Hoppas bara att dom inte hinner förstöra allt för mycket under dessa 4 år, för sen kommer ju sossarna få städa upp igen.
Men ge upp, tjock-Göran kommer inte tillbaka med sina lögner. Om du var läskunnig för 12 år sedan så borde du veta att krisen var internationell.

Spiken skrev:
2481167 Har inte haft en tanke på att försöka sticka från polisen tidigare, men nu har de verkligen lyckats övertyga mig om att det är det enda rätta. Bra jobbat :tummenupp

precis, säger detsamma!

men vafan, va d även så höga böter förr?? visste jag inte.. men så länge dom inte sätter in fler kontroller också så... men fan.. ska man inte få ha nåt kul längre? :(

Är det bara en tillfällighet att man riggar nya fartkameror på massor av vägar
för att sedan dubbla fartböterna.
Tror knappast det,,här finns pengar att hämta till stadskassan.
Hörde själv hur polisen (på tv för ett tag sedan) pratade hur mycket mer pengar man kunde få in med de nya fartkamerorna.
Lämpligt att dubbla böterna så dubblas intäckterna.
ifs så fastnar inte vi hojåkare på fartkamerorna,,ingen identifiering av vare sig föraren eller fordonet.
Visst har man även pratat om att kamerorna monteras på olycksdrabbade vägar,,det kan inte förnekas.

Back